Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



2 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Schusselige Schurken
BerichtGeplaatst: wo 06 maart 2019, 12:09 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Nieuwenhove
Klunzige schurken onder ons, dit is uw kans. Grijp ze!

Ik zal u eens een goed bewaard geheim vertellen. Ik heb een spraakgebrek. Opgelet, er valt mee te leven en enkel mensen die me heel goed kennen hebben het al eens opgemerkt. Ik heb namelijk moeite om de SCH correct uit te spreken. Ik heb dan de neiging om te beginnen slissen of zoiets. Dus diegene die een spel op de markt brengt met als titel Schusselige Schurken, bezorgt me een gigantische nachtmerrie. Daarbij komt nog dat Schusselig Duits is dat geen mens begrijpt. Ik daag u uit, probeer maar eens een correcte vertaling te vinden voor dat rotwoord. Enig gespeur op internet leverde mij de term klunzig of ook nog hersenloos op. U mag kiezen.
Goed, maar dit volledig terzijde. Waarover gaat Schusselige Schurken eigenlijk, hoor ik u vragen. Wel, beste mensen, het is een memory, maar dan ene met een twist. Lees en oordeel!

Afbeelding
In Schusselige Schurken spelen we dus een klunzige schurk die goed geboerd heeft. De buit die we tijdens onze succesrijke schurkencarrière verzameld hebben, hebben we verborgen in 18 schatkamers. De schatkamers hebben identieke deuren en zijn genummerd van 1 tot en met 18.

Om onze zuurverdiende buit te beschermen voor mogelijke kapers op de kust, hebben we drie schatkisten vervangen door een valstrik. Wie hier niet van op de hoogte is, gaat hopeloos de mist in.

Bij de start van het spel maken we met onze 18 deuren een cirkel. Op iedere deur leggen we een schatkist met daarin drie diamanten. Op de achterzijde van een schatkist staat ook een deur. We leggen de kisten met de deur naar boven zo op de andere deuren dat de deurnummers zichtbaar blijven.

Dan vervangt de jongste speler drie schatkisten (die uit het spel gaan) door drie valstrikken. Een valstrik kan een afbeelding van een dier, een persoon of een voorwerp zijn. De speler die de valstrik willekeurig uit de trekstapel met 15 valstrikken getrokken heeft, benoemt de valstrik (geeft dus een codewoord aan de valstrik) en legt die op een deur waarvan hij de schatkist wegneemt.

De valstrik kan echter ook een kaart zijn waarop een handeling is afgebeeld. Als die kaart getrokken wordt, beeldt de speler de handeling uit. Tot slot kan de valstrik ook een nummer zijn. De speler zegt luidop het nummer. Als tip wordt er meegegeven om die valstrik niet op de deur met hetzelfde nummer te leggen.

Daarna start de jongste speler met het noemen van het eerste deurnummer, zijnde 1. Opgepast is de schat op deur 1 vervangen door een valstrik dan moet de speler het codewoord zeggen of de handeling uitvoeren of het getal van de valstrik zeggen. De beurt is dan aan de volgende speler die hetzelfde doet.

Zo komt iedere speler aan de beurt. Zitten we aan deur 18 en hebben we dus een volledige rondgang van de deuren gemaakt, dan roept de volgende speler “Schusselige Schurken” (hoe verzinnen ze het). Deze speler mag dan een nieuwe valstrikkaart trekken, de kaart benoemen of de handeling tonen en een schatkistkaart vervangen door een valstrik. De speler mag de schatkistkaart nu bij zich houden en scoort zo drie punten (want iedere schatkistkaart bevat drie diamanten). Vervang je per ongeluk een valstrik met een valstrik, dan levert die kaart jou een minpunt op. Iedere valstrikkaart bevat namelijk een doodshoofd en doodshoofden zijn minpunten. De volgende speler zet daarna het spel verder door deur 1 te benoemen.

Opgepast, in de loop van het spel kan de speler die aan de beurt is een fout maken. Hij vergist zich bijvoorbeeld van deurnummer. Of hij vergeet dat een schatkamer geen schat meer bevat maar een valstrik en hij zegt een deurnummer. Of hij kan wel weten dat een schatkamer een valstrik bevat maar hij kent het juiste codewoord niet of hij voert een verkeerde handeling uit. Het kan ook dat hij na deur 18 vergeet om Schusselige Schurken te roepen. Of hij is volgens de andere spelers gewoon te langzaam om het spel verder te zetten. Spelers mogen altijd tot vijf tellen. Als de speler die aan de beurt is binnen de vijf tellen het spel niet correct verder zet, is hij de pineut.

Wie een fout van een andere speler vaststelt, steekt zijn hand omhoog en roept Einspruch (protest). Is het protest correct, neemt de speler die de fout maakte een doodskopkaart die in het midden van de cirkel ligt. Zijn die kaarten op, dan neemt hij een doodskopkaart over van een van de andere spelers. De speler die protesteerde neemt een nieuwe valstrikkaart en vervangt die met een schatkistkaart (drie winstpunten dus).

Is het protest verkeerd, dan neemt de speler die protest riep een doodskopkaart.

Het spel stopt als de laatste van de 15 valstrikkaarten getrokken wordt. Wie dan de meeste punten heeft (aantal verzamelde diamanten – doodskopkaarten), wint het spel.

Afbeelding
Er is momenteel weinig animo rond Schusselige Schurken. Op boardgamegeek is het spel wel in de database opgenomen, maar er zijn nog maar drie ratings, geen enkele file, video, forumpost en slechts twee afbeeldingen. Ook recensies zijn er op het Internet weinig of niet te vinden. Niemand lijkt dit kaartspelletje op te merken of op te pikken.

Toch is Schusselige Schurken een grappig tussendoortje en best leuk om te spelen. Natuurlijk hangt alles af van het gezelschap waarmee je het speelt. Spelers die het ding te serieus opvatten, halen de schwung uit het spel en dat is niet de bedoeling. Dit ding moet namelijk op tempo gespeeld worden, lang nadenken is hier uit den boze. Snel spelen is de boodschap en hopen dat iemand in de fout gaat. Op het einde van de rit is winnen niet eens belangrijk, plezier hebben is de essentie van dit spel. Belangrijk is ook om het met voldoende spelers te spelen. Minstens zes lijkt me aangewezen.

Kinderen zullen dit partyspel leuk vinden. Volwassenen die het leven niet te serieus nemen ook. De rest zal ongetwijfeld geen boodschap hebben aan Schusselige Schurken (het schrijft makkelijker dan dat je het moet uitspreken).




Laatst bijgewerkt door xanthie op za 05 maart 2022, 08:56, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Schusselige Schurken
BerichtGeplaatst: wo 06 maart 2019, 14:55 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2951
Woonplaats: Deerlijk
Ik heb het spel nooit gespeeld, maar ik vermoed dat volwassen spelers er toch niet vlot zullen naar grijpen. Aan de afbeelding te zien, krijg je een kinderspel.
Maar je hebt mij toch wat nieuwsgierig gemaakt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
2 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Schusselige Schurken  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

+8, 2018, Luca Bellini, Monika Suska, Moses Spiele, Schusselige Schurken, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®