Joachim Thôme is een Belgisch ontwerper uit Brussel. Wild Space is zijn tweede ontwerp. Het wordt door maar liefst 10 verschillende uitgevers op de markt gezet. HOT Games / Gam'inBIZ voorziet ons van een exemplaar in het Nederlands.
Foto: HOT Games
Wild Space speelt zich af in een onbekend sterrenstelsel. U bent de baas van een ruimteschip met bescheiden bemanning en hopt van de ene planeet naar de andere planeet op zoek naar extra mogelijkheden.
Hoe slimmer u de zaken aanpakt, hoe sneller de bemanning groeit. 6 diersoorten met verschillende beroepen, diplomaten en zelfs robots kunnen zich bij u aansluiten en ervoor zorgen dat u het hoogste schavotje mag beklimmen.
Bij de start van het spel kunnen slechts twee planeten bezocht worden. 3 andere planeten liggen binnen het bereik maar kunnen alleen bezocht worden als uw crew uit voldoende (3, 6 en 9) bemanningsleden bestaat.
Als u aan de beurt bent, plaatst u één ruimteschip op een planeet of verplaatst u een aanwezig ruimteschip naar de bovenste sector op een planeet.
Het spelmechanisme is eenvoudig. Alle planeten waarvan u aan de voorwaarden voldoet, kunnen bezocht worden. Plaats een ruimteschip op een planeet en voer de bijhorende actie uit. (meestal kaarten trekken of een kaart spelen).
Als de planeet onderzocht wordt, het ruimteschip wordt naar boven geschoven, kunt u 1 kaart spelen of 3 kaarten trekken.
Heel wat kaarten bevatten bonussen die bij het spelen ervan geactiveerd worden. Op die manier kunnen tijdens een beurt meerdere kaarten gespeeld worden.
Elke speler bezit 5 ruimteschepen. Dat staat gelijk aan 10 acties, 5 keer een schip op een planeet plaatsen en 5 keer een schip verplaatsen. De volgorde waarin u dat doet, kiest u zelf.
Het spel eindigt nadat elke speler 10 acties heeft uitgevoerd. De spelers ontvangen punten voor de samenstelling van hun bemanning. Diplomaten kunnen extra punten opleveren. U kent het wel, punten voor verschillende diersoorten, punten voor dezelfde diersoorten, punten die op kaarten staan en punten als u aan voorwaarden voldoet van diplomaten in uw crew zoals 5 punten voor elke combinatie aap/technieker of 5 punten als u het meeste piloten bezit, enz…
Foto: Henk Rolleman
Als u een eerste blik op Wild Space werpt, is de kans groot dat u valt voor de charme ervan. Ik vind de vormgeving van Wild Space erg geslaagd, alsof die stoer, speels en futuristisch tegelijk is. De kwaliteit van het spelmateriaal is eveneens dik ok. De spelregels zijn duidelijk en eenvoudig.
In Wild Space moet u de 10 acties die u krijgt, optimaliseren. Dat kan alleen als u erin slaagt om extra kaarten te activeren. Het is met andere woorden belangrijk om de beste ‘combo’s’ te vinden. Soms moet daar even over nagedacht worden. Dat stoort niet want ook als u op uw beurt moet wachten, kan wat nadenken zeker geen kwaad.
Om goed de combo’s te begrijpen, is het belangrijk dat de iconen gekend zijn. Een handig overzicht op de achterkant van de spelregels voorkomt langdurig opzoekingswerk tijdens het spel. Na een partijtje of twee is dat overzicht niet meer nodig.
Vaak wordt bij het beschrijven van interactie onderscheid gemaakt tussen directe – en indirecte interactie. Hier lijkt dit onderscheid me overbodig. Eerlijk is eerlijk, Wild Space is een spel zonder interactie. O ja, u kunt een kaart wegkapen, maar dat doet u nooit om een andere speler te dwarsbomen. 10 acties is echt te weinig om sabotages te plannen. En ja, er zijn kaarten die alleen waardevol zijn als u beter doet dan de andere spelers, maar ook dat vind ik geen vorm van interactie. Toch niet in die zin dat ik er enthousiast van word.
In Wild Space probeert u beter om te gaan met de 10 acties dan uw tegenspelers. Dat gaat best als u zich concentreert op de ontwikkeling van het eigen team.
Het goede nieuws is dat Wild Space geen interactie nodig heeft. Ik mis het dwarsbomen van mijn tegenspelers niet en vind het uitermate fijn dat ook zij mij met rust laten. 10 acties, dat is weinig, als één actie door een andere speler in de kiem gesmoord wordt, kunt u 10% van uw potentieel verliezen en dat zou te veel zijn.
Combo’s maken, daar gaat het om. Wild Space doet dat op een vrij rechtlijnige en eenvoudige manier waardoor een zeer kindvriendelijk concept ontstaat. Combo’s waaraan u een eureka-gevoel kunt overhouden, ontbreken naar mijn gevoel.
Ik kleef er het label familiespel op. In die categorie is Wild Space een charmant en leuk spel.
- Joachim Thôme
- Amélie Guinet
- HOT Games / Gam'inBIZ (2021)
- 1-5 spelers vanaf 10 jaar
- €25