Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 19 feb 2021, 12:23 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Nieuwenhove
Bouwen aan een betere wereld omstreeks 850!

Ik ga een ongelooflijke bekentenis doen. Ik haat bouwen en verbouwen. Ik heb twee linkerhanden. Ik ben de meest onhandige mens van het Westelijke en andere halfronden. Ik slaag er zelfs niet in om een ikeakast deftig in elkaar te steken. Ik kan dus niets zelf en ben volledig afhankelijk van anderen als het over bouwen en verbouwen gaat. Mijn vrouw daarentegen, is met een baksteen in haar maag geboren. Als ze niet met mij getrouwd zou zijn, had ze hele woonwijken gebouwd. Maar goed, ze wist waar ze aan begon toen ze voor mij koos. We (vooral ik dus) waren maar wat blij toen we een volledige afgewerkte woning konden kopen. Maar listig als mijn echtgenote is, wist ze me toch na ongeveer dertig jaar huwelijk te verleiden om een schrijnwerker te laten langs komen om zogezegd kasten te maken om de spellencollectie in op te bergen. Voor ik het wist, hadden we een volledig nieuwe keuken, badkamer, nieuwe ramen én een ingebouwde spellenkast. En met die listige vrouw moet ik dus, in deze coronatijden, Architecten van het Westelijk Koninkrijk spelen.

Afbeelding

In Architecten (laat ik het voor het gemak maar afkorten) is iedere speler een architect die omstreeks 850 indruk probeert te maken op een Karolingische koning. Indruk maken doen we door gebouwen in de door hem veroverde gebieden te bouwen. Daarvoor moeten we grondstoffen en geld verzamelen. Ingehuurde leerlingen kunnen ons bij onze taak helpen. Maar let op, de andere architecten (lees spelers), jaloers zoals ze zijn, zullen alles in het werk stellen om onze plannen te dwarsbomen. Gebruik maken van dieven om het belastingenkantoor te overvallen en oneerlijke handelaren op de zwarte markt kunnen ons vooruit helpen. Wie op het einde van de rit de meeste overwinningspunten verzamelt, wint Architecten.

Meteen kennen we het doel van het spel: overwinningspunten verzamelen. Die behaal je door gebouwen te bouwen. Ieder gebouw brengt dus punten op. Je krijgt ook punten als je helpt meebouwen aan de kathedraal. Ook vooruitgaan op het loyaliteitsspoor levert punten op. Let op, teveel gebruik maken van oneerlijke methoden om jouw doel te bereiken, zorgt ervoor dat je achteruit gaat op dat loyaliteitsspoor. Te ver achteruit, betekent negatieve punten die je van de eindscore moet aftrekken. Heb je schulden gemaakt in de loop van het spel die je niet afbetaald hebt? Dan verlies je twee overwinningspunten per niet afbetaalde schuld. Marmer en goud dat je niet gebruikt heb, leveren één punt op per stuk. Je krijgt ook een punt per tien zilver (geld) dat je nog over hebt. Tot slot kan het zijn dat sommigen van jouw arbeiders op het einde van spel nog in de gevangenis verblijven. Per twee arbeiders verlies je een overwinningspunt. Voila, nu weten we hoe we punten winnen en verliezen. Maar hoe speelt het spel?

Iedere speler krijgt een eigen spelersbord. Dit bordje heeft twee zijden. Als je Architecten voor de eerste maal speelt, gebruik je de voorzijde van het bord (zonder speciale symbolen rechts op het bordje). Eens je Architecten goed in de vingers hebt, gebruik je de achterzijde. Hiermee krijgt iedere speler een unieke eigenschap en heeft iedere speler ook een andere beginsituatie.

Op het spelersbord plaats je twintig arbeiders. Iedere speler beschikt over twee spelersstenen. Een van die stenen wordt op veld 7 van het loyaliteitsspoor gelegd. De andere steen komt onderaan de kathedraal terecht. Daarnaast krijg je afhankelijk van jouw startpositie een aantal zilverstukken. De willekeurig gekozen startspeler begint met drie zilver, de volgende speler ontvangt vier zilver, enz.

Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd en gevuld met zwarte marktkaarten, leerlingenkaarten en beloningskaarten. Iedere speler begint met drie gebouwenkaarten in zijn hand. De grondstoffen (klei, hout, steen, zilver, goud en marmer) worden naast het spelbord gelegd.

Een beurt van een speler is heel eenvoudig. Hij plaatst één van zijn arbeiders op het spelbord en voert de bijhorende actie uit die bij de locatie hoort. We doen dit elk om beurt tot er een aantal keer gebouwd is (aantal afhankelijk van het aantal spelers). Dit wordt bijgehouden in het Gildehuis. Iedere keer een speler bouwt, legt hij hier een arbeider neer. Eens het Gildehuis volzet is, krijgen alle spelers nog een nabeurt en dan eindigt Architecten.

Op de meeste locaties kunnen er een onbeperkt aantal arbeiders geplaatst worden, hoe meer van de eigen kleur hoe beter eigenlijk. Enkel op de zwarte markt kunnen er op de drie locaties slechts één arbeider geplaatst worden.

Wat doen de locaties? Wel vier locaties (Groeve, Bos, Mijnen en Zilversmid) leveren grondstoffen op (resp. klei, hout, steen en zilver). Iedere keer je er een eigen arbeider plaats krijg je meer grondstoffen. Bijvoorbeeld, de eerste eigen arbeider in het Bos levert je één hout op. Een tweede arbeider die je daar plaatst, zorgt voor twee hout, enz.

In het Koninklijk Pakhuis kan je grondstoffen ruilen voor loyaliteitspunten of marmer. Ingehuurde leerlingen zorgen voor meer opties. In de Werkplaats kan je mits betaling ofwel leerlingen inhuren ofwel extra gebouwkaarten nemen (handlimiet van 6 gebouwkaarten). Leerlingen beheersen een ambacht (timmerwerk, tegelwerk, metselwerk) dat je nodig hebt als je bepaalde gebouwen wil bouwen. Dit ambacht wordt aangeduid met een symbool in de linkerbovenhoek. Daarnaast leveren de ingehuurde leerlingen bepaalde voordelen in bepaalde locaties op. Je kan tot maximaal vijf leerlingen inhuren in de Werkplaats. Je mag wel leerlingen vervangen door andere leerlingen.

Ga je met een arbeider naar het Stadscentrum dan mag je arbeiders op locaties (uitgezonderd Gildehuis, Zwarte Markt, Gevangenis en het Spelersbord van andere spelers) gevangen nemen. Je betaalt hiervoor belastingen en dan mag je alle arbeiders van een andere speler of van jezelf in een locatie gevangen nemen (lees op jouw spelersbord plaatsen). Bijkomende eigen arbeiders in het Stadscentrum zorgen ervoor dat, mits betaling, je bijkomende arbeiders kan gevangen nemen (let wel er gelden beperkende regels afhankelijk van het spelersaantal).

In het Belastingkantoor worden de betaalde belastingen verzameld. Als in geldnood zit, kan je overwegen om het Belastingkantoor te overvallen. Let wel, dit kost je twee loyaliteitspunten. Als je te snel achteruitgaat op het loyaliteitsspoor levert dit niet alleen negatieve punten op bij het einde van het spel, maar mag je ook niet meer aan de kathedraal bouwen.

Op de Zwarte Markt zijn er tegen lage kosten extra grondstoffen, leerlingen of gebouwenkaarten te krijgen. Let wel handelen op de Zwarte Markt gaat ten koste van loyaliteitspunten. In de Wachtpost kan je gevangen genomen arbeiders van andere spelers tegen betaling (je ontvangt dus geld) in de gevangenis plaatsen, je kan ook eigen arbeiders verlossen, schulden vereffenen of mits betaling gevangen genomen eigen arbeiders op spelersborden van andere spelers verlossen.

In het Gildehuis bouw je volgens de regels (betalen van grondstoffen, de gevraagde leerlingen ingehuurd hebben) een gebouw of kies je ervoor om aan de kathedraal te bouwen.

Pas gebouwde gebouwen leveren meteen een voordeel op of pas op het einde van het spel. Bouwen aan de kathedraal levert meteen een beloning (loyaliteitspunten en/of grondstoffen) op en overwinningspunten op het einde van het spel. Als je bepaalde plaatsen bereikt hebt in het Gildehuis dan wordt de Zwarte Markt herschikt (ook als alle locaties in de Zwarte Markt ingenomen zijn, gebeurt een herschikking). Herschikkingen van de Zwarte Markt zorgen ervoor dat de daar aanwezige arbeiders in de gevangenis terechtkomen. Teveel arbeiders in de gevangenis kosten loyaliteitspunten en schulden. Architecten stopt dus als de beschikbare plaatsen in het Gildehuis ingenomen zijn. Punten worden geteld en de leepste architect wint.

Afbeelding
Copyright Maksym Mota

De Nieuw-Zeelander Sem Phillips stichtte in 2009 zijn eigen firma, Garphill Games. Hij ontwierp de North Sea Triology, waarvan The Raiders (uitgegeven door White Goblin als de Rovers van de Noordzee, momenteel ook de enige van de drie die vertaald is in het Nederlands), de succesvolste was. Toen S. J. Macdonald hem contacteerde met een eigen, volgens eigen zeggen, uniek spelontwerp zag een nieuwe trilogie, die van het West Kingdom het levenslicht. Bij Garphill Games zijn intussen de drie delen, Architects, Paladins en Viscounts, verschenen. White Goblin brengt nu Architecten in een Nederlandstalige uitgave uit.

Wat was volgens spelauteur Macdonald nu het unieke spelconcept? Wel, hij maakte een workersplacement waar iedere speler 20 workers (arbeiders) kreeg en die één voor één in zijn spelbeurt op het spelbord inzette. In tegenstelling tot andere workerplacements wordt Architecten niet in rondes gespeeld, waar na iedere ronde de speler zijn geplaatste arbeiders terugneemt en de leute in de volgende ronde kan herstarten. Neen, eens je in Architecten, arbeiders plaatst, dan blijven die gewoon staan en zorgen bij toekomstige actie voor meer mogelijkheden.

Wat moet je doen als je alle arbeiders hebt ingezet? Wel je kan ze één per één, ten koste van een spelbeurt, terug van het bord verwijderen. Maar veel leuker is het tweede spelmechanisme. Je kan arbeiders (ook eigen) gevangen nemen. Als ze door andere spelers gevangen zijn, dan kan je ze terug verlossen en ze daarna terug inzetten.

Toen ik dit las, dacht ik, tof een echt pestelement. Je kan op die manier andere spelers dwarsbomen. Maar eigenlijk merkte ik, tijdens het spelen, dat dit niet noodzakelijk een nadeel hoefde te zijn. Want je bent soms maar wat blij dat andere spelers arbeiders van jou gevangen namen, meer zelfs, het gebeurt meermaals in het spel dat je eigen arbeiders gevangen neemt om ze daarna ergens anders terug te kunnen inzetten. Tof en goed gevonden!

Als je de eerste maal Architecten in handen krijgt, en het spelregelboekje ter hand neemt, dan zucht je wel even. Twintig bladzijden regels. Maar zoals bij zowat alle spellen van Garphill Games, zijn de spelregels heel overzichtelijk en heel duidelijk. Eens je ze doorgenomen hebt en weet wat de symbolen betekenen op het spelbord en kaarten heb je nauwelijks de regels nog nodig. Zelfs niet als je wilt weten wat bepaalde leerlingen- en gebouwenkaarten doen. Een voorbeeld voor heel veel uitgevers. Enkel bij de gebouwenkaart, de donjon, was niet meteen duidelijk wat bedoeld werd met een overwinningspunt per drie gevangen arbeiders op het einde van het spel. Gelukkig is er een forum op boardgamegeek om een antwoord op die vraag te krijgen. Het gaat om arbeiders van andere spelers die op het einde van het spel op jouw spelersbord staan (die dus nog niet in de gevangenis geplaatst zijn).

Daarnaast is het artwork van Mihajlo Dimitrievski leuk en mooi gedaan. Het zorgt voor een herkenbare look van alle spelen van Garphill Games. Door hetzelfde artwork en een vergelijkbare omgeving (vroege middeleeuwen) merk je meteen ook de raakpunten op met de Rovers van de Noordzee.

Ondanks de vele mogelijkheden speelt Architecten heel vlot. Net zoals in Rovers ben je eerst bezig met het verzamelen van de nodige grondstoffen. Let wel, jouw tegenspelers bepalen het tempo. Als één van hen beslist om heel snel te bouwen (zeker in een tweepersoonsspel) dan kan je niet anders dan dit ook te doen. Te lang wachten zorgt ervoor dat de plaatsen in het gildehuis ingenomen zijn en beperkt dan jouw bouwmogelijkheden (lees punten scoren).

Architecten vind ik een fascinerend spel en minstens even goed, zelfs lichtjes leuker, dan Rovers van de Noordzee. Niet voor niks won Architecten in 2020 de Nederlandse Spellenprijs in de Expertcategorie. Oei, hoor ik sommigen schrikken. Experts! Is dat dan niet te moeilijk? Wel, ik weet niet altijd wat het onderscheid is tussen een kenners- en expertsspel. Meer gezonde uitdaging lees ik op de website van de Spellenprijs. Wel, uitdaging is er inderdaad genoeg bij Architecten. De mogelijkheden zijn onbeperkt en veel wegen leiden naar de overwinning. Let wel, denk niet te groots. Bij 5 spelers zijn er maar 24 bouwplaatsen beschikbaar. Dus je kan niet onbeperkt bouwen. Vergeet niet dat er ook andere manieren zijn om punten te verzamelen. Maar goed, laat je niet afschrikken, je hoeft geen expert te zijn om Architecten te spelen. Iedereen die graag spellen speelt, en een duwtje in de rug krijgt bij de uitleg, zal genieten van Architecten.

Ik heb Architecten in deze coronatijden vooral met twee gespeeld. Er is een variant om een derde speler te simuleren. Ik heb een gevoel dat drie of vier spelers het ideale aantal is. Vijf spelers lijkt me een beetje veel en zal hoe dan ook ervoor zorgen dat het anders speelt dan met twee. Ik kijk er alvast naar uit om dit eens te kunnen uitproberen. Je kan Architecten ook solo spelen, maar jullie kennen mijn principes hierin. Solo spelen is niet mijn ding.

Eens je het spel door en door kent, zal je snel overschakelen naar de variant waarin je de achterzijde van de spelersborden gebruikt. Dit zorgt ervoor dat iedere speler een andere beginsituatie heeft en dus ook anders speelt. Dit zorgt ervoor dat Architecten niet snel verveelt. Ik hoop dat White Goblin niet alleen de uitbreidingen in het Nederlands uitbrengt, maar ook de andere delen van de trilogie. Insiders beweren dat Paladins nog beter speelt dan Architecten en ook Viscounts haalt goeie kritieken. Dus nog veel goeds om naar uit te kijken. Maar tot dan, zullen we nog veel leuke spelavonden beleven met Architecten. Een mens zou precies zin krijgen om zelf aan het bouwen of verbouwen te gaan (grapje, niet dus!).





Laatst bijgewerkt door xanthie op di 08 jun 2021, 06:20, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2021, 20:39 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Nieuwenhove
Net bericht gekregen dat Architecten de Gouden Ludo 2020 in de categorie Expertspellen won. Zonder afbreuk te willen doen aan de andere genomineerden, volledig terecht als je het mij vraagt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2021, 23:35 
1. Terra Mystica (2012)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk is reeds aangekondigd bij WGG.

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Architecten van het Westelijk Koninkrijk  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

+12, 2020, Architecten van het Westelijk Koninkrijk, Mihajlo Dimitrievski, Sam J. Macdonald, Shem Phillips, White Goblin Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®