Tips in tijden van corona pandemie!
Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  

De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.

1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Stew
BerichtGeplaatst: vr 17 jan 2020, 01:17 

Stoofpot, what’s in a name?

Nummer 3 uit de mini-serie van Quined is eveneens een exacte kopie van wat Button Shy in 2018 lanceerde. 18 kaarten in een klein doosje met als thema: stoofpot.

Foto: Quined Games

Stew bestaat uit 6 dierkaarten en 12 voedselkaarten. Bij de start van het spel worden de dierkaarten open op tafel gelegd. De voedselkaarten worden geschud en vormen een gedekte stapel.
In je beurt trek je een kaart van de gedekte stapel. Deze kaart houd je geheim voor de andere spelers en leg je ofwel als ingrediënt van de stoofpot gedekt op tafel ofwel als voedsel gedekt bij een nog niet gevoed dier.

Als een speler denkt dat er minstens 12 punten (Elk ingrediënt heeft een waarde) in de stoofpot zitten, mag hij ‘Stew’ roepen. De waarde van de stoofpot wordt bepaald nadat alle hongerige dieren – dit zijn de dieren die nog geen voedsel hebben ontvangen - gevoed zijn. Deze dieren stelen dan hun lievelingsgroente uit de stoofpot.
Als de ‘stew’-roeper gelijk heeft, ontvangt hij 2 punten. Alle andere spelers ontvangen 1 punt als de waarde van de stoofpot te laag is.
Een totaal van 5 punten halen is het streefdoel.

foto: GreyGnome

De spelletjes uit de mini-serie (nog kleiner dan pocket) van Quined hebben tot nog toe allen een vergelijkbare uitvoering. Ik vind de doosjes handig en mooi. Niet Engelstalige spelregels staan op de site van Quined.

Stew is een uiterst eenvoudig en vlot spelend bluf/gokspelletje. Hoe groter het spelersaantal, hoe groter de geluksfactor. Gokken vervangt dan beredeneren. Bij vier spelers bijvoorbeeld is slechts 1 op 4 kaarten gekend. Te weinig om een zinvolle schatting te doen over de waarde van de stoofpot, vind ik. In een spel met twee kan je wat spelen met het plaatsen van de kaarten om zo de andere speler te misleiden en weet je voor de helft wat de pot schaft.

Mijn kinderen houden niet zo van stoofpot, wel van Stew. Ik kan ernorm genieten van een goede stoofpot, minder van Stew. Een beetje contradictie binnen het gezin kan geen kwaad.
Stew is niet mijn ding, ik eet het met lange tanden.

• Quined Games (2019)
  • Auteur: Jason Glover
  • Artwork: Loïc Billiau, Jason Glover
  • 2-4 spelers vanaf 8 jaar
  • 15 minuten
  • Adviesprijs: €10

Offline Profiel  BoardGameGeek    

1 bericht | Pagina 1 van 1 |

Opties

Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten