Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ramen Ink
BerichtGeplaatst: vr 09 okt 2020, 09:36 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2953
Woonplaats: Deerlijk
De soep wordt nooit zo warm gegeten…

Jumbo werkt al enkele jaren aan een lijn auteursspellen, naast hun ruim assortiment Stratego, Mens erger je niet,… Ze scoorden de voorbije jaren bij het spelerspubliek met degelijke familiespellen zoals Overbooked en Forbidden City.
In het voorjaar van 2020 verschenen er drie dobbelspellen: Bresk, Animal Rescue en Ramen Ink.
We bekeken dit laatste wat nader.




Het Japanse restaurant Ramen Ink wordt gerund door de achtpotige chef Sango die de lekkerste noedelsoep wil serveren aan de klanten. Alle gasten zijn behoorlijk kieskeurig als het gaat om de ingrediënten van hun soep.
Centraal op tafel komt de speldoos waarop de achtpotige inktvis staat die ingrediënten uitstuurt in de richting van 8 tafels. Omheen de speldoos worden acht kaarten open gelegd die de voorkeuren van de klant aan die tafel weergeven.
Elke speler ontvangt een notitieblad waarop getekend wordt welke ingrediënten aan welke klant geserveerd worden. Elke klant kan tot 6 ingrediënten in zijn kom krijgen.
Er worden zes rondes gespeeld met telkens hetzelfde stramien: de startspeler draait ingrediëntenkaarten open (één meer dan het aantal spelers) en kiest één van de kaarten. Vervolgens kiezen alle spelers om beurten een kaart. De ingrediënten worden getekend in de kommetjes van de klanten. De laatste kaart wordt door alle spelers getekend. Vervolgens wordt de volgende speler startspeler en een volgende ronde begint.
Op de ingrediëntenkaarten staan twee of drie ingrediënten (ei, zeewier, viscake of varkensvlees). Als je een kaart neemt met 3 ingrediënten, dan moeten deze geserveerd worden in de kommetjes van 3 naburige tafels. Staan er 2 ingrediënten, dan mogen die in 2 willekeurige kommetjes terecht komen.
Na 3 rondes verlaat de klant van tafel 1 de zaak. Zijn soep wordt gewaardeerd. Na de 4e ronde is dat de hetzelfde met tafel 2, na de 5e ronde met tafel 3 en na de 6e ronde worden alle resterende tafels gewaardeerd.
De punten scoor je volgens de voorkeuren van de gasten aan de tafels. Die kunnen een combinatie van ingrediënten vragen, maar het kan ook dat ze maar één ingrediënt lusten.



Het moet gezegd: Ramen Ink is uitgegeven zoals het hoort. Degelijk materiaal, scoreblaadjes dubbelzijdig bedrukt, duidelijke spelregels en een correct taalgebruik. Prima werk. Je voelt dat Jumbo een hoge kwaliteitsstandaard gebruikt.
Het spel zelf kon mij evenzeer charmeren. Elke speler is bij elke speelbeurt betrokken omdat iedereen telkens een kaart uit het aanbod moet kiezen. Zelfs de speler die als laatste een kaart moet kiezen, heeft een belangrijke rol, want iedereen moet de overgebleven kaart invullen. Als laatste kiezer heb je de geweldige taak om een kaart over te laten die de andere spelers niet zo goed kunnen gebruiken.
Het spel duurt maar 6 rondes, dus moet je telkens de overweging maken of je in alle kommetjes iets zal serveren of dat je enkele tafels zal verwennen met een volledig gevulde kom. Dat laatste kan meer punten opbrengen, maar dan zal je ook enkele kommetjes hebben die geen punten leveren.
Een minpuntje voor mij: ik vind het vreselijk lastig om de ingrediënten goed te tekenen. Ik moest mijn uiterste best doen om onderscheid te maken tussen varkensvlees en viscake. Maar dat is vanzelfsprekend geen groot probleem.
De heel eenvoudige opstap, het vlotte spelen en de moeilijkheid om alle ingrediënten optimaal in de juiste kommetjes te krijgen, zorgden ervoor dat ik echt wel heel enthousiast ben over Ramen Ink. Bij elke spelsessie genoot ik van het spelen. Ik raad het dus aan als vlot tussendoor spelletje tijdens een lange spelavond of een leuk spelletje voor het hele gezin.
De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat mijn medespelers het spel wel ok vinden, maar dat ze minder enthousiast waren dan ik. Meningen kunnen verschillen…

Ramen Ink (Koninklijke Jumbo, 2020)
Daryl Chow
2 – 5 spelers vanaf 8 jaar
20 minuten
https://www.jumbo.eu/products/ramen-ink/
Adviesprijs: €13,95


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Ramen Ink  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

+8, 2020, Daryl Chow, Jumbo, Ramen Ink, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®