Dit spel, ik ben er zo slecht in en toch…me like!Nu de verveling in heel wat gezinnen toeslaat, voelt een blik naar mijn spellenkast alsof ik de lotto gewonnen heb. Ook mijn kinderen - gezegend met 9 en 11 lentes - vinden het super cool dat papa veel spelletjes heeft. Gaandeweg is: “moeten we alweer spelletjes spelen!” vervangen door: “Wie mag als eerste een spelletje kiezen?”
Vanaf heden start om 17u ten huize Vandenbogaerde ‘aperitief en spelen’. Soit, bovenstaande heeft weinig met Cryptid te maken, ik maak het hieronder goed.Foto: Pete Ward
Cryptid is heel eenvoudig. Vooraf wordt aan de hand van 6 tegels een landschap dat uit verschillende terreintypes bestaat gebouwd. Daarop worden een aantal structuren in verschillende kleuren geplaatst.
Op het terrein bevindt zich ergens een vreemde identiteit waarvan u zo snel mogelijk de locatie moet vinden. Deze locatie wordt aan de hand van hints beschreven. Eén hint per speler. Als u de hints van de andere spelers achterhaalt, kunt u de locatie van het wezen vinden.
In uw beurt duidt u één vak op het landschap aan. Vraag een medespeler of het wezen zich volgens zijn hint daar kan bevinden. Het antwoord op die vraag is ofwel positief, de speler plaatst een schijf op het vak ofwel negatief, de speler plaatst een kubus op het vak. Als de vraag een kubus oplevert, moet de vraagsteller ook een kubus plaatsen op een vak waar volgens zijn hint het wezen niet kan zitten.
Als u aan zet bent, hebt u nog een tweede optie. U duidt een vak aan en beweert dat het wezen zich daar schuil houdt. In beurtvolgorde kunnen de andere spelers dit vermoeden bevestigen of ontkennen. Daarbij moeten ze natuurlijk rekening houden met hun hint. Als alle spelers de locatie bevestigen, wint u het spel. Vanaf het ogenblik dat één speler niet akkoord kan gaan met de aangewezen locatie, worden terug kubusjes geplaatst en gaat het spel verder.
Foto: Cookie Monster
Cryptid bevat eenvoudig maar functioneel spelmateriaal. Geen toeters en bellen. De voorbereiding volgens plan uitvoeren, is van kapitaal belang. Daarvoor wordt één van de vele bouwplannen gebruikt. Het is goed dat een tweede speler helpt controleren.
Als het terrein gebouwd is, en elke speler zijn hint heeft ontvangen is de moeilijkste opdracht achter de rug.
Cryptid steekt evenzeer eenvoudig als geniaal in elkaar. Het doel is minder vanzelfsprekend: zoveel mogelijk informatie van de anderen lospeuteren en zelf zo weinig mogelijk prijsgeven. Soms kunt u door het verstandig plaatsen van kubusjes andere spelers op een dwaalspoor brengen. Heerlijk al dat plan slaagt, helaas vertoef ik zo goed als altijd in het kamp van het verbijsterde, om de tuin geleide slachtoffer.
Deductie is niet mijn ding. Ik ben er niet goed in. Terwijl de andere spelers de mogelijkheden zien slinken, worden mijn gedachten door steeds meer twijfels vertroebeld. Misschien is het net daarom – mijn brein kan het niet aan – dat ik het zo geniaal vind. Zelfs als ik alle hints heb ontdekt, doe ik er nog wel enkele minuten over om het juiste vakje te vinden.
Ik heb aan het basisniveau al een dikke kluif. Als u sneller gegevens verwerkt, kunt u een niveautje hoger schakelen. De hints kunnen dan negatief geformuleerd worden. ‘Het wezen bevindt zich binnen 3 vakjes afstand van een zwarte structuur’, wordt dan ‘Het wezen bevindt zich niet binnen 3 vakjes afstand van een zwarte structuur.’ Ongelooflijk hoe één woord de spelbeleving danig verandert.
Bij elk bouwplan hoort voor elk spelersaantal en voor elke speler een hint. Aan de hand van een overzichtskaart en bijhorend boekje, kunt u die hint opsporen. Er is ook een app, maar daar heb ik geen ervaring mee. Kies wat u het beste ligt. Het is belangrijk dat elke speler zijn hint ten volle begrijpt en eerlijk antwoordt op de vragen. Bij een eerste kennismaking kan dat wel eens de mist ingaan.
Cryptid fascineert mij, ik wil er zo graag goed in zijn maar ben het niet. Toch beveel ik het aan, dat wil iets zeggen!
Jammer dat deze nog niet in het Nederlands verkrijgbaar is. Ik zou hem zo graag met de kinderen spelen. De Engelse hints zijn - helaas - voor het ogenblik nog wat te hoog gegrepen. - Osprey Games (2018)
- Auteur: Hal Duncan, Ruth Veevers
- Artwork: Kwanchai Moriya
- 3 -5 spelers vanaf 10 jaar
- 60 minuten
- Adviesprijs: 25€