Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



2 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Konumo Batalo
BerichtGeplaatst: zo 24 mei 2020, 10:45 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 299
Woonplaats: Nieuwenhove
Strijd op leven en dood

Wat moet een mens in deze coronatijden doen? Juist een gezelschapsspel spelen. Enige probleem momenteel is dat je gezelschap beperkt is tot diegenen die onder hetzelfde dak wonen. In mijn geval: mijn vrouw en ik. We zoeken dus een spel dat perfect met twee speelbaar is. En wat is er nu beter in zo’n geval dan een tweepersoonsspel waar je wint als je de tegenstander genadeloos en zonder mededogen afmaakt. Zeker als die tegenstander je eigen vrouw is. Doen toch?

Afbeelding

Konumo Batalo is een tweespelersspel waar je de clanleider van de tegenstander moet uitschakelen om te winnen. De clanleider wordt verdedigd door zes ervaren krijgers. Als je alle krijgers met aanvalskracht kan uitschakelen, win je ook. Want dan kan de tegenstander onmogelijk nog jouw clanleider bedreigen.

Iedere speler krijgt vanzelfsprekend bij het begin van het spel een clanleider, twaalf krijgers waaruit de speler er zes dient uit te kiezen. En Scitum. Die laatste kan je tijdens het spel inzetten om een gesneuvelde krijger te vervangen. Scitum valt niet aan en helpt dus enkel verdedigen.

Iedere gekozen krijger alsook de clanleider krijgen zes levenspunten. Daarvoor gebruik je rode dobbelstenen (voor de rode speler) of blauwe dobbelstenen (voor de blauwe speler). Als een krijger wordt aangevallen en levenspunten verliest wordt dit door deze dobbelstenen bijgehouden. Een krijger die geen levenspunten meer heeft, wordt uit het spel verwijderd en verzwakt daardoor de verdediging van de clanleider.

Daarnaast beschikt iedere speler over 8 witte actiedobbelstenen en twee speciale gele dobbelstenen (te verwerven in de loop van het spel, dienen als extra actiedobbelstenen). De toverspreuken en de zwarte verdedigingsdobbelstenen worden in het midden van het spel gelegd en zijn ter beschikking van beide spelers.

Een speelronde bestaat uit vier fases. Eerst wordt er van startspeler gewisseld. De jongste speler start speelronde 1, de andere speler speelronde 2, enz.

In fase twee werpen de beide spelers tegelijkertijd hun witte actiedobbelstenen. Hebben ze in de vorige ronde gele dobbelstenen verworven dan worden deze nu ook gedobbeld.
Fase drie is de belangrijkste fase. Om beurt kiezen de spelers uit een van de vier mogelijke acties. Zo kunnen ze een of meer dobbelstenen plaatsen om een vaardigheid van een krijger te activeren. Het is vooral de clanleider die over verschillende vaardigheden beschikt.
Een tweede mogelijke actie is om dobbelstenen in te zetten om een aanvalsactie uit te voeren. De aanvalskracht varieert per krijger, maar brengt, als de aanval geslaagd is, minstens 1 schade toe aan de aangevallen krijger.
Wie je aanvalt, wordt bepaald door de waarde van de dobbelsteen die je bij de vaardigheid “een aanval aankondigen” bij de clanleider plaatst. Dus de tegenstander weet op voorhand wie je wilt aanvallen en kan zich dus minstens een spelbeurt hierop voorbereiden.
Een dobbelsteen met waarde 1 valt de eerste krijger in de linkerkolom aan. Liggen er geen krijgers meer in de linkerkolom, dan val je rechtstreeks de clanleider aan. Een waarde 4 laat je kiezen om een van de krijgers die de linkerflank verdedigen aan te vallen. Enz…
Ieder aangevallen krijger van de tegenstander mag zich verdedigen met zwarte verdedigingsdobbelstenen. Het aantal dobbelstenen en de waarde waarmee je je verdedigt, staan op de verdedigingsschilden van de krijger.
In een speelronde kan een speler slechts driemaal aanvallen (omdat de vaardigheid “een aanval aankondigen” bij de clanleider maar driemaal kan gekozen worden).
Onthou ook dat iedere krijger slechts aan één aanval in een speelronde kan deelnemen.

Een derde actie is een toverspreuk spelen. Toverspreuken krijg je door die vaardigheid van de clanleider kiezen. Je kan per speelronde twee toverspreuken in de hand nemen. Je mag die wel overzetten naar een volgende speelronde. Je kan dus onbeperkt toverspreuken op de hand hebben. Maar je mag deze actie maar tweemaal in een speelronde kiezen. Toverspreuken zorgen voor extra verdedigingskracht, extra levenspunten, laten actiedobbelstenen herdobbelen, enz…

De laatste mogelijke actie is passen. Passen doe je als je geen dobbelstenen of toverspreuken maar kan of wil inzetten. Hebben beide spelers gepast, begint een volgende speelronde.

Vooraleer een nieuwe speelronde te starten, neem je eerst de ingezette witte actiedobbelstenen terug. Als je in deze ronde speciale gele dobbelstenen gebruikt hebt, leg je die terug in de algemene voorraad. Opgelet bepaalde actiedobbelstenen kunnen vergrendeld zijn. Die moet je laten liggen.

De Ballista, bijvoorbeeld, is een krachtig aanvalswapen. Maar je hebt minstens vier speelronden nodig om het ding te activeren. De eerste drie speelronden plaats je dobbelstenen om de Ballista te wapenen. Die blijven na iedere ronde liggen. Pas als de drie vaardigheidvakjes geladen zijn (na drie speelronden dus), kan je het ding gebruiken om aan te vallen. Hopelijk heeft de tegenspeler het in die tussentijd nog niet vernietigd.

Wie de clanleider doodt, of alle krijgers met aanvalskracht, wint Konumo Batalo (what’s in a name ).

Afbeelding

Ik geef het toe. Ik ben geen grote wargamefanaat en vind aanvallen met dobbelstenen op kaarten die levenspunten bevatten meestal niet zo tof. Veel gedoe vaak met allerhande kleine regeltjes die een spel alleen maar nodeloos vertragen. Ik krijg bijvoorbeeld nog altijd nachtmerries van King of Tokyo. Toen ik dan ook Konumo Batalo in handen kreeg, zette me dat niet meteen aan om dit spel uit te proberen.

Gelukkig is er dan iets zoals de coronacrisis. Tijd zat om met ons tweeën spellen uit te proberen en dus besloten we ook om die Konumo Batalo een kans te geven. En ik moet zeggen, ik heb er geen spijt van. Spelregels zijn duidelijk. De vaardigheden, aanvalskrachten en verdedigingswaarden zijn makkelijk begrijpbaar en niet of weinig voor interpretatie vatbaar. Niet al teveel kleine regeltjes en een spelronde verloopt vlot. Weinig discussies dus omtrent spelregels in een wargame. Zo moet dat zijn.

Natuurlijk heeft Konumo Batalo een leercurve. Je hebt een aantal spelletjes (potjes) nodig om de kracht en zwaktes van de kaarten te leren kennen. Ook de plaats waar je jouw krijgers inzet kan belangrijk zijn. Sommige plaatsen worden namelijk meer aangevallen dan anderen en dan is de kans op vroegtijdige uitschakeling groter.

Dit in eerste opzichten eenvoudig spelletje heeft meer in zich dan het laat uitschijnen. Sommige aanvallen zijn heel krachtig maar kosten tijd om ze op te bouwen. Dit geeft de tegenstander de tijd om zijn verdediging op te bouwen en vaak is de tegenaanval dan de beste keuze.

Konumo Batalo zit vol met dergelijke keuzemogelijkheden. Het begint al bij het samenstellen van de zes krijgers waarmee je wil spelen. Je hebt namelijk twaalf krijgers ter uwer beschikking maar je mag er maar zes gebruiken. Een goeie mix van aanval of verdediging lijkt de beste optie. Maar is dit zo?

Die keuze om het spel te starten is meteen mijn enige puntje van kritiek. De eerste spelletjes doe je maar wat en weet je niet echt wat te kiezen. Een startersset om het spel te leren kennen zou geen slechte optie geweest zijn. Speel als onervaren speler dit spel nooit met een ervaren tegenstander als je wilt winnen. Je bent zo goed als kansloos als die speler je geen tips geeft. Maar geldt dit niet voor de meeste wargames?

Kortom Ik kan Konumo Batalo aanbevelen. Tot nu is dit eerste spel van deze Nederlandse uitgever onder de bordspelmaniaradar gebleven. Ik beken schuld. Het thema sprak me ook niet meteen aan. Maar speel het en laat je verrassen. Mooi uitgegeven ook met spelregels in drie talen (Nederlands, Engels en Duits). Eenmaal je de gebruikte symbolen op de kaarten kent, heb je trouwens het spelregelboekje niet meer nodig. Zo duidelijk is alles. The Dutch Game Mill, ik kijk belangstellend uit naar jullie tweede worp!


  • Konumo Batalo (The Dutch Game Mill, 2018)
  • Auteur: Romeo Van Luijt
  • Artwork: Michael van den Bosch
  • 2 spelers vanaf 10 jaar
  • 30 minuten
  • The Dutch Game Mill
  • Adviesprijs: 27,95 euro


Laatst bijgewerkt door xanthie op di 26 mei 2020, 11:02, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Konumo Batalo
BerichtGeplaatst: di 26 mei 2020, 10:32 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Verrassend leuke review van een voor mij totaal onbekend spel. Het maakt me wel nieuwsgierig dus goed gedaan! :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
2 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Konumo Batalo  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Tags

+10, 2 spelers, 2018, Konumo Batalo, Michael van den Bosch, Romeo Van Luijt, The Dutch Game Mill, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®