Te doen voor we naar Mars gaan: de 9e planeet ontdekkenNadat Pluto geschrapt werd als 9e planeet, bleven we wat verweesd achter. De zon had maar 8 planeten meer. Je begrijpt mijn vreugde toen er in 2016 een theorie verspreid werd waarin het bestaan van een andere 9e planeet werd gesuggereerd. Die zou zo ver weg staan dat ze nauwelijks zonlicht opvangt. Voor ons is ze dan ook helemaal niet te zien. Leuk, leuk, leuk. Tijd om te zoeken.
Wanneer er echter voorgesteld wordt om met een ruimtemissie naar die 9e planeet te gaan zoeken, dan krab ik mij toch even achter de oren. En als dat is met een coöperatief kaartspel, dan doe ik dat nog meer.In het doosje van De Crew vinden we twee sets kaarten: met de grote kaarten wordt gespeeld. De kleine kaartjes (met dezelfde afbeeldingen) dienen om de opdrachten te bepalen. Daarnaast vinden we een handvol fiches in de doos en de spelregels met logboek.
Bij het begin van de ronde worden alle speelkaarten uitgedeeld (36 kleurenkaarten en 4 raketkaarten die troef zijn). Daarna wordt het scenario gelezen in het logboek. Elk scenario vertelt het verhaal van de bemanning van een raket die op zoek gaat naar de ‘nieuwe’ 9e planeet. De reis wordt voorbereid, de raket vertrekt en bereikt na veel tijd de 9e planeet, de ruimtemissie vindt een wormgat en keert langs die weg terug naar de aarde, via Venus. Elk scenario heeft een opdracht die kaartend uitgevoerd moet worden.
De opdrachten kunnen nogal verschillen en worden zwaarder naarmate het spel vordert. Zo kan een speler de opdracht krijgen om een specifieke kaart in één van zijn slagen te hebben of meerdere spelers krijgen zo’n opdracht. Het kan ook dat de opdrachten in een bepaalde volgorde moeten binnengehaald worden.
Om het allemaal wat haalbaar te maken, krijgen de spelers de mogelijkheid om één tip te geven: je legt één van de handkaarten open voor jou. Op die kaart geef je aan of dat de hoogste, de laagste of de enige kaart is van die kleur. De tips mogen gegeven worden tussen de slagen (dus niet tijdens het spelen van een slag).
Elke opdracht wordt geleid door een commandant. Dat is de speler die de raket met waarde 4 heeft. De commandant komt altijd als eerste aan bod om een opdrachtkaart te kiezen of om de opdrachten onder de spelers te verdelen. Verder moet de commandant de eerste kaart van de eerste slag spelen. Vanaf dan is het telkens de speler die de slag wint die de volgende slag inzet.
Als alle opdrachten van een scenario bereikt zijn, wordt dit genoteerd en kan de bemanning over naar een volgend scenario. Als één of meer van de opdrachten mislukken, moet dit scenario opnieuw gespeeld worden.
Het doosje bevat 50 opdrachten, goed voor een heel aantal uren speelplezier.
Een coöperatief slagenspel, dat kan niet werken. Althans, dat was mijn idee toen ik vorig jaar voor het eerst in aanraking kwam met De Crew. Van bij het eerste spelletje ben ik echter verkocht: dit werkt wel. Integendeel, De Crew geeft een andere dimensie aan slagenspellen omdat je moet samenwerken met een minimale communicatie.
De missies hebben een behoorlijke groeicurve. Je kan in het spel groeien. Zeker als je het spel altijd met hetzelfde groepje speelt, zal je elkaar almaar beter aanvoelen, waardoor de meest uitdagende scenario’s haalbaar worden. Hoop echter niet dat je na een reeks missies alles perfect aanvoelt en dat je nooit meer kan falen.
We speelden De Crew met 3, 4 en 5 spelers. Die verschillende bezetting maakt het spelen toch anders. Met 5 zijn sommige missies heel moeilijk haalbaar. Sommige mensen zullen het spel zeker niet blijven spelen met 5 omdat je te vaak faalt. Maar het blijft geweldig plezant in de maximale bezetting.
Is er dan niets aan te merken op De Crew? Toch wel: ik heb heel sterk het gevoel dat je het alleen kan spelen met mensen die echt graag kaarten. Als doorwinterde slagenkaarters dit spel spelen met totale leken in slagenspellen, zullen die laatsten het spel compleet ondergaan. Hetzelfde probleem als bij veel coöperatieve spellen. Bovendien zullen de groentjes de tips die je kaartend geeft niet altijd vatten. Dat kan wrevel opwekken. Vandaar dat ik ook meen dat dit spel zeker gezien mag worden als een expertspel.
Een ander matig puntje: thematisch zit dit spel wel goed, maar dat is er toch maar wat op geplakt. Bovendien wijkt het thema naar het einde van het verhaal toch wat af van wat ik geloofwaardig vind. Ik hou ontzettend van de sterrenkunde, maar heel weinig van science fiction.
Heb je De Crew nodig in jouw spellencollectie? Ja. Als je van slagenspellen houdt, mag je deze topper niet aan jou laten voorbijgaan. Heb je in speelgroep geen mensen die houden van slagenspellen, dan kan je even twijfelen. Maar ik zou het al kopen tegen de tijd dat ik met andere mensen ga spelen.
Een topspel in een klein doosje, dus.
De Crew: op weg naar de 9e planeet (999 Games, 2020)
- Thomas Sing
- 3 – 5 spelers vanaf 10 jaar
- 5 - 20 minuten per scenario
- 999 Games
- Adviesprijs: €12,99