Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Forest
BerichtGeplaatst: do 11 apr 2019, 10:08 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 299
Woonplaats: Nieuwenhove
Run Forest! En zoek sprookjesfiguren in het woud, Forest.

Iedereen heeft waarschijnlijk een bucket list. Is het niet effectief op papier dan toch in gedachten. Ook ik heb een aantal dingen in mijn hoofd die ik nog zou willen doen. Ooit. En gezien mijn voortschrijdende leeftijd zou ik voor sommige zaken best niet te lang meer wachten. Iets wat ik alvast van mijn lijstje kan schrappen, is het zoeken naar sprookjesfiguren in een bos. Want daar heb ik na het spelen van Forest mijn buik (en die is echt niet gering qua omvang) van vol.

Afbeelding

Forest is kinderlijk eenvoudig, want het doelpubliek van dit spel zijn ongetwijfeld kinderen. Bedoeling van Forest is zoveel mogelijk kaarten te verzamelen waar minstens zeven van dezelfde soort sprookjesfiguren op staan.

In het bos lopen namelijk vier soorten sprookjesfiguren rond: kabouters (in de spelregels kerstmannen genoemd, nooit geweten dat er daar meer dan één van rondliep), feeën, kikkers (voor wie zich afvraagt waarom kikkers sprookjesfiguren zijn, er loopt ergens ene rond die als de juiste persoon hem kust, verandert in een prins) en uilen (neen, vraag het me niet, ik zou het begot niet weten). Om alles wat onduidelijker te maken, staan er op bepaalde kaarten ook nog andere figuren die niets met die sprookjesdingen te maken hebben. Alleen lijken sommigen erg op kerstmannen maar dan met grijze baarden en anderen op groot uitgevallen versies van feeën. De bedoeling hiervan is ongetwijfeld verwarring te zaaien.

Iedere speler krijgt drie kaarten in zijn hand. In zijn beurt legt hij een kaart neer. De kaarten met boomstammen verticaal, de kaarten met uitsluitend bladeren horizontaal. Op die manier maak je een sprookjesbos. Daarna vul je je hand terug aan tot drie kaarten. Staan er op alle gespeelde kaarten zeven dezelfde sprookjesfiguren dan roep je luid “zeven kabouters” of “zeven uilen” enz.
Je verzamelt dan alle kaarten met die sprookjesfiguur op. Wie de meeste kaarten verzameld heeft als de trekstapel helemaal op is, wint.

Er zijn nog twee varianten. Wie alle vier de sprookjesfiguren verzameld heeft, krijgt vijf bonuspunten. Dit betekent dat je minstens vier beurten gewonnen hebt met zeven sprookjesfiguren van de verschillende soorten. Een leukere variant is dat de winnaar is wie het minste kaarten verzameld heeft. Wie dus een kaart legt waardoor er zeven sprookjesfiguren van dezelfde soort opstaan, neemt deze kaarten als straf.

Afbeelding


Forest is een spel waar weinig strategie in verscholen zit, maar alles afhangt van de juiste kaart te kunnen leggen op het juiste moment. Heb je die kaart niet in jouw bezit, pech. De winnaar is meestal de speler met het meeste geluk. Begrijpelijk dat heel veel mensen dit spel niet leuk zullen vinden.

Maar toch heeft Forest een zekere magie. Het is mooi uitgegeven en de kaarten zijn leuk om te zien. Ook het tellen van de sprookjesfiguren heeft iets vermakelijks. De variant met het verzamelen van de minste kaarten, is de leukste manier om dit te spel te spelen. Daar komt namelijk iets meer strategie bij kijken en het zorgt ook voor een pestelement in het spel om de speler na jou strafpunten te lappen.

Voordeel is ook dat Forest bijzonder snel speelt en dus over is vooraleer het echt verveelt. Als tussendoortje of afsluiter van een drukke spelavond kan ik forest aanbevelen.




Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Forest  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

+6, 2017, Fabio Visintin, Forest, Helvetiq, Leo Colovini, Lucas Guidetti, Sarah Bourquin, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®