Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Railroad Ink
BerichtGeplaatst: zo 22 sep 2019, 18:49 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Roll & write, Roll & write, Roll & write

Roll-and-write-games zijn populair. Het aantal titels gebaseerd op dit mechanisme is amper bij te houden. Van Railroad ink zijn er zelfs twee versies, een diepblauwe en een vuurrode.



Foto: Nekrataal

Tijdens deze 7 ronden durende uitdaging moet je zoveel mogelijk ‘uitgangen’ met elkaar verbinden. Daarvoor maak je gebruik van de snel - en spoorwegen die in het begin van een ronde op de 4 dobbelstenen verschijnen. Spoorwegen moeten met spoorwegen verbonden worden, snelwegen met snelwegen. Een station maakt verbindingen tussen spoorwegen en snelwegen mogelijk. Er zijn ook 6 speciale routes waarvan je er tijdens een spel maximaal 1 per ronde en 3 in totaal mag gebruiken.

Na de zevende ronde ontvangen de spelers punten voor het aantal verbonden uitgangen, de langste snelweg, de langste spoorweg en het aantal centraal gelegen routedelen. Doodlopende eindes tellen negatief.



Foto: Kalchio

Als een spelmechanisme in de smaak valt, laten klonen, varianten en slappe afkooksels vaak niet lang op zich wachten. De titel waarmee je kennismaakt met een bepaald mechanisme heeft vaak invloed op de waardering van dat mechanisme. Puur omdat ik dat leuk vind, overloop ik mijn moment van kennismaking met een aantal populaire mechanismen. Daarbij moet ik toegeven dat ik ook nieuwsgierig ben naar die van jullie.

• Modulair bord: Kolonisten van Catan
• Workerplacement: Caylus
• Karakters kiezen: Machiavelli/Puerto Rico
• Gebiedsconrole: Samurai
• Kaart draften: Dominion
• Roll & Write: Roll through the Ages
• Tegels leggen: Carcassonne
• Coöperatief: Red November
• Sociale deductie: De weerwolven van Wakkerdam
• Bouwvaardigheid: Villa Paletti
• Kansberekening en geluk: Can’t Stop
• Escaperoom: Escape Room The Game
• …

Vergeef me deze afdwaling met alleen als bedoeling aan te tonen dat Railroad Ink niet de witte raaf van het gezelschap is. Gelukkig voegt de bedenker een leuk aspect aan het gegeven toe. Ik doel op het puzzelen met de 4 beschikbare routedelen. Elke ronde probeer je die zo te schikken dat je een maximaal aantal opties openhoudt om zoveel mogelijk uitgangen met elkaar te verbinden. Extra uitdagend daarbij is de mogelijkheid om een speciale route toe te voegen. Elke speler vertrekt vanuit dezelfde positie en krijgt gedurende het spel dezelfde mogelijkheden. De geluksfactor ter verdediging aanhalen is discutabel.

Railroad Ink is eenvoudig maar degelijk uitgevoerd en bezit standaard 2 uitbreidingen, dit voor een zeer aangenaam prijsje. Als je toch nog op je honger blijft zitten, kan je eveneens je tanden in de Vuurrode variant zetten. Ik hou wel van de combinatie roll & write en puzzelen maar voel niet de nood beiden aan te schaffen. De Diepblauwe versie bezorgt me voldoende speelplezier.


  • White Goblin Games (2019)
  • Auteur: Hjalmar Hach, Lorenzo Silva
  • Artwork: Marta Tranquilli
  • 1-6 spelers vanaf 8 jaar
  • 30 minuten
  • Adviesprijs: 14€


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Railroad Ink
BerichtGeplaatst: wo 25 sep 2019, 08:08 
1. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2077
Woonplaats: Montezuma
Leuk stukje over een leuk spel. Eén aanvulling die misschien helpt dit spel wel of juist niet aan te schaffen: het is vooral een heel stil, rustig spel. Je zit helemaal in jezelf, bijna Zen, te puzzelen. Dat kun je heerlijk vinden, na een drukke werkdag, of in een vol gezin, of na een stevig spel: de kalmte, de sereniteit aan tafel. Maar als dat niet jouw ding is, dan moet je Railroad Ink vooral niet in huis halen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Railroad Ink
BerichtGeplaatst: wo 25 sep 2019, 10:20 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Slechts een keer heb ik het gespeeld, en we waren met zeven of acht man. Het was inderdaad een solitaire aangelegenheid en achteraf was het onmogelijk om te controleren of er geen fouten op het winnende bord stonden. Maar misschien hebben we over een controlestaat of iets dergelijks heen gekeken. Let wel, een foutje is zo gemaakt en achteraf is het wel weg te poetsen maar niet te herstellen.

Ik was niet zo enthousiast maar zou het zonder mokken opnieuw spelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Railroad Ink  

Gebruikers die deze topic waarderen

Pura Vida

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten


Tags

+8, 2019, Hjalmar Hach, Lorenzo Silva, Marta Tranquilli, Railroad Ink, White Goblin Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®