Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mopsen
BerichtGeplaatst: di 18 aug 2020, 17:53 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Nieuwenhove
Een bot per dag houdt de dokter weg

Wist je dat mopshonden beschouwd worden als de clowns van de hondenwereld? Volgens ingewijden zorgt zijn “grappige gezicht” met de diepe rimpels, de platte neus en grote zwarte ogen ervoor dat zijn baasje in de lach schiet. Zijn buitengewone gevoel voor humor zou een van de kenmerken van de mopshond zijn. Elke dag bedenkt hij nieuwe dwaasheden, waarmee hij zijn baasje aan het lachen maakt. Geef hem een bot en het beestje is niet te houden. Ideaal om met die kenmerken een kaartspel in elkaar te flansen. Mopsen, here we come!



Mopsen is een slagenspel. Wie de slag wint, ontvangt als punten het aantal afgebeelde botten op de kaart waarmee de speler de slag binnenhaalde. Wie na drie ronden de meeste botten voor zich heeft liggen, wint mopsen.

Om te beginnen krijgt iedere speler een kaart met daarop een voederbak. Afhankelijk van het aantal spelers staan op die voederbak zeven botten (3 spelers) of vijf botten (4 of 5 spelers) afgebeeld. Dit is het startkapitaal van iedere speler. Wint een speler in een ronde geen enkele slag, dan zijn dit ook de punten die die speler die ronde behaalt. Van zodra een speler een slag wint, dan vervallen de botten op de voederbak en krijgt de speler als punten het aantal botten dat op de gewonnen kaart staat, ook al staan daar minder botten op dan op de voederbak. Het is dus soms beter om geen slagen te winnen.

Iedere speler krijgt 8 kaarten. Er zijn in totaal 56 kaarten in het spel. Enerzijds 48 mopskaarten in drie kleuren (rood, geel, blauw), 16 kaarten van iedere kleur (genummerd van 1 tem 16). De kaarten met de laagste waarde bevatten het grootst aantal botten. Zo heeft een kaart met waarde 1 vier botten, terwijl de hoogste kaart met waarde 16 slechts één bot heeft. Daarnaast zijn er ook nog 8 katkaarten (groen, genummerd van 1 tot 8. De kaart met waarde 1 telt drie botten, de kaart met waarde 8 slechts één bot).
De overgebleven kaarten worden in een gedekte stapel op tafel gelegd. Aan het begin van elke ronde mag iedere speler tot drie kaarten omwisselen met de stapel. Afgelegde kaarten worden onderaan de stapel gelegd.

Tot slot worden de vier rangordekaarten (een voor elke kleur) geschud en een verticale rij op tafel gelegd. De bovenste kaart bepaalt welke kleur op dat moment de sterkste is.

De startspeler (vrij te kiezen, ik stel voor dat diegene die het best een mopshond imiteert begint) speelt een kaart. De andere spelers zijn verplicht de kleur te volgen. Wie geen kaart heeft in die kleur mag zelf kiezen welke kaart hij speelt.
Je mag te allen tijde een kat (groene kaart) spelen ook als je de kleur kan volgen. Als de startspeler met een kat start, vervalt de kleurregel en mogen de andere spelers een willekeurige kaart leggen.

Wie wint nu de slag? Wel eerst wordt er gekeken welke kleur er bovenaan de rangorde ligt. Wie de hoogste kaart in die kleur speelde, wint de slag. Werden er geen kaarten in de hoogste kleur gespeeld, wordt gekeken wie de hoogste kaart speelde van de volgende kleur in de rangorde.

De winnaar van de slag legt de kaart waarmee hij de slag gewonnen heeft, op zijn voederbak. De afgebeelde botten op die kaart zijn zijn punten.

Wie de laagste kaart in de slag speelde (opnieuw eerst de rangorde van de kleuren volgen, nu is het de laagste kleur in de rangorde die dit bepaalt en daarna wie de laagste waarde van die kleur speelde), verandert de rangorde van de kleuren voor de volgende slag. De kleur van de laagste kaart wordt nu bovenaan in de rangorde gelegd. De kaart van de verliezende speler wordt op de aflegstapel gelegd. Daarnaast mag die speler één kaart van de resterende kaarten van de slag in zijn hand nemen. De niet gekozen kaarten worden afgelegd (met drie spelers zijn er geen kaarten meer over).

De winnaar van de slag start de volgende slag. Wanneer een speler geen kaarten meer in zijn handen heeft, stopt de ronde. De punten van deze ronde worden geteld en iedere speler krijgt opnieuw 8 kaarten. Wie na drie ronden de meeste botten verzamelt, wint mopsen.

Afbeelding
Slagenspellen, ze bestaan in alle soorten maten en gewichten. Je houdt van die dingen of je haat ze hartsgrondig. Ik ben een liefhebber. Heeft vooral te maken met mijn West-Vlaamse roots waar je Manillen (het ultieme slagenspel met gewone kaarten) met de paplepel ingegoten krijgt. Mopsen is dus de zoveelste variant op het binnenhalen van slagen.

Net zoals bij de meeste slagenspellen zijn de spelregels redelijk eenvoudig. Je hebt echter heel wat potjes nodig om de regels in de vingers te krijgen en het spel zodanig te beheersen dat je het geluk, wat in ieder slagenspel zit, namelijk de juiste kaarten in de hand hebben, kunt manipuleren.

Eerst en vooral kan iedere beurt de kleurvolgorde gewijzigd. Bijvoorbeeld: blauw ligt bovenaan, je hebt heel veel hoge blauwe kaarten. Je hoopt een hele reeks slagen met blauw binnen te halen. Maar de eerste beurt kan een andere speler al niet volgen. Hij gooit een gele kaart weg en voilà de volgende beurt is geel de hoogste kleur. Daar zit je dan met die hoge blauwe kaarten.

Nog beter: blauw is nummer twee in de rangorde. Je hebt de blauwe 16. Winst verzekerd. Je speelt die uit in de hoop dat iedereen blauw kan volgen. Heeft diezelfde kerel van daarnet opnieuw geen blauw, de deugniet. Hij gooit de rode één (rood staat in dit voorbeeld bovenaan in de rangorde). Als de rest blauw kan volgen, dan wint de speler met de rode één de slag. En dat levert hem nog eens vier botten op ook.

En zo zijn er tal van voorbeelden die het tactisch vernuft van dit simpel slagenspelletje illustreren. En dan heb ik het nog niet gehad over de groene katkaarten die als joker gebruikt kunnen worden en die ook als kleur in de rangorde meetellen.

Trouwens, is slagen halen wel zo nodig? Bij drie spelers heb je al 7 botten in de voederbak liggen. Je moet in een ronde al behoorlijk wat slagen halen om boven die 7 punten uit te komen. Dus niets binnenhalen is misschien wel verstandiger. Tot een medespeler dit in de mot krijgt en je toch nog een slag laat binnenhalen met 1 botje als beloning.

Mopsen is geen spek voor ieders bek. Volleerde slagenspelers die de truken van de foor snel doorhebben, houden van dit luchtig en vlug speelbare dingetje. Anderen vonden er niets aan.

Och ja, in de Duitse versie van Huch is er een verschil in puntentelling met de Nederlandse versie van White Goblin. Spelers eindigen een ronde vaak met een verschillend kaartenaantal. Wie de laagste kaart in een slag speelt, mag namelijk een extra kaart op de hand nemen. Daarom kan het zijn dat als een speler zijn laatste handkaart uitspeelt, andere spelers nog kaarten in de hand hebben. Bij Huch is ieder niet gespeelde kaart ook een punt waard. Geen idee, waarom White Goblin deze regel liet vallen.


  • Mopsen (White Goblin Games, 2020)
  • Auteur: Andreas Pelikan
  • Artwork: Christian Fiore
  • 3 tot 5 spelers vanaf 8 jaar
  • 20 minuten
  • White Goblin Games
  • Adviesprijs: 11,95 euro


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Mopsen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Tags

+8, 2020, Andreas Pelikan, Christian Fiore, Mopsen, White Goblin Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®