Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Brikks
BerichtGeplaatst: di 30 jul 2019, 11:34 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Nieuwenhove
De hit van eind jaren tachtig, begin jaren negentig.

Maar dan nu in bordspelvorm, kom dat zien!

Af en toe heeft een mens zo van die nostalgische momenten. Met genoegen denk ik terug aan mijn allereerste computer die eind jaren tachtig onze huiskamer binnenkwam. Dat waren nog eens computers, lompe bakken met floppy drives, een intern geheugen van 648 KB en een harde schijf van 20MB. Geen muis, geen kleurenscherm, geen geluid. Wat deed je op zo’n ding hoor ik u vragen? Wel tekstverwerking natuurlijk. WordPerfect, een veredelde typemachine, meer moest dat niet zijn. En spelletjes spelen. Tetris, avondenlang, verslavend, maar leuk. Gewoon met de pijltjestoetsen en de entertoets probeerde je alle records te breken. Steeds sneller kwamen die dingen naar beneden, knettergek werd je ervan. Maar je startte iedere keer opnieuw.
Laat er nu iemand in zo’n nostalgische bui een bordspel ontworpen hebben die dat gevoel wil evenaren. Zou dit lukken?


Afbeelding

Brikks is een roll- en writespel. Je hebt dus een notitieblok en dobbelstenen nodig. Laat dit nu de elementen zijn die, naast vier stiftjes en vier doorzichtige fiches, in het speldoosje zitten.

De actieve speler begint met het werpen van de zeshoekige dobbelsteen (met op ieder vlak een andere kleur) en de vierhoekige dobbelsteen (met waarden 1 tot en met 4). Je mag eenmaal beide dobbelstenen opnieuw gooien als de worp je niet aanstaat.

De dobbelstenen maken duidelijk welk vierhoekig blokje naar beneden komt vallen en welk blokje je dus moet inpassen op jouw notitievel. Met de doorzichtige fiches markeert iedere speler op de achterzijde van een notitievel welk blok hij moet inpassen. In tegenstelling tot tetris kan een speler de blokken niet draaien, enkel links en rechts schuiven. Een blok moet correct geplaatst worden, maw er moeten doorgangen zijn om het blok door te laten. Kan een speler een blok niet plaatsen, dan ligt hij uit het spel. Er bestaan wel drie bommen om een blok te laten ontploffen. Zo moet je dat blok niet plaatsen en kan je dus verder spelen. Niet ingezette bommen leveren wel punten op aan het einde van het spel.

Een speler beschikt ook over een energiespoor op zijn notitieblok. Energiepunten worden verdiend als je een blok op aangeduide gekleurde cirkels op jouw notitieblok plaatst. Heeft het blok dezelfde kleur als de cirkels, dan krijg je twee energiepunten. Die energiepunten kan je inzetten om een ander blok te kiezen als het gedobbelde blok. Energiepunten leveren ook extra overwinningspunten op, net als volledige rijen.

Het spel stopt als iedere speler uitgeschakeld is. Punten worden verworven voor iedere rij. Hoe hoger de rijen, hoe meer punten te krijgen zijn. Het energiespoor en volledige rijen genereren extra punten, alsook niet ingezette bommen. Wie de meeste punten heeft, die wint.


Afbeelding


Brikks verenigt twee hedendaagse hits in een doosje: Wolfgang Warsch en Roll and Writespellen. Warsch kennen we van recente hits zoals de Kwakzalvers van Kakelenburg, Clever en Dobbel zo Clever, allen uitgegeven bij 999 games. Vanzelfsprekend dat Brikks niet mag ontbreken bij deze uitgever. Maar hoort Brikks in dit illustere rijtje thuis?

Wel, ik vind van niet. Brikks is eigenlijk een spel dat je solitair kunt spelen waar je probeert om jouw eigen puntentotaal te verbeteren. Want dit is eigenlijk wat er gebeurt als je dit met meer spelers speelt. Er is geen interactie, iedereen is met zijn eigen blaadje bezig. De enige beslissing die je als actieve speler kan nemen, is het opnieuw gooien van de dobbelstenen, waardoor je een goed blok voor een andere speler kunt wijzigen. Maar mits het inzetten van energiepunten kan die speler alsnog een blok kiezen dat hem beter ligt.

Had ik het gevoel dat ik Tetris aan het spelen was? Wel eigenlijk niet. De vingervlugheid van Tetris, wat in mijn ogen het spel helemaal maakt, ontbreekt hier volledig. Je zet namelijk kruisjes op een blad papier en je krijgt alle tijd van de wereld om hierover na te denken. Je kunt zelfs ongewild fouten maken, door een blok in een gat te laten vallen waar het eigenlijk niet door kon. Moeilijk te controleren achteraf.

Als het zo op Tetris lijkt, waarom noemt het dan Brikks? Ik vermoed dat auteursrecht hier wel iets mee zou kunnen te maken hebben. Goed, ik verveel me niet als ik Brikks speel. Op een of andere manier amuseer ik me wel, maar ik zou dit toch niet al te veel willen herspelen. Er bestaan betere roll- en writespellen. En dit is absoluut ook niet Wolfgang Warsch beste worp.

Maar Brikks deed me wel zin krijgen om ergens op zolder te kijken of die oude computer nog zou opstarten om toch nog eens good old fashion Tetris te spelen.




Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Brikks  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

+8, 2018, 999 games, Anne Pätzke, Brikks, Wolfgang Warsch, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®