Tips in tijden van corona pandemie!
Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  

De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.

2 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tapestry
BerichtGeplaatst: za 11 jan 2020, 13:05 
Grote Dienaar

Ontwikkel de indrukwekkendste beschaving ooit … door tapijtkaarten te spelen.

Ik heb een meer dan buitengewone belangstelling voor geschiedenis. Spellen die oproepen om de beschaving te creëren met de meest indrukwekkende historie trekken dan ook meteen mijn aandacht. Alleen als ik er even over mag mijmeren weet ik niet meteen hoe ik zo’n beschaving moet ontwikkelen heden ten dage. Hopelijk helpt Tapestry me daar dan ook bij. Niet langer gedraald dus, maar actie. Nu! Meteen!

Afbeelding

Afhankelijk van het aantal spelers (1-3) of (4-5) wordt het spelbord met een grote of kleine landkaart gebruikt. De rand van het spelbord is het scorespoor. De speler die op het einde van het spel de meeste overwinningspunten heeft, wint. Daarnaast staan er op het spelbord vier ontwikkelingssporen (wetenschap, technologie, ontdekkingsreis en militair). Tapestry bevat veel spelmateriaal. Techkaarten waarvan er drie worden opengelegd en de overige dertig als trekstapel dienen. Vijftig tapijtkaarten die als gedekte stapel naast het spelbord worden gelegd. Gebieds- (48) en ruimtetegels (15) die eveneens als twee gedekte stapels naast het spelbord liggen. Achttien bijzonder mooie bezienswaardigheidsminiaturen. Twaalf komen er op het bezienswaardighedentableau te staan. De overige zes staan naast de stapel techkaarten. Tot slot zijn er ook nog drie dobbelstenen, een twaalfzijdige (groen) die naast het wetenschapsspoor komt te liggen en twee veroveringsdobbelstenen (rood en zwart) en die liggen naast het militaire spoor.

Iedere speler ontvangt daarnaast een hoofdstadtableau, een inkomstentableau en een beschavingstableau. Hij plaatst twee voorposten op het centrale spelbord op de gebiedstegel die hetzelfde nummer heeft als zijn hoofdstadtableau. Hij plaatst de nodige bruine boerderijen, grijze huizen, gele markten en rode pakhuizen op zijn inkomstentableau en neemt de markeerstenen in de passende kleur en plaatst die op het veld 0 op het voorraadspoor onderaan de inkomstentableau.

Nadat iedere speler een van zijn dertien markeerstenen op het beginveld van ieder ontwikkelingsspoor op het spelbord geplaatst heeft, kan je met Tapestry beginnen.

In wezen zit Tapesty eenvoudig in elkaar. Iedere speler start het spel met een inkomstenfase. In een inkomstenfase kan een speler gebruik maken van de eigenschap van zijn beschaving, speelt hij een tapijtkaart en voert uit wat daarop staat, mag hij een techkaart opwaarderen en neemt hij inkomen volgens wat zijn inkomstentableau aangeeft. Let wel, in de eerste inkomstenfase kan een speler enkel die laatste optie (inkomen nemen) uitvoeren. Een speler krijgt vijf inkomstenfases tijdens het volledige spel. Iedere speler beslist zelf wanneer hij dit doet. Voert hij voor een vijfde maal een inkomstenfase uit, dan is voor hem het spel afgelopen. De andere spelers spelen verder tot ook zij een vijfde maal de inkomstenfase doen. Als de laatste speler dit doet, is het spel afgelopen.

Na een inkomstenfase ga je jouw beschaving ontwikkelen door de eigen markeerstenen vooruit te plaatsen op een van de vier ontwikkelingssporen. Om dit te kunnen doen, heb je grondstoffen nodig. Grondstoffen die bijgehouden worden op het voorraadsspoor op de inkomstentableau en die je verwerft tijdens een inkomstenfase. Hoe verder je vordert op een ontwikkelingsspoor, hoe meer grondstoffen je nodig hebt om een volgende stap te zetten.

Afhankelijk van het ontwikkelingsspoor dat je kiest, ontdek je nieuwe gebieden (ontdekkingsreis) die extra voordelen (grondstoffen, kaarten, …) en overwinningspunten opleveren; ga je sneller en gratis vooruit op andere ontwikkelingssporen (wetenschap); verwerf je techkaarten (technologie) of verover je gebieden (militair). Op alle vier de ontwikkelingssporen kan je ook gebouwen verwerven. Met die gebouwen vervolmaak je wijken, rijen en kolommen op jouw hoofstadtableau.

Wie zonder grondstoffen valt, zal een inkomstenfase uitvoeren om daarna weer volop acties te plannen. Met iedere actie die je uitvoert, probeer je overwinningspunten te scoren. Want wie de meeste van die dingen heeft op het einde van het spel is de winnaar. Laten we dat vooral niet vergeten.

Het spel bevat aparte regels voor als je het spel met twee spelers wil spelen (een variant schaduwrijk) en heeft ook aangepaste regels voor als je het solo wil spelen. Maar wie al een aantal van mijn recensies gelezen heeft, weet dat dat mijn ding niet is.

Afbeelding
Tapestry oogt indrukwekkend. Een heel grote doos met heel veel spelmateriaal. En toch zijn de spelregels niet meer dan vier bladzijden, waarvan één bladzijde dan nog een beschrijving is van het spelmateriaal. En laat dit nu een van de problemen van Tapestry zijn.

In wezen zijn de spelregels eenvoudig. Ofwel voer je de inkomstenfase uit en die is stapsgewijs goed beschreven ofwel ontwikkel je. Je verplaatst m.a.w. een van jouw markeerstenen. Kinderlijk eenvoudig. Maar er duiken tijdens die eenvoudige acties tal van spelelementen op: beschavingstableau’s of techkaarten of tapijtkaarten of gebiedstegels of ruimtetegels, met allemaal eigenschappen die niet altijd verduidelijkt worden in de spelregels en die soms vragen oproepen. Vaak weet een speler niet meteen wat die dingen allemaal doen.

Op het forum van Tapestry op Boardgamegeek staan meer dan 1.000 posts. Vele daarvan gaan over verduidelijking van de spelregels. Let wel met gezond boerenverstand kom je ook al een heel eind als je Tapestry speelt. Maar toch is het storend dat spelers niet goed weten wat er bedoeld wordt en vertraagt dit vaak een spelbeurt.

Aan de andere kant ken ik weinig spellen die zoveel mogelijkheden aan een speler bieden. Je start namelijk iedere keer het spel met een andere beginpositie (nieuwe en andere beschavingen, tapijtkaarten, gebiedstegels,…). Ieder spel speelt dan ook totaal anders. De herspeelbaarheid is dus bijzonder groot en het zal heel veel potjes vergen om Tapestry helemaal te doorgronden. Trouwens hoe meer je het ding speelt, hoe minder vragen omtrent de spelregels opduiken.

Tapestry is niet goedkoop. Dit heeft vooral te maken met de bijzonder hoge kwaliteit van het spelmateriaal. Het spel is af en ziet er bijzonder leuk uit. Ik wou dat ik dat ook kon zeggen van het spel zelf. Ik ben altijd bereid om aan te schuiven voor een potje Tapestry, maar dit is jammer genoeg niet de topper die ik er graag in zou zien. Maar wie ben ik, nietwaar.

Offline Profiel  BoardGameGeek    

Berichttitel: Re: Tapestry
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2020, 16:23 
Condottiërre

Goede samenvatting vind ik. Conclusie mee eens al mis ik de onderbouwing ervan een beetje. Als ik je goed begrijp is het nadeel downtime terwijl je aan de beurt bent ;-)

Voor een solo is de setup tijd ook te lang.

Offline Profiel     

2 berichten | Pagina 1 van 1 |

Opties

Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 

Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Tapestry