Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  

De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.

1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Red Outpost
BerichtGeplaatst: wo 30 sep 2020, 18:21 

Communisme op een spelbord.

Vlaanderen is een uitgever rijker. Happy Meeple Games is de naam. Binnenkort verschijnen bij deze kersverse uitgever Alice’s Garden en Red Outpost. Een wel doordachte keuze als u het mij vraagt. Ik maakte kennis met de Russische exemplaren en beide titels zijn een aanwinst voor mijn spellenkast!

Red Outpost is een nederzetting ergens op een planeet waar Krasnaya Zarya, een russisch ruimtevehicel, een kleine commune neerpoot. Het Marxisme viert er hoogtij want alle levensmiddelen en zelfs arbeiders worden door de groep gedeeld. Maar wie zijn geschiedenis kent, weet dat theorie en praktijk vaak ver uit elkaar liggen. Alles delen en toch de beste zijn, daar gaat het in Red Outpost om.

SPELVERLOOP

De strijd start met het krieken van de dag. Een herder, landbouwer, visser, bureaucraat, commissaris en een mijnwerker ontwaken langzaam uit een diepe slaap. Straks worden ze aan het werk gezet.
Elke speler zet in deze fase één arbeider aan het werk. Dat wordt niet in dank aanvaard. De arbeiders worden er zelfs een beetje chagrijnig van. Arbeiders die nog even mogen soezen, maakt u vanzelfsprekend blij. En laat humeur nu net dat zijn waarmee de spelers punten scoren.

In de voormiddag wisselt de shift. Alle arbeiders worden aan het werk gezet. Om beurt verplaatsen de spelers een arbeider naar één van de 12 werkplaatsen van de nederzetting. Op een locatie kan maximaal 1 arbeider werken en elke arbeider kan slechts 1 taak uitvoeren.
Daarna plaatst de speler een invloedfiche op het portret van die arbeider en past hij zijn humeur aan.

’s Middags mag elke speler één arbeider naar de veldkeuken sturen. Het komt het humeur van die arbeiders ten goede. De namiddag is een herhaling van de voormiddag. Er wordt van shift gewisseld, elke arbeider krijgt een andere taak.

Met het vallen van de avond start de late shift. Elke speler kan nog één klusje laten uitvoeren. Daarna kruipt iedereen onder de wol en wordt de dag geëvalueerd. Humeur wordt omgezet in punten voor de spelers met het meeste invloedfiches op het portret van de arbeider. De schaal varieert van -2 tot +4.

Het produceren van wol, graan, vis of steenkool is de tweede manier waarmee punten verdiend worden. Elke 4de grondstof die u eigenhandig ‘laat’ produceren, levert 2 punten en een kristal op. Geproduceerde grondstoffen worden in het magazijn bewaard. Als u daar een derde grondstof van dezelfde soort opslaat. Mag u die soort verkopen. Dat is goed voor 1 tot 3 punten.

Kristallen verzamelen of doneren voor de bouw van het Paleis is de laatste manier om punten te scoren. 2 kristallen zijn het equivalent van 1 punt. Wie het meest doneert, incasseert 4 punten. Deze punten worden op het einde van de tweede dag toegekend. De speler met het meeste punten is de beste/slechtste – kiest u zelf maar – communist.

Foto: Lifestyle Boardgames

Red Outpost ziet er algemeen goed uit, het spelbord vind ik prachtig. Ook de arbeiders ogen mooi. Die verschillen niet alleen in kleur maar ook in vorm. De spelregels zijn duidelijk en lezen een stuk makkelijker als u nu en dan het spelbord als referentie gebruikt. De symboliek is logisch hoewel niet elke speler direct mee is met het verhaal.

Thematisch is Red Outpost heel sterk. Wie ’s morgen niet werkt, kruipt opgewekt uit de veren. De visser heeft meest kans op vangst als hij het meer bezoekt. Een arbeider die naar de kroeg mag is zo opgelucht dat zijn/haar humeur met twee keer stijgt, een shift in het werkkamp beïnvloed het humeur net omgekeerd.
Niemand werkt graag in de mijn, tenzij de mijnwerker die werkt daar dubbel zo hard. Samen eten heeft het humeur eveneens een boost, de bureaucraat kan omgekocht worden waardoor u wat kunt sjoemelen met de invloedschijven, 's ochtends kan de bar niet bezocht worden enz…

Ook het communistisch aspect zit mooi in het spelmechanisme verweven. Er zijn wel meerdere workerplacement spellen op de markt waarbij een bezet veld niet meer bezocht kan worden. Ik kan me echter geen spel voor de geest halen waarin ook de ‘workers’ zelf gemeenschappelijk zijn. Dit zorgt bij elke zet voor twee basisvragen: welke locatie wil ik bezoeken en met welke arbeider ga ik dat doen?

Goederen zijn - jazeker - ook gemeenschappelijk. Als u niet wilt dat anderen van uw werk profiteren, zou u geen goederen kunnen produceren. Maar laat de commune nu net dat belonen met invloed en een kristal bij de productie van elk vierde goed.
Produceren wordt gestimuleerd door de gemeenschap en daar schept u ongetwijfeld kansen voor andere spelers mee. Eén voor allen, allen voor één.

Red Outpost draait ook om meerderheden. Die behaalt u door een arbeider aan het werk te zetten. Vaak resulteert net dit in slechtgezindheid. Een negatieve score is geen uitzondering. Een manier vinden om een positieve balans te verkrijgen, vraagt inzicht en geduld. U moet gegarandeerd wat wennen aan het systeem. Een leuke tegenstelling vind ik wel.

Na elke fase schuift de startspeler door. Daardoor komen ook bij vier spelers alle spelers evenveel aan de beurt. Het aantal keer dat u startspeler wordt is echter niet gelijk bij 4 spelers. Ik ervaar het niet als nadeel.

Red Outpost bevat ook actiekaarten en een solo variant. De actiekaarten geven elke speler een voordeel bij één bepaalde locatie en één bepaalde arbeider. Dit komt de herspeelbaarheid ten goede. Toch gaat mijn voorkeur uit naar een potje zonder actiekaarten. Misschien voegen ze iets te veel chaos of complexiteit toe. Less is more, weet u wel. Desalniettemin geen reden tot paniek , de groep kiest zelf of ze met of zonder actiekaarten speelt, communisme met een vleugje democratie.

Red Outpost kan wat chaotisch van start gaan. Het spelmechanisme is niet wat we gewoon zijn. Het basisprincipe is simpel: arbeider verplaatsen, humeur aanpassen, invloedschijfje leggen, actie uitvoeren. Laat u echter niet misleiden. U zult de laagjes snel genoeg ontdekken! Red Outpost is een prima inleiding wat betreft Russisch potentieel. Graag meer van dat.

• Happy Meeple Games (2020)
  • Auteur: Raman Hryhoryk
  • Artwork: Irina Pechenkina, Maxim Suleimanov
  • 1-4 spelers vanaf 10 jaar op de doos, vanaf 12 jaar naar mijn mening.
  • 60 minuten
  • Adviesprijs: 40€

Offline Profiel  BoardGameGeek    

1 bericht | Pagina 1 van 1 |

Opties

Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 

Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen