Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Menara
BerichtGeplaatst: ma 13 jul 2020, 12:50 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Menara, Villa Paletti 2.0.



Menara is een bouwspel waarbij de spelers – en dat moet vrij uitzonderlijk zijn – samenwerken. Opdrachtkaarten vertellen wat er moet gebeuren. Om beurt proberen de spelers een opdracht te volbrengen. Dit gaat door tot alle opdrachten zijn uitgevoerd of tot alle pilaren of vloeren zijn opgebruikt. Als de tempel uit voldoende etages bestaat, is het project geslaagd. De uitdaging mislukt als de tempel valt of te weinig etages telt.

De opdrachten verplichten de spelers tot het (ver)plaatsen van pilaren. Daarbij moet de kleur van de pilaar matchen met de kleur van de symbolen op een tempelvloer. Elke speler bezit 6 pilaren, voor het trekken van een opdrachtkaart mogen pilaren geruild worden met de steengroeve die ook 6 pilaren bevat. Als een tempelvloer alle gevraagde pilaren bevat, moet een extra tempelvloer gebouwd worden. De opdrachten zijn verdeeld in 3 moeilijkheidsniveaus waaruit de spelers vrij kunnen kiezen.

De hoogte van de tempel wordt bepaald bij de start van het spel. Afhankelijk van het gekozen niveau is dat 3 tot 5 etages. Elke mislukte opdracht voegt een etage aan de uitdaging toe. Er moet eveneens een extra etage gebouwd worden als een tempelvloer gebruikt wordt om de basis van de tempel uit te breiden.



Menara is een streling voor het oog. De steeds groter wordende tempel is kleurrijk en trekt vanwege de abnormale vormen van de tempelvloeren de aandacht. De spelregels zijn eenvoudig, de uitleg is duidelijk.

Menara is naar mijn weten ook het enige coöperatieve bouwspel. Vooraf vond ik dat wat bizar maar het werkt wonderwel. De eerste keer dat wij Menara speelden, leek het ons onmogelijk om een geslaagd project af te leveren. Kennis van de opdrachten zorgt er echter voor dat u rekening kunt houden met wat komt zodat u preventief al wat pilaren op strategische plaatsen kunt zetten. Op die manier is het een peulschil om het beginnersniveau af te werken.

Het niveau wordt verhoogd aan de hand van extra pilaren en door de spelers te laten starten met minder pilaren. Ik vind het wat jammer dat daardoor ook de geluksfactor stijgt. Een opdracht niet kunnen uitvoeren omdat een pilaar in de correcte kleur ontbreekt, heeft weinig met bouwinzicht te maken. Hoe minder pilaren u bezit, hoe groter die kans natuurlijk. De moeilijkste opdracht: ‘een volledige etage inclusief pilaren hoger plaatsen’ vind ik ook meer met geluk dan bouwkunst te maken hebben.

De pilaren in Menara hebben allemaal dezelfde vorm. Er had daar in gevarieerd mogen worden. Menara mist wel wat afwisseling. De uitbreidingsets zijn onderweg heb ik vernomen.
In de vergelijking met Villa Palleti scoort Menara een stuk hoger wat betreft uitzicht van het bouwwerk. Als ik spelplezier in acht neem, scoren beiden goed. Het coöperatieve werkt even goed als het competitieve. Spanning vind ik iets meer terug in Villa Palleti waarin het scoresysteem de spelers dwingt om risico’s te nemen. Dat effect creëren de opdrachtkaarten minder goed.

Menara mist wel wat variatie, toch vind ik het een prima familiespel.


  • Menara! (2020 999 Games)
  • Auteur: Oliver Richtberg
  • Artwork: Sébastien Caiveau
  • 1-4 spelers vanaf 8 jaar
  • 30 minuten
  • Adviesprijs: 42,5€


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Menara  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Tags

+8, 2020, 999 Games, Menara, Oliver Richtberg, Sébastien Caiveau, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®