Meerderheden voor 2 spelersWhite Goblin Games zet een aantal spellen op de toonbank waarvan de auteurs mij minder bekend zijn. Daar heb ik wel sympathie voor. Gabriele Bubola behoort naar mijn mening tot die groep. Zijn ontwerp, Metz, ligt binnenkort op de schappen. 
Foto: White Goblin Games
Meerderheden behalen. Zo kunt u de overwinning claimen. Er moet een nieuwe keizer gekozen worden. Een belangrijke taak die in de handen van 7 keurvorsten geschoven wordt. Het aantal kandidaten is vrij beperkt. 2 om precies te zijn. U bent er één van, degene aan de andere kant van de tafel vervolledigt het duo.
Voor elke keurvorst zit een set kaarten in de speldoos, genummerd vanaf 1 tot en met 10. Deze worden goed door elkaar geschud. 12 kaarten (het aanbod) worden open in een cirkel op tafel gelegd. Elke speler krijgt 2 kaarten, kiest er één en geeft de andere aan de tegenspeler. De stadstegel wordt door één speler tussen 2 kaarten van het aanbod gelegd. De andere speler start het spel en zet de scout net na de stadstegel.
De keurvorsten worden door pionnen voorgesteld. Deze met kerkelijke macht zijn iets groter dan degenen met seculiere macht.
Als u bij de start van uw beurt de 3 keurvorsten met kerkelijke macht bezit, wint u het spel. Als dat niet het geval is moet u de scout verplaatsen.
De scout wandelt in wijzerzin van kaart naar kaart. Hij zet minimaal 1 stap en maximaal evenveel stappen als het aantal handkaarten van de actieve speler. Extra stappen zetten kan als u handkaarten definitief aflegt. Als de scout over de stadstegel stapt, moet u een kaart van de gedekte stapel trekken. Leg daarna een handkaart af.
Pak de kaart van het veld waar de scout is geëindigd. Neem ze op handen of leg ze open in uw speelgebied.
Kaarten in het speelgebied worden per kleur gesorteerd en moeten van laag naar hoog gespeeld worden. Als u na het spelen van een kaart in die kleur het meest kaarten bezit, mag u de overeenkomstige keurvorst in uw speelgebied plaatsen. Bij gelijkstand trekt de keurvorst naar de speler die de hoogste kaart bezit.
Sluit uw beurt af met het aanvullen van het aanbod.
Het spel eindigt ofwel onmiddellijk als een speler 3 keurvorsten met kerkelijke macht bezit ofwel met het activeren van de seculiere vorsten als de trekstapel leeg is. De seculiere keurvorsten worden in vaste volgorde geactiveerd.
- De speler met de Paltsgraaf aan de Rijn kiest een kleur waarvan hij de keurvorst bezit. De andere speler moet alle kaarten in die kleur afleggen.
- De speler die de Markgraaf van Brandenburg niet bezit moet 3 kaarten naar keuze uit zijn speelgebied afleggen.
- Bij de start van het spel worden 4 kaarten gesloten bij de Hertog van Saksen gelegd. Deze worden op handen genomen door de speler die hem op het eind van het spel bezit.
- De speler die de Koning van Bohemen bezit, mag 4 handkaarten in zijn speelgebied leggen. De andere speler kiest 3 handkaarten. Dit gebeurt gelijktijdig.
De speler met het meeste keurvorsten wint het spel.

Foto: ikke
Metz oogt mooi. De kaarten zijn voldoende groot en tonen naast een kleur ook een duidelijk symbool. Als u kleuren moeilijk onderscheidt, kunt u op die manier de setjes herkennen. Het selecteren van de juiste pion lukt misschien wat moeilijker want de pionnen bevatten helaas geen symbool.
De spelregels zijn duidelijk. Alleen wat betreft het gelijktijdig spelen van kaarten (Koning van Bohemen) twijfel ik of die kaarten allemaal gelijktijdig of één per één gespeeld moeten worden.
Het spel klaarleggen en uit de doeken doen vergt niet al te veel tijd. Spelen gaat ook vlot, de keuzes zijn vrij beperkt. Metz is een typisch meerderheidsspel waarbij setjes verzameld worden. Omdat de kaarten in oplopende volgorde gespeeld moeten worden, is een beetje vooruitdenken wel aan de orde.
Een 10 is alleen interessant op het eind van het spel, als de strijd spannend is. Lage getallen zijn handig om een reeks te starten maar verlagen de kans op winst. U kunt eventueel veel lage kleuren in één kleur spelen om een meerderheid te scoren. Houd er dan wel rekening mee dat u minder kaarten in andere kleuren zult bezitten.
Ook bewegingsvrijheid is belangrijk. Nu en dan een kaart op handen nemen is noodzakelijk.
Het behalen van 3 keurvorsten met kerkelijke macht is sneller gebeurd dan u misschien wel denkt. Houdt deze optie dus zeer goed in het oog. Deze regel vind ik zeer geslaagd omdat Metz op die manier ook tijdens het spelen spannend blijft.
De eindfase met de seculiere vorsten lijkt wat omslachtig maar is dat niet. Het gelijktijdig spelen van de laatste handkaarten kan voor een ommekeer zorgen. Dit geldt vooral als de kansen gelijk oplopen. In het andere geval zal de duidelijke leider hoogst waarschijnlijk nog wat verder uitlopen.
In deze eindfase is het selecteren van handkaarten niet zo eenvoudig. Niet alle handkaarten zijn bekend. Gezond verstand biedt meestal voldoende soelaas.
Metz is me goed bevallen. Het thema komt, zoals bij heel wat meerderheidsspellen, niet uit de verf maar dat deert me niet. Ik leg het graag op tafel. Als tussendoortje of om de strijd aan te gaan met één van mijn kinderen. Aanrader voor liefhebbers van dit genre. - Ontwerp: Gabriele Bubola
- Vormgeving: Denis Martynets
- uitgever: White Goblin Games
- 2 spelers vanaf 8 jaar
- €20