Bordspelmania
https://www.bordspelmania.eu/

Terramara
https://www.bordspelmania.eu/recensenten-van-de-lage-landen-f111/topic26834.html
Pagina 1 van 1

Auteur:  Fabrice [ vr 15 nov 2019, 02:02 ]
Berichttitel:  Terramara

Wie is aan de beurt oftewel Acchittocca

Waarschijnlijk is het een understatement, beweren dat Leonardo Da Vinci het leven van Arno Quispel danig op zijn kop heeft gezet. Daarmee refereer ik vanzelfsprekend niet naar de homo universalis anno 15de eeuw maar naar een eerste telg uit de Masterprint serie van Quined Games gecreëerd in 2007 door Acchittocca. Dat het kwartet met Terramara ook exemplaar 25 voor diezelfde Masterprint levert, lijkt even sentimenteel als slim.



Foto: Quined Games

16 bladzijden spelregels kort samengevat:

In uw beurt plaatst u een stamhoofd of een verkenner op een actieveld. Voer de actie uit. Op het einde van uw beurt, 1 artefact vervaardigen of reserveren. Tussendoor mag u grondstoffen bewerken.

Pas bovenstaande toe en probeer zoveel mogelijk grondstoffen/artefacten te verzamelen en vooruitgang te boeken op het militaire spoor, de weg en de rivier.

Het militaire spoor bepaalt de machtsverhoudingen tussen de spelers. Een actieveld mag maximaal 2 verkenners bevatten. Een verkenner mag alleen naar een bezet actieveld gestuurd worden als u militair superieur bent ten opzichte van de geviseerde speler. Stamhoofden trekken zich van die verhouding echter geen bal aan. Een actieveld met een stamhoofd geldt als volzet. Als u de actie overval kiest, bepaalt de militaire machtsverhouding de grootte van de buit.

Op de weg reist u met 2 koetsen van kruispunt naar kruispunt. Tussendoor kunt u een afslag nemen richting bonusfiches of buitenpost. Daarmee verdwijnt het tempo uit de reis maar u wint er wel goederen en/of punten mee. Als u met beide koetsen een kruispunt bereikt, verhoogt het aantal beschikbare acties.

De rivier bepaalt hoe groot het aanbod artefacten is. Een boottochtje levert eveneens extra goederen en/of punten op.

Elke speler bezit een karakter. Bij de start van het spel is dit karakter jong en vitaal wat actiebonussen oplevert. Vanaf het ogenblik dat de jonge dreumes volwassen wordt (dat kiest u zelf), sprokkelt u punten.

Artefacten bepalen in grote mate uw actiemogelijkheden. Ze verminderen de kost van toekomstige aankopen, versnellen vooruitgang op verschillende sporen, leveren punten op, zorgen er voor dat u sneller goederen kunt bewerken, enz…

Elke ronde verhoogt het aantal actievelden en worden acties interessanter. De verschillende acties zijn reeds van bij de start van het spel zichtbaar. U mag een verkenner tijdens uw beurt op een actieveld van een toekomstige ronde plaatsen. Deze verkenner blijft daar echter wel staan tot de afloop van deze ronde. U moet het tussendoor zien te rooien met één verkenner (= actie) minder.



Foto/ Quined Games

Terramara is niet het type spel waarvan u de regels snel even doorneemt en start met spelen. Toch valt snel op dat het basismechanisme eenvoudig is. De moeilijkheid schuilt in alles wat daar van toeters en bellen aanhangt.

Terramara creëert situaties waarbij u zelf wel eens zou vergeten welke bonussen gelden tijdens het uitvoeren van acties of aankopen van artefacten. Na een tijdje verzamelt u een veelheid aan mogelijkheden waardoor u niet anders kunt dan egocentrisch focussen. Het accent verlegt zich van interactie naar zelfbehoud en winstberekening. Een (d)evolutie inherent aan het werken met bonuskaarten (of artefacten zoals ze in Terramara gedoopt werden).

Nummer 25 serveert echter wel een aantal leuke spitsvondigheden. U kunt bijvoorbeeld, mits het opgeven van één actie, een toekomstige actie boeken. Hoewel zo’n reis in de toekomst onverstandig lijkt, biedt het vaak een uitweg in donkere tijden.

Ook de drie sporen vind ik een creatieve uitspatting met meerwaarde. De rivier moet u bevaren als u artefacten wilt verzamelen. De weg moet verkend als u extra actiemogelijkheden wilt ‘unlocken’. Daarbij biedt zich telkens het dilemma bonus/buitenpost/kruispunt aan. Waarbij de bonus geldt als directe bevrediging, de buitenpost als de beloning achteraf en het kruispunt als bouwen aan de toekomst.

Het militaire spoor is spelbreker van dienst, net iets te spelbepalend. Spelers die achterop geraken, zien hun keuzemogelijkheden drastisch slinken en worden op de koop toe tijdens een overval extra benadeeld. Hoe meer u achterop hinkt, hoe minder acties beschikbaar zijn en hoe meer grondstoffen u verliest tijdens een overval. Een meedogenloos mechanisme voor het kneusje van dit spoor.

Een waaier aan gebiedstegels, artefactkaarten, personenkaarten en startgrondstofkaaren staat garant voor herspeelbaarheid. De kwaliteit van het spelmateriaal staat buiten kijf. De grootte en de kleur van de verschillende symbolen kan voor verwarring zorgen en dat zou bij een 25ste geboorte vermeden kunnen worden, vind ik.

Terramara raad ik niet af en beveel ik niet aan. Tijdens mijn verkenningsfase kon ik alleen maar denken: “Amai, goed gevonden.” of “Had ik dat zelf maar bedacht!” Achteraf dacht ik: “Misschien had ik dit toch anders gedaan.”
Spelen voor aankoop vind ik een eerlijk advies.


  • Quined Games (2019)
  • Auteur: Acchittocca
  • Artwork: Michael Menzel
  • 1-4 spelers vanaf 12 jaar
  • 120 minuten
  • Adviesprijs: 55€

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/