Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Targi
BerichtGeplaatst: za 29 dec 2018, 18:23 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Mannen dragen de sluiers.

Targi is wat wij tegenwoordig een oud spel durven noemen. Kosmos bracht het op de markt in 2012. Op Boardgamegeek, een site die jullie wellicht allemaal wel eens durven raadplegen*, prijkt deze tweespeler op plaats 139. Dit succes werd snel door verschillende uitgevers opgemerkt waardoor intussen 14 verschillende versies de revue passeerden. Voor de Nederlandse uitgave tekende eerst 999 Games present, die zijn intussen uitverkocht. Tijd om dat kunstje te herhalen, moeten ze bij White Goblin Games gedacht hebben.



Foto: White Goblin Games

Targi wordt gespeeld op een raster van 3 keer 3 kaarten. Dit kunnen handelswarenkaarten of stamkaarten zijn. Rond het raster worden 16 randkaarten gelegd waarop verschillende acties staan afgebeeld. Op de eerste kaart van die rand wordt een rover gezet.
Om beurt plaatsen de spelers een Targi op één van de randvelden. Een Targi mag niet recht tegenover een vreemde Targi of op het veld van de rover staan.
Daarna plaatst elke speler stamstenen (maximum 2) op het raster en wel zo dat zij de snijpunten van de eigen Targi aangeven.
Vervolgens voeren de spelers om beurt alle acties van Targi en Stamstenen uit.

Handelswarenkaarten leveren dadels, pepers, zout goud of punten op. Daarmee kunnen stamkaarten worden gekocht. Stamkaarten bezorgen je naast punten meestal ook voordelen op. Ze worden in 3 rijen van 4 onder elkaar voor de spelers op tafel gelegd. Je verdient extra punten als een rij ofwel uit stamkaarten van hetzelfde type ofwel uit allemaal verschillende types bestaat.

Na elke ronde wordt de rover verplaatst. De vier hoekpunten van het kader genereren een overval waarbij de spelers handelswaren of overwinningspunten moeten inleveren.
Het spel eindigt na de laatste overval of nadat een speler zijn 12de stamkaart speelt. De speler met het meeste punten wint.



Foto: Arneji (andere taal, zelfde componenten)

White Goblin Games heeft met Targi een geslaagde tweespeler in huis gehaald. De spelregels lezen heel vlot en zijn dankzij de vele voorbeelden makkelijk te begrijpen. Duidelijke spelregels, het lijkt evident maar de ervaring leert me dat ik dit best mag benadrukken.
Ook de vormgeving is prima. Leuk is dat op elke actiekaart de uitleg zowel in tekst als symbolen terug te vinden is. Het kan je wat heen en weer geblader doorheen het spelregelboek besparen.
Het spelmechanisme vind ik origineel en leuk. Acties kiezen en daarbij rekening houden met de snijpunten op het raster, je moet het maar bedenken. Fijn is dat je door het handig plaatsen van een Targi je speelgezel flink kan dwarsbomen wat bij een tweespeler altijd interessant is.

De stamkaarten bezorgen de spelers naast een doel ook voldoende variatie. Je hoeft niet telkens op dezelfde manier te spelen om als winnaar uit de bus te komen.
Eigenlijk kan ik niks bedenken wat ik aan Targi niet leuk vind. De advocaat van de Duivel delft het onderspit. Voor ik het nieuwe jaar** induik, wil ik jullie deze tweespeler wel nog even aanbevelen.


*Alleen als jullie hier de nodige informatie niet kunnen vinden natuurlijk.
** Bij deze wens ik iedereen een – ook op de niet speelse momenten - fijn 2019 toe.



Laatst bijgewerkt door Fabrice op do 03 jan 2019, 17:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Targi
BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2018, 12:52 
5. 7 Wonders Duel (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Leuke review! Helemaal mee eens.
Ik heb hem gehad voor kerst, het is echt een leuk tactisch spel:)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Targi
BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2018, 15:29 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1066
Woonplaats: Nijmegen
Komt WGG ook met de expansion?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Targi
BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2018, 15:36 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
finalstruggle schreef:
Komt WGG ook met de expansion?


Volgens een WGG tweet van gisteren komt die volgend jaar.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Targi
BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2018, 18:12 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1066
Woonplaats: Nijmegen
Erwin schreef:
finalstruggle schreef:
Komt WGG ook met de expansion?


Volgens een WGG tweet van gisteren komt die volgend jaar.


Bedankt voor je bevestiging, ik kon het niet meer terug vinden. Ze twitteren een hoop, maar er staat zelden iets op hun nieuws gedeelte op de site.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Targi
BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2018, 20:32 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
finalstruggle schreef:
Bedankt voor je bevestiging, ik kon het niet meer terug vinden. Ze twitteren een hoop, maar er staat zelden iets op hun nieuws gedeelte op de site.


Klopt, ik vind het een uitdaging om interessante berichten op te vissen uit hun zee vol nietszeggende teksten. Ach ja, gelukkig zijn ze er wel. :-)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Targi
BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2018, 10:52 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Ik dacht dat de nieuwe oplage in één doos basis en uitbreiding zou hebben... Heb ik dat nou verkeerd gelezen in eerdere berichtgeving over Targi?

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Targi
BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2018, 11:08 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
mazinho schreef:
Ik dacht dat de nieuwe oplage in één doos basis en uitbreiding zou hebben... Heb ik dat nou verkeerd gelezen in eerdere berichtgeving over Targi?

Heb ik nooit gelezen. Was wel het geval bij een tweede editie van Voluspa. Voor Targi kan ik bevestigen dat dit niet het geval is; heb deze recente WGG editie thuis.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Targi
BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2018, 12:09 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Ik heb Targi vorige week voor het eerst gespeeld en het is me heel goed bevallen. Dit past zeker in mijn top 10 van 2-persoonsspellen.

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Online Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Targi
BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2018, 15:29 
Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Citaat:
Een Targi mag niet recht tegenover de rover of een vreemde Targi staan.
.....
Duidelijke spelregels....


Dan zou ik toch maar nog eens die spelregels nalezen.
Een Targi mag WEL recht tegenover de rover (struikrover) geplaatst worden.
Je mag een Targi niet OP de kaart plaatsen waar de rover op staat, maar er is een stamkaart die dat wel toestaat mits je natuurlijk die stamkaart in je raster (territorium) hebt liggen.

De woorden tussen haakjes zijn de termen die 999-Games gebruikte in hun spelregels.

Het is wel het leukste 2-speler spel wat ik ken.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Targi
BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2018, 17:36 
.

Berichten: 229
maxitaxi777 schreef:
mazinho schreef:
Ik dacht dat de nieuwe oplage in één doos basis en uitbreiding zou hebben... Heb ik dat nou verkeerd gelezen in eerdere berichtgeving over Targi?

Heb ik nooit gelezen. Was wel het geval bij een tweede editie van Voluspa. Voor Targi kan ik bevestigen dat dit niet het geval is; heb deze recente WGG editie thuis.


Volgens het boekje van WGG:
Targi is vanaf dit jaar weer opnieuw beschikbaar in een Nederlandse versie. Dit topspel dat door zijn variabele opzet steeds anders is, mag niet ontbreken in de verzameling van de echte liefhebber. Komend jaar komt ook de uitbreiding uit in een Nederlandse editie.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Targi
BerichtGeplaatst: do 03 jan 2019, 17:25 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Juist, ik hoop dat u in uw hart een plaatsje vindt om mij te vergeven. Ik schrijf mijn reviews altijd uit het vuistje, deze regel heb ik net iets te snel op automatische piloot vorm gegeven. :oops:

Ronnay schreef:
Citaat:
Een Targi mag niet recht tegenover de rover of een vreemde Targi staan.
.....
Duidelijke spelregels....


Dan zou ik toch maar nog eens die spelregels nalezen.
Een Targi mag WEL recht tegenover de rover (struikrover) geplaatst worden.
Je mag een Targi niet OP de kaart plaatsen waar de rover op staat, maar er is een stamkaart die dat wel toestaat mits je natuurlijk die stamkaart in je raster (territorium) hebt liggen.

De woorden tussen haakjes zijn de termen die 999-Games gebruikte in hun spelregels.

Het is wel het leukste 2-speler spel wat ik ken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Targi  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags

+12, 2 spelers, 2018, Andreas Steiger, Franz Vohwinkel, Targi, White Goblin Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®