Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  

De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.

1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 sep 2020, 17:25 

Zooloretto en zijn varianten

Coloretto uit 2003 vind ik ook nu nog één van de beste snelle kaartspellen. 4 jaar later zag Zooloretto het levenslicht. Iets bombastischer en, mijn mening, iets minder leuk. Een tijdje geleden gaf Piet me de opdracht om twee derivaten onder de loep te nemen: Zooloretto het dobbelspel met zijn varianten en Zooloretto het duel. Deze worden namelijk door White Goblin terug op de markt gegooid.

Afbeelding

In de dobbelvariant kiest u één van beide opties. 2 dobbelstenen gooien en in het aanbod op één van de vrachtwagens leggen of een vrachtwagen kiezen en de diersymbolen aankruisen op een scoreblad. Het scoreblad toont een aantal kooien waarin dieren (= kruisjes) geplaatst worden. Elk kruisje levert 1 punt op. De speler die als eerste een bepaald dierenverblijf vult, ontvangt een bonus.
Het teveel aan dieren wordt in de schuur aangekruist. Elke diersoort in de schuur resulteert in 2 minpunten. Als u voldoende geld hebt gespaard (ook een symbool op de dobbelstenen), kunt u vooraf een diersoorten uit de schuur verwijderen.

foto: Henk Rolleman

Zooloretto dobbelspel trio voegt drie uitbreidingsblokken toe: Babyboom, Apenkooi en XXL.

In ‘het duel’ streeft u ernaar meerderheden van diersoorten te bezitten. Een beurt biedt 3 opties. Een kaart bij een vrachtwagen leggen, een vrachtwagen lossen en de kaarten onder het juiste dierenverblijf leggen of een geldactie uitvoeren.
Elke speler legt de dierkaarten aan zijn kant onder een dierverblijf. Als het totaal aantal kaarten bij het verblijf gelijk is aan het cijfer op dat bedrijf, krijgt de speler met het meeste dierenkaarten een scorefiche.

Dierenkaarten bevatten ook symbolen. Bij twee dezelfde symbolen in één verblijf wordt een gebeurtenis geactiveerd. U ontvangt bij twee bliksems een minpunt, bij twee hartjes een nakomeling en bij twee vierkanten een kaart uit de aflegstapel.
Verkoopkramen generen geld. Daarmee kan je ofwel minpunten afleggen ofwel een dier van de andere speler stelen.

Het einde van het spel wordt ingeluid door het laatste-ronde-fiche dat zich in de stapel scorefiches bevindt. Bij de eindtelling levert elke meerderheid nog 1 punt op.

foto: Jakub Niedzwiedz

Weinig opmerkingen over het spelmateriaal. Dat is degelijk zonder meer. Wel opletten als u bij het dobbelspel het blok als onderlegger gebruikt, er is wel wat doordruk.
De spelregels zijn duidelijk. Alleen bij Zooloretto trio XXL had ik een tweede leesbeurt nodig. Die starten met: “De originele regels voor Zooloretto het dobbelspel en Zooloretto bordspel zijn van toepassing.” Regels die niet meer tot mijn parate kennis behoren.

Het dobbelspel speelt het vlotst en is het minst voorspelbaar. Als u de dobbelstenen gooit, hebt u alleen kansberekening als kennis. Er is in de dierentuin plaats voor slechts 1 krokodil terwijl de leeuwenkooi 5 exemplaren kan bevatten. De kans dat u een krokodil gooit is echter even groot als de kans op een leeuw. Dat zorgt al snel voor een overschot aan krokodillen. Wat mij betreft is dat een nadeel. Weten hoeveel exemplaren er nog op komst zijn, is net de kracht van oervader Coloretto. Dat mis ik bij alle dobbelvarianten. Er komt iets teveel ‘gokwerk’ aan te pas.

De Babyboom variant biedt iets meer uitwegen. Die ervaren wij met ons gezin als ‘leukst’. Apenkooi voegt een extra – u raadt het al – apenkooi toe. Een variant onwaardig vind ik.
XXL is een poging om meer aan te leunen bij het origineel en heeft als voordeel dat u zelf de diersoorten in uw verblijven kiest en dat er minder strijd is om als eerste een kooi te vullen. De dobbelstenen zijn iets minder bepalend. Een nadeel van XXL is dat u bij het gebruik van centen en verwisselen van dieren, een gum moet hanteren. Geen goed idee bij een Roll en Write voor spelers van 7 jaar.

Het duel heeft als nadeel dat het een tweespeler is. De keuzes zijn vaak zo vanzelfsprekend dat het geheel wat te eenvoudig en gedateerd aanvoelt.

Geen van deze varianten haalt het niveau van Coloretto: een vlot en spannend kaartspel waarin de keuze gebaseerd is op de kleuren die andere spelers verzamelen en op een berekening van wat nog in de trekstapel zit. Bovendien kunt u in Coloretto de andere spelers wel eens een loer draaien en worden gulzige spelers vaak bestraft. Deze spelelementen mis ik zowel bij het dobbelspel als bij het duel.

Titels die het goed doen, krijgen vaak uitbreidingen in de vorm van ‘het duel’ of ‘het dobbelspel’. Ongetwijfeld een goede marketing strategie. Naar mijn gevoel zit de meerwaarde vooral in het economische aspect.
Het duel en het dobbelspel zijn OK. Leuk cadeautje op verjaardagsfeestjes voor kinderen die niet vaak spelen.
Hier blijft het niet hangen. Ook bij mijn kinderen niet, maar die zijn wat dat betreft rotverwend.

• White Goblin Games 2020
  • Michael Schacht
  • Het duel, 20 minuten, 8 jaar, 20€
  • Het dobbelspel, 15 minuten, 7 jaar, 15€
  • Trio, 15 minuten, 7 jaar, 10€

Offline Profiel  BoardGameGeek    

1 bericht | Pagina 1 van 1 |

Opties

Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen