Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Orc-lympics
BerichtGeplaatst: do 11 apr 2019, 12:15 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 299
Woonplaats: Nieuwenhove
Word olympisch kampioen in goblin gooien, ezel duwen of beter nog in draak vliegen!

Waar ik dankzij Forest sprookjesfiguren tellen in een bos van mijn bucket list kon schrappen, zorgt Orc-lympics ervoor dat ik een gouden medaille op de orc-lympische spelen kan winnen. Een gouden medaille winnen in om het even wat staat inderdaad met stip op mijn bucket list. Gezien mijn beperkte fysieke conditie (eigenlijk is die niet eens beperkt te noemen, die is gewoon nihil), moet ik op zoek naar een eerder obscure vorm van sport om te scoren. Ik heb lang gedacht dat ’s nachts koeien omver duwen (een populair tijdverdrijf in afgelegen streken in de Verenigde Staten) mijn ding zou zijn. Maar dankzij Orc-lympics hoef ik me niet te verplaatsen om mijn gouden medaille te winnen. Joehoe, alweder iets wat ik dus van mijn bucket list kan schrappen.

Afbeelding

In Orc-lympics stuur je een team aan van orks, elfen, halflingen, mensen, dwergen, aardmannen of geesten. Elk ras heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Afhankelijk van hun sterktes laat je ze deelnemen aan zeven wedstrijden. De speler die het sterkst scoort in een wedstrijd wint goud en de daaraan verbonden punten. De tweede sterkste krijgt zilver en de bijhorende punten. De rest keert met lege handen huiswaarts. Wie na de zevende wedstrijd de meeste punten heeft, wint Orc-lympics. Och ja, de wedstrijden zijn van die aard, dat de meeste punten te verdienen zijn op het einde.

Om te beginnen stellen de spelers de zeven wedstrijden vast. Uit de reeks van 12 standaard wedstrijdkaarten worden er 6 gedekt getrokken en open in een rij gelegd. De wedstrijd met de minste puntenwaarde als eerste, de hoogste puntenwaarde als laatste. Daarna wordt uit de drie hoofdwedstrijden één kaart getrokken. De winnaar hier krijgt 7 punten. Dit is de hoogste puntenwaarde en wordt dus als 7de wedstrijd betwist. Iedere openliggende wedstrijdkaart heeft een puntenwaarde (variërend tussen drie en zes) en een kleur verwijzend met welke eigenschap de wedstrijd kan gewonnen worden. Blauw voor snelheid, groen voor observatie en rood voor kracht.
De resterende kaarten worden gedekt onder de andere gelegd. De standaard wedstrijdkaarten hebben een waarde van twee, de hoofd wedstrijdkaart een waarde van vier. Dit zijn de punten die gewonnen worden door de speler die zilver behaalt.

Eens de wedstrijden zijn vastgelegd moeten de spelers nu hun team samenstellen. Daarvoor krijgt iedere speler acht orc-lympische kaarten in zijn hand. Iedere kaart stelt één van de zeven rassen voor. Iedere ras heeft zijn sterke en zwakke kanten. Aan de kleur van de kaart is te zien welke wedstrijden geschikt zijn voor dat ras. Bijvoorbeeld de geesten zijn heel sterk in observatie vandaar de groene kleur van de kaarten. Ze zijn echter heel zwak in snelheid (waarde nul) en dus waardeloos in wedstrijden die met snelheid te maken hebben. De orks zijn heel sterk dus hebben die een rode kleur. In observatie (groene wedstrijden) zijn ze heel zwak (waarde 0). Er is één uitzondering, de mensen. Die kaarten zijn bruin. Ze zijn nergens sterk in, maar hebben voor alle eigenschappen de waarde 1 en zijn dus overal inzetbaar.

Alle spelers kiezen één kaart uit de acht kaarten die ze in hun hand hebben, leggen die voor zich neer en geven dan de resterende zeven kaarten door aan hun linkerbuurman. Uit die zeven kaarten kiezen ze opnieuw één kaart en geven daarna de resterende kaarten opnieuw door. Dit gaat door tot alle spelers terug acht kaarten in hun handen hebben. Let op, jouw team mag maar kaarten uit drie verschillende rassen bevatten. Vooraleer de competitie start moet je de overtallige rassen uit jouw hand verwijderen. Iedere speler kan dus met een ander aantal kaarten aan de wedstrijden beginnen. Hoe meer kaarten je moet afleggen, hoe zwakker jouw team.

Ok, de wedstrijden zijn vastgesteld, de teams samengesteld. Let the games begin! Iedere speler beslist of hij deelneemt aan een wedstrijd. Als je deelneemt speel je een kaart van de juiste kleur uit en legt die voor je neer (bijvoorbeeld rode wedstrijd rode kaart. Onthoud dat de mensen (bruine kaarten) aan alle wedstrijden kunnen deelnemen). Heb je voor die wedstrijd de hoogste waarde uitgespeeld, krijg je de gouden beker. Heb je de tweede hoogste waarde uitgespeeld, krijg je de zilveren beker. Je blijft kaarten uitspelen voor die wedstrijd tot alle spelers gepast hebben. Je telt de waarden van de uitgespeelde kaarten op. Bij een gelijke stand is de speler die als laatste een kaart gespeeld heeft, die de desbetreffende beker wint. Eens alle spelers gepast hebben, kunnen de spelers hun gouden of zilveren beker inruilen voor punten en kan de volgende wedstrijd gestart worden.

Opgelet alle kaarten die gespeeld zijn tijdens de wedstrijd komen op een gedekte stapel bij de speler te liggen. Deze kaarten moeten rusten en kunnen dus niet aan de volgende wedstrijden deelnemen. Heb je na afloop van een wedstrijd geen punten behaalt (geen gouden of zilveren beker dus), mag je één kaart uit jouw gedekte stapel terug nemen om hem aan een volgende wedstrijd te laten deelnemen. Je hoeft hiervoor niet aan de wedstrijd te hebben deelgenomen. Je mag dus onmiddellijk aan het begin van een wedstrijd passen.

Wie de meeste punten heeft, na de zevende wedstrijd wint Orc-lympics.

Afbeelding

Orc-lympics is verbazend leuk. De eerste keer dat je het ding speelt, is nog niet meteen duidelijk hoe je jouw team moet samenstellen. Maar na een keer spelen, heb je het echt wel door en dan wordt Orc-lympics verslavend. Het spel speelt vlot en snel en eens klaar wil je onmiddellijk revanche.

Iedere wedstrijd opnieuw moet je afwegen of je zult deelnemen. Het is namelijk onmogelijk om in alle wedstrijden punten te scoren. Dus op het juiste moment toeslaan is bijzonder belangrijk. Kijk ook aandachtig naar wat jouw tegenstanders doen. Verschieten ze hun pijlen te vroeg? Nemen ze een afwachtende houding aan? Hoe sterk is jouw team? Welke wedstrijden kunnen ze winnen? Hoe sterk is de tegenstander? Duizend en een vragen waarop je een antwoord moet vinden als je wilt winnen. Veel spelplezier dus in een klein doosje.

Och ja, de spelregels zitten in vier talen (waaronder Nederlands) in het doosje en zijn heel overzichtelijk en duidelijk in uitleg. Ook het artwork oogt leuk. Kortom, Orc-lympics is een aanrader voor wie op zoek is naar een vermakelijk en snel tussendoortje (en zijn we dat niet allemaal?).




Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Orc-lympics  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

+8, 2018, Brain Games, David Thompson, Orc-lympics, Reinis Petersons, Trevor Benjamin, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®