Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
White Goblin Games

De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.

1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Beam Me Up!
BerichtGeplaatst: do 07 sep 2023, 18:40 

Planetenstrijd.

Günther Burkhardt klinkt dan wel bekend in de oren, het is niet mijn favoriete ontwerper. Beam Me Up had ik echter wel op mijn verlanglijstje gezet. Ik ben namelijk gek op spellen voor twee. Bovendien prikkelde de cover mij op één of andere manier.

Foto: White Goblin Games

In Beam Me Up gaan beide spelers op zoek naar extra leefgebied. Een lapje grond in Europa? Dat spreekt niet meer tot de verbeelding. Neen, echte gelukzoekers verkennen het heelal, op zoek naar nieuwe planeten.
Het toeval wil dat er net 16, u leest het goed, nieuwe planeten werden ontdekt. (Zou de ultramoderne James Webb-ruimtetelescoop daar iets mee te maken hebben?)

‘Sharing is caring’, het zou zo maar de titel van een erotisch filmfragment kunnen zijn. Hier doet het er niet toe want van delen is geen sprake. Spelers vechten voor controle over de planeten en laten niet na om de concurrentie daarbij een stevige hak te zetten.

Beam me up start met het opzetten van het spelbord. 4 rijen van 4 vakken worden telkens met 3 invloedstenen gevuld. Naast het spelbord worden 4 rijen van 4 planeten gelegd. Het vak linksboven van het spelbord komt daarbij overeen met de planeet linksboven. Op die manier correspondeert elk vak op het spelbord met een planeet.
Zet tenslotte de rode pion in een hoek op het spelbord en de blauwe pion op de overeenkomstige planeet.

Er zijn 16 invloedstenen in drie kleuren: rood, blauw en wit. Elke speler kiest een kleur. De overgebleven kleur geldt als neutraal.

In een beurt moet u eerst de rode pion horizontaal of verticaal verplaatsen. Daarna zet u de blauwe pion op de overeenkomstige planeet. Transporteer daarna de invloedstenen van het spelbord naar de planeten. Kies de rij of kolom waarin de blauwe pion staat en leg in die rij of kolom op elke planeet één van de invloedstenen. De planeet met de blauwe pion krijgt nooit een invloedsteen.

Het spel eindigt als alle invloedstenen verplaatst zijn.

Het standaard spel bevat 20 basisplaneten. Er zijn 7 soorten:
  • BRAVIS: meest punten voor de speler met het meeste invloed. Bij gelijkstand wint de als laatst geplaatste kleur.
  • CRYKE: eerste invloedsteen wordt eigenaar van de planeet. Elke volgende invloedsteen levert de eigenaar 1 punt op.
  • GRURN: direct punten volgens het veld waarop de invloedsteen terecht komt.
  • RUIMTESCHIP: 10 punten voor elke speler met 3 invloed.
  • STRINDA: 10 punten voor de speler met het meeste invloed op alle Strinda-planeten. 5 punten voor de tweede
  • THORIA: direct 1 of 2 punten.
  • UFO: plaats uw invloedsteen niet op UFO maar op een aangrenzende planeet.

Foto: Ikzelf (is er aan te zien, vind ik)

Beam Me Up ziet er leuk uit. Een opgezet spel nodigt uit tot spelen. De spelregels zijn duidelijk, eenvoudig en in 2 minuten uit de doeken gedaan. 7 verschillende planeten lijkt veel, maar de symbolen zijn duidelijk zodat vlot gespeeld kan worden.

Het spelmechanisme van Beam Me Up is kinderlijk eenvoudig. Dat neemt niet weg dat het geheel toch wat denkwerk en planning vereist. De verschillende planeten in combinatie met het feit dat u ook invloedstenen van de tegenstrever plaatst, zorgen voor het extraatje.

U moet ook vooraf plannen omdat het verplaatsen van de pion enkel horizontaal of verticaal gebeurt. Een vak met twee eigen invloedstenen lijkt aantrekkelijk, maar vaak bereikt u meer door twee invloedstenen van de tegenstrever te plaatsen. Bovendien kan het zijn dat een onoplettendheid ervoor zorgt dat u een planeet niet meer kan bereiken. Dat is in het geval van het ruimteschip extra vervelend.

De eenvoudige spelregels valideren de aanbevolen leeftijd van 8+. Toch vergt het enige ervaring of voldoende inzicht om de totaliteit van Beam Me Up te beleven.
Beam Me Up kan ook met 3 gespeeld worden. Een derde speler bezit dan de neutrale kleur. Ik vind deze variant minder geslaagd. Ik mis dan invloed op het spelgebeuren.

Verder schuilen in de doos 4 extra planeten waarmee nog 2 varianten gespeeld kunnen worden. Ontdekkingsreis waarbij een meteoriet of zwart gat invloedstenen laten verdwijnen kon ons niet bekoren vanwege de vergrote geluksfactor. Ik vermoed dat jonge kinderen dat misschien net wel amusant vinden. Geen nood, u kunt alle planeten naar hartenlust combineren. Ik juich de variatie toe.

Beam Me Up slaagt erin om met een eenvoudig mechanisme diepgang te creëren. Dat vind ik fantastisch. Zeker het ontdekken waard!

• Ontwerp: Günther Burkhardt
  • Vormgeving: Denis Martynets
  • uitgever: White Goblin Games
  • 2 – 3 spelers vanaf 8 jaar
  • €20

Offline Profiel  BoardGameGeek    

1 bericht | Pagina 1 van 1 |

Opties

Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen