Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Calimala
BerichtGeplaatst: zo 12 jan 2020, 10:25 
Grote Dienaar

Berichten: 143
Woonplaats: Nieuwenhove
Verhandel laken in Firenze

Voor diegenen die er mochten aan twijfelen, ik ben een Vlaming en niet zomaar een Vlaming. Neen, neen, een West-Vlaming dan nog. En laten wij Vlamingen en meer bepaald de West-Vlamingen onze weg in Europa hebben gevonden dankzij de lakenhandel. Voor de leken onder ons: laken is een wollen stof die eerst wordt geweven en dan vervilt. Het oude graafschap Vlaanderen is er in de Middeleeuwen rijk mee geworden. Brugge bijvoorbeeld dankt zijn bekendheid als middeleeuwse stad volledig aan de lakenhandel. En niet alleen Vlaanderen. Ook in het noorden van Italië had je echte lakensteden. Firenze bijvoorbeeld. L’Arte di Calimala was de gilde in Firenze die zich bezig hield met alles wat met laken te maken had.

Laten we dus maar snel een spelletje Calimala spelen.


Afbeelding

Het spelbord van Calimala bestaat uit verschillende delen. Rechtsboven vind je een drietal belangrijke gebouwen waar je als rijke lakenhandelaar jouw steentje bij de ontwikkeling ervan wil bijdragen. Rechtsonder vind je een minikaart van Europa met verbindingen naar enkele belangrijke Europese Lakensteden die je ofwel over land (Brugge, Hamburg, Troyes) of over zee (Londen, Lissabon, Barcelona) probeert te bereiken.

Linksboven bevindt zich het Palazzo Vecchio. Niet alleen kan je als speler het paleis verfraaien zoals de andere drie aanwezige gebouwen, maar hier worden ook telkenmale in willekeurige volgorde de scoretegels geplaatst. Op die manier zien alle spelers waar er eerst punten te rapen valt.

Er zijn in totaal 15 scoretegels. Zo heeft iedere lakenstad (Brugge, Hamburg, Troyes, Londen, Lissabon en Barcelona) een scoretegel. Als die tegel gescoord wordt, wordt er gekeken welke speler op dat moment het meeste laken heeft geleverd in die stad. Die speler krijgt drie punten. Twee punten zijn er voor de speler die tweede eindigde in de telling, een punt voor de derde plaats.
Ook de drie gebouwen hebben een scoretegel. Wie het meest hout, steen, marmer voor dat gebouw leverde wint hier de telling. Zelfde puntenverdeling als hierboven.
Er is een mogelijkheid om beeldhouwwerken te leveren om de vier gebouwen te verfraaien. Ook hier is er een scoretegel om de speler die dit het meest deed te belonen.
Daarnaast is er nog een scoretegel die nagaat welke speler het meest laken per boot afleverde. Een soortgelijke tegel bestaat ook voor het leveren van laken over de weg. Tot slot heeft ook iedere grondstof (steen, hout en marmer) een scoretegel. Wie het meest van deze grondstoffen afleverde bij de drie gebouwen krijgt de drie punten.

Linksonder is het kloppende hart van Calimala. Daar bevindt zich een soort van stadsvierkant dat plaats biedt aan acht actietegels die ieder spel opnieuw eveneens in een willekeurige volgorde neergelegd worden. Het zijn die actietegels die bepalen welke acties een speler in zijn beurt mag uitvoeren. De locaties zijn verbonden met pijlen.
Rondom het spelbord bevindt zich het scorespoor. Daar worden de overwinningspunten bijgehouden die iedere speler tijdens het spel verzamelt. Wie op het einde van het spel de meeste overwinningspunten heeft, wint Calimala.

Iedere speler ontvangt een spelersbord. Op zo’n spelersbord houdt de speler bij hoeveel actieve werkhuizen (plaatsen om laken te stockeren) hij heeft (een om te starten, maximaal drie), staat er een handig overzicht van alle acties de hij kan uitvoeren, houdt hij het aantal schepen bij die hij geeft om laken te verschepen over zee. Onderaan een spelersbord bevinden zich drie warenhuizen. Die warenhuizen dienen om de grondstoffen (steen, hout, marmer) van de speler te bewaren. Ieder warenhuis heeft plaats voor vier grondstoffen.

Iedere speler krijgt ook een scorekaart. Met die kaart wordt een scoretegel nog eens uitgevoerd op het einde van het spel en scoren spelers dus extra punten. Er zijn actiekaarten die ervoor zorgen dat een speler in zijn beurt een extra actie mag uitvoeren.

In zijn beurt plaatst de actieve speler een van zijn markeerstenen op een van de daartoe voorzien velden linksonder (het stadsbord van Firenze) op het spelbord. Die velden bevinden zich altijd tussen twee mogelijke acties. De speler mag beide acties uitvoeren. Zijn markeersteen blijft op die plaats liggen. Legt een andere speler een van zijn markeerstenen op diezelfde plaats, dan mag de vorige speler wiens steen daar ook ligt, beide acties ook uitvoeren.

De acties waaruit gekozen kan worden zijn eenvoudig. Er zijn drie acties om de drie grondstoffen te verwerven (steen, hout, marmer). Er is een bouwactie. Met twee hout bouw je een boot, met twee steen een magazijn in een van de Europese steden die je over de weg kan bereiken. En met een hout en steen krijg je een bijkomend werkhuis om laken in op te slaan.
Als je voor de beeldhouwactie kiest, mag je marmer uit jouw warenhuis gebruiken om een van de vier gebouwen te verfraaien met beeldhouwwerken. Met de lakenactie krijg je een laken per werkhuis. Als je schipactie kiest, mag je laken verschepen naar Londen, Lissabon of Barcelona. Een laken per schip die je hebt.

Met de wagenactie verhandel je laken naar Brugge, Hamburg of Troyes op voorwaarde dat je in de steden een magazijn hebt gebouwd. Tot slot heb je nog een belastingsactie, waar je hout, steen of marmer kan geven aan een van de drie gebouwen rechtsboven het spelbord.

Kan je om een of andere reden een actie niet uitvoeren, omdat je bijvoorbeeld de grondstoffen niet hebt, dan krijg je een actiekaart. Die actiekaarten genereren extra beurten. Je mag zoveel actiekaarten in jouw beurt inzetten als je zelf wilt.

Wanneer een vierde markeersteen bovenop drie daar reeds liggende markeerstenen op een veld in het stadsbord wordt gelegd, wordt een scoringsfase geactiveerd. De onderste markeersteen wordt weggenomen en op de eerste vrije scoretegel gelegd. Die tegel wordt meteen gescoord. Daarna mag de actieve speler zijn acties doen.

Het spel eindigt als alle spelers hun markeerstenen op het stadsbord hebben ingezet of als alle 15 scoretegels geteld zijn. Op het einde van het spel onthullen de spelers de doelkaarten en worden die ook nog eens geteld. Wie de meeste punten heeft, wint Calimala.


Afbeelding

Calimala is geen recent spel. Je kon het al spelen in 2017 in Essen. Maar hier wordt het precies niet opgepikt. En dat is jammer want Calimala is een fantastisch spel en iedereen waarmee ik het speelde beaamt dit.

Natuurlijk, hoor ik u zeggen, is het toch maar een soort van workersplacement waar de markeerstenen waarmee je de acties kiest de werkers zijn. Dat klopt. Maar ik hou van goeie workersplacements. Het stadsvierkant met de negen (acht willekeurige te plaatsen, de middelste actie op het bord is altijd dezelfde) actietegels werkt perfect. Vooral het feit dat je in de beurt van een andere speler ook acties mag uitvoeren als die speler zijn markeersteen zet op een locatie waar al een van jouw markeerstenen ligt, is goed gevonden en vind ik redelijk vernieuwend.

Calimala is een spel waar je constant bij de les moet zijn en moet proberen om tijdens iedere scoringsfase punten te halen. Korte termijnplanning is essentieel en vooraleer het spel van start gaat, bekijk je best de volgorde van de scoringstegels. Die volgorde bepaalt namelijk de manier waarop je het spel moet spelen. Als eerst Brugge geteld wordt, zal je proberen om zo snel mogelijk een magazijn te bouwen in Brugge en laken te leveren. Lukt dit om een of andere reden niet dan concentreer je je meteen het best op de volgende scoringsfase.

Het duurt wel een tijdje vooraleer de eerste scoretegel geteld wordt, maar daarna volgen de scoringsfasen elkaar in snel tempo op. Soms is het nodig om afspraken te maken met medespelers. En niets is zo leuk om die afspraken dan te breken als het jou beter uitkomt. Zorgt altijd voor een goede sfeer en daarvoor doen we het dus.

De herspeelbaarheid van Calimala is heel groot. Want ieder spel heeft een nieuwe beginsituatie. Zowel de scoretegels als de actietegels worden telkens in een willekeurige volgorde op het spelbord gelegd. Op die manier verveelt Calimala niet gauw.

Kortom, ik kan Calimala aanraden. Speel het en geniet.




Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Calimala  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

+10, 2017, ADC Blackfire Entertainment, Calimalal, Fabio Lopiano, Harald Lieske, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Stijl afkomstig van StylerBB.net & kodeki. Logo door Henk Rolleman
board3 Portal - gebaseerd op phpBB3 Portal
Vertalingen door phpBB.nl & phpBBservice.nl
phpBB SEO