Kent genialiteit zijn grenzen?Maracaibo is een bedenking van Alexander Pfister. Zijn naam uitspreken doet u beter niet, het Corona virus weet u wel. Toch verdient de man onze aandacht voor wat hij tot nu toe uit zijn hoed toverde. Maracaibo ontvangt lof alsof het zelf met grote handen in de pot met complimenten graait. Geronimo trakteert ons op de Nederlandse uitgave.Foto: spellenvariant
De spelregels staan uitgelegd op 24 vellen papier. Ik sta mezelf toe de samenvatting ervan te beperken tot het uiterste minimum. Ik geef u een idee. Het volledige pakket inclusief toeters en bellen vindt u intussen probleemloos op het net.
Maracaibo speel zich af in het Caribisch gebied. U bent avontuurlijk en de zee is uw natuurlijke habitat. Bootje varen is fijn tijdverdrijf, toch is het leuk meegenomen als u intussen wat aan netwerking kunt doen. De concurrenten kunt u beleefd van antwoord dienen of afknallen. Kies zelf maar.
Bij de start van het spel vaart u bij manier van spreken in een opgewaardeerde sloep. Daarmee kunt u tijdens één beurt 1 tot 7 locaties verplaatsen. Waar u het anker uitgooit, voert u een actie uit. In een stad worden goederen geleverd en acties uitgevoerd. Steden bieden een waaier aan mogelijkheden zoals vechten, verkennen, invloed verzamelen, opwaarderen, geld en/of punten verzamelen.
Dorpen maken het kopen van handkaarten mogelijk. In dorpen kan ook wat kleingeld worden verdiend.
Soms bevatten locaties missietegels of assistenten. Als u voldoet aan de voorwaarden van een missietegel, kunt u deze opeisen en er de voordelen van incasseren. Assistenten bieden mogelijkheden tot andere, vaak betere acties.
Vooruitgang is het doel dat u voor ogen houdt. Werf vaklieden aan, koop gunsten van invloedrijke personen, voldoe missies. Verdedig de eer van Frankrijk, Engeland of Spanje en verhoog daarmee uw invloed in deze landen, annexeer gebieden, ga op verkenning en ontdek nieuwe mogelijkheden.
Een ronde stopt als één van de spelers veld 21b bereikt. Spelers ontvangen geld en punten volgens de respectievelijke sporen. Het spel eindigt na de vierde ronde. Daarin ontvangen de spelers nog extra punten voor invloed in de verschillende landen, verworven kaarten en projecten.
Foto: Ralph Bienert
Maracaibo aanleren is niet in 1-2-3 gebeurd. De spelregels lezen en begrijpen kostte me wel enkele uren. Hoewel het basismechanisme eenvoudig is, zorgen een karrevracht aan extra regels, opties en symbolen voor een exponentiële groei aan vragen tijdens een eerste kennismaking. De explosie aan vragen en verduidelijkingen op gekende fora bevestigen mijn vermoeden dat Maracaibo aanleren geduld vraagt.
De spelregels bevatten wel enkele tik en vertalingsfouten – jammer toch – maar zijn relatief duidelijk. Het spel opzetten nam de eerste keer een 30-tal minuten in beslag. Een eerste keer spelen verhoogde de ervaring met nog eens 3 uur. Intussen werk ik dezelfde oefening in 90 minuten af.
Maracaibo loopt over van mogelijkheden en variatie. Er zijn 157 projectkaarten waarvan u er misschien 10 per spel koopt, 12 carrièrekaarten waarvan u er 1 nodig heeft. 8 prestigegebouwen waarvan de helft gebruikt wordt, 23 tegels waarmee het spelbord aangepast kan worden, 77 verhaalkaarten die het spel steeds een nieuwe wending geven, 15 automa-kaarten waarmee niet alleen verschillende moeilijkheidsgraden maar ook verschillende strategieën nagebootst kunnen worden, 24 missies, 25 gevechtsfiches, 12 mogelijke scheepsupgrades en 13 verschillende stadsacties. Wie hier gebrek aan variatie ophaalt, is niet goed wijs.
Maracaibo heeft een enorme leercurve. U moet er even bij gaan zitten en doorzetten. Als u dat doet, gaat u – net als ik – steeds meer overweldigd worden door de wereld die Alexander Pfister creëerde. Twijfel niet, die man is GENIAAL.
Ik speelde, vanwege corona, vooral tegen Jeanne alias automa. In principe ben ik geen fan van solovarianten. Deze titel heeft me echter overtuigd. Tegen Jeanne spelen, is een uitdaging en voelt niet repetitief omdat ook Jeanne verschillende strategieën hanteert. U kunt er zelfs van leren!
Op het makkelijkste niveau is verliezen van Jeanne haast onmogelijk. Op het moeilijkste niveau zijn de rollen omgekeerd. Jeanne houdt er ook de vaart in, zij heeft geen interesse in dorpen waardoor ze met een rotvaart door de Caraïben zoeft. Als u haar bekampt, is er geen tijd voor koetjes en kalfjes.
Dit is anders als uw tegenstander tastbaar is. Vaak is er dan wat meer ademruimte wat zich in hogere scores uit. De meeste spelers hebben de neiging om geduldig op te bouwen waardoor u iets sterker voor de dag komt. Spelers die dat niet doen, verplichten hun tegenstrevers om zo rendabel mogelijk te zijn en ook dat vind ik een leuke uitdaging.
De verhaalmodus zit eveneens knap in elkaar. Een aantal kleine aanpassingen zorgen voor vernieuwing. Soms moet u keuzes maken waardoor het verhaal een andere wending neemt. Ik speelde tot en met hoofdstuk 4 en heb me geen enkele minuut verveeld.
Maracaibo heeft me niet vanaf het eerste ogenblik overtuigd. Toch heeft het me langzaam in zijn greep gekregen om me daarna niet meer los te laten. Dit is zonder meer een topper maar dan wel voor liefhebbers van stevige kuitenbijters.
En, ... in uw groep moet u iemand vinden die dit wil voorbereiden en uitleggen. Misschien is dat wel nog de grootste uitdaging.
O ja, bijna vergeten, het spel ziet er goed uit ook.
- Geronimo (2020)
- Auteur: Alexander Pfister
- Artwork: Fiore GmbH, Aline Kirmann
- 1-4 spelers vanaf 12 jaar
- 120 minuten
- Adviesprijs: 60€