Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Super Cats
BerichtGeplaatst: ma 17 aug 2020, 16:36 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Blad, steen, schaar in thema gegoten.

Blad, steen, schaar is niet iets waar ik wild van word. Maar als 5 auteurs, waaronder Antoine Bauza en Ludovic Maublanc er werk van maken, geef ik voordeel aan de twijfel.



Foto: Flo Gre

Super Cats begint voor elke speler met 5 eenvoudige – net niet – zwerfkatten. In een eerste fase, waarvoor de 5 heren de term ‘Transformatie’ hebben bedacht, probeert u deze katten om te toveren naar super katten.
Dit doet u natuurlijk met zoveel flair dat zelfs Superman en Spiderman jaloers uit de ogen turen. Namelijk door gelijktijdig 'SU-PER-CATS' te scanderen waarna u 0 tot 5 vingers toont. De speler met het hoogste unieke getal, mag een aantal van zijn katten in de omvormer duwen.
Hoe lager het unieke getal, hoe groter de transformatiekracht. Met een unieke 5, transformeert u 1 kat en moet u de volgende ronde verplicht een twee tonen. Met een unieke 0, mag u twee katten van superkrachten voorzien. Of er een grote kans bestaat dat 0 het hoogste unieke getal is, kunt u zelf wel raden.

De speler die als eerste 5 superkatten bezit, wordt naar de heldenstatus verheven en mag het opnemen tegen RO-BO-DOG. De boosaard van dienst gecreëerd aan de hand van 12 kaarten.
1 tegen allen hier want degenen waarvan er nog straatkatten rondlopen kiezen zomaar uit het niks hun eeuwige rivaal als bondgenoot. Bovendien scandeert u nu RO-BO-DOG in plaats van SU-PER-CATS. Variatie troef!
Toont de superheld een uniek cijfer, dan krijgt Robodog slaag. Is dat niet het geval dan legt 1 of meerdere superkatten het loodje.
Natuurlijk zijn het niet voor niks superkatten, als de held er in slaagt om als enige het cijfer 0 te tonen, keren de gestorven superkatten uit de kattenhemel terug, terwijl geven ze Robodog nog een peer op zijn muil.



Foto: Henk Rolleman

De vormgeving van Super Cats vind ik heel mooi, speels en leuk. Het spelmechanisme is eenvoudig, de spelregels zijn – hoe kan het ook anders – duidelijk en lezen vlot. Het vierkante doosje oogt wat bombastisch. De 50 kaarten hadden ook in een kleiner doosje voldoende plaats gevonden.

Het spelmechanisme kan ik niet anders omschrijven dan blad, steen, schaar. Daarbij worden de kaarten gebruikt om de score bij te houden. Of spelers al dan niet hetzelfde getal tonen, heeft naar mijn mening veel meer met toeval dan met het inschatten van de andere spelers te maken.
Dit zorgt ervoor dat – ondanks de luchtigheid en duidelijk sympathieke bedoelingen - Super Cats heel snel repetitief aanvoelt en gaat vervelen. Wat mij betreft gebeurde dit al na een derde keer SU-PER-CATS. Mijn kinderen waren er na 3 spelletjes klaar mee.

Aan Super Cats hebben 5 auteurs gewerkt. Echt?

De mogelijkheid bestaat dat deze heren gek zijn op blad, steen, schaar en dat ze deze adoratie bij wijze van eerbetoon in een spelvorm hebben gegoten. Bent u ook gek op deze vorm van loterij en krijgt u water in de mond bij het denken aan blad-steen-schaar, in het kwadraat, laat mij u dan vooral niet tegenhouden. Ik heb meer een Super-kat-in-een-zak-gevoel.


  • White Goblin Games (2020)
  • Auteurs: Antoine Bauza, Corentin Lebrat, Ludovic Maublanc, Nicolas Oury, Théo Rivière
  • Artwork: Xavier Gueniffey Durin
  • 3 -6 spelers vanaf 8 jaar
  • 15 minuten
  • Adviesprijs: 11€


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Super Cats  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Tags

+8, 2020, Antoine Bauza, Corentin Lebrat, Ludovic Maublanc, Nicolas Oury, Super Cats, Théo Rivière, White Goblin Games, Xavier Gueniffey Durin, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®