Tuinieren met potloden! Tuinen. Zwijg me ervan. Niet mijn ding tuinieren. Gras afrijden wil ik nog doen (correctie moet ik doen als ik geen ambras wil met mijn dierbare wederhelft). Als het niet te warm is natuurlijk. En het mag ook niet regenen. Of het mag niet dreigen met regenen. Of … Ieder excuus is goed genoegen om er niet aan te hoeven beginnen. Ik heb dus absoluut, tot grote frustratie van mijn eega, geen groene vingers. Ook geen blauwe vingers. Als die sowieso al bestaan. Goed, het enige waar ik mij nog wil aan begeven, is een tuinspel. Als het niet te warm is , niet regent, of… Met lange tanden begon ik dus aan Pick A Pen: Tuinen. Maar … 
Het doosje bevat vijf zeszijdige kleurpotloden (paars, oranje, groen, rood en blauw met zijden 1,1,2,3,4 en 5) en een blok met scorevellen in drie verschillende niveaus.
Iedere speler neemt een scorevel van het afgesproken niveau (1, 2 of 3) en we zijn klaar om Pick A Pen te spelen. Bij een eerste potje wordt er aangeraden om te starten met niveau 1.
De opzet van het spel is eenvoudig. De startspeler (de speler met de meest bontgekleurde kleding) neemt de vijf kleurpotloden en rolt deze midden op de tafel. De potloden mogen niet op elkaar liggen. Indien dit zo is, worden ze opnieuw gerold. De startspeler moet daarna één potlood uit het midden kiezen, meldt de kleur en het cijfer (bijvoorbeeld 1 blauw of 5 groen) en kleurt daarna met die potlood exact het aantal velden in op zijn scorevel.
Met de klok mee kiezen daarna de andere spelers ook één potlood totdat alle potloden gekozen zijn. Een speler kan daarbij meermaals aan de beurt komen. De eerste speler die geen potlood meer kan nemen wordt de volgende beurt de startspeler.
Het inkleuren van de velden op het scorevel gebeurt volgens de volgende regels:
Je kan elk veld maar één keer inkleuren. Ook velden met symbolen (zoals bloemen of bomen) mogen ingekleurd worden.
Alle velden die de speler inkleurt moeten met elkaar verbonden zijn. Je mag de grenzen van een tuin overschrijden maar niet de grenzen van het speelveld.
De eerste velden die een speler inkleurt mogen willekeurig gekozen worden. De volgende beurt moeten de velden die hij wil inkleuren met minstens één veld aan al eerder ingekleurde velden grenzen.
De speler moet exact het aantal gekozen velden inkleuren. Kiest hij een potlood met zijde 5, dan moet hij 5 velden inkleuren. Als een speler dit niet kan of wil dan mag hij geen enkel veld inkleuren. Hij neemt het potlood wel, legt het aan de kant en kleurt het eerstvolgende lege potloodsymbool op zijn scorevel in. Dit zijn negatieve punten op het einde van het spel.
De velden op het speelveld vormen tuinen die elk door een dikke rand omgeven zijn. Volle tuinen (alle velden van de tuin zijn ingekleurd) scoren punten als alle velden in dezelfde kleur ingekleurd zijn.
Dit hou je bij op het scorevel. In niveau 1 levert een eerste volle tuin twee punten op, een tweede volle tuin in die kleur levert drie punten op, een derde volle tuin in dezelfde kleur scoort vier punten. Kleur je nog een vierde tuin in die kleur in, dan krijg je geen punten meer. Slaag je erin om een bonte tuin in te kleuren (de tuin bevat ingekleurde velden in de vijf verschillende kleuren) dan krijg je zes punten.
Heb je een volle tuin in alle kleuren scoor je tien punten extra, heb je twee volle tuinen in alle kleuren dan krijg je vijftien punten extra. Wil je twintig extra punten scoren dan moet je van iedere kleur drie volle tuinen hebben. Slaag je erin om vijf bonte tuinen in te kleuren dan krijg je zelfs 30 punten extra.
Je kan ook nog competitiebonussen scoren. Iedere competitiebonus levert zes punten op. Competitiebonussen win je als je als eerste speler alle velden aan de rand van het speelveld ingekleurd hebt. Of als je als eerste speler alle velden op je speelveld inkleurde. Of wie aan het einde van het spel het grootste gebied heeft in één kleur.
Het spel eindigt als een speler alle velden ingekleurd heeft of als een speler het vijfde en laatste potloodsymbool op zijn scorevel inkleurt.
De punten worden opgeteld en wie de meeste punten heeft, wint.
De hierboven puntenverdeling zijn de punten die je dus scoort in niveau 1. Niveau 2 en niveau 3 zijn andere scorevellen en voegen nieuwe velden toe. Niveau 2 bevat bloemenvelden en leveren andere competitiebonussen op. Niveau 3 bevat bomentuinen. De scores verschillen per niveau maar de basisprincipes gelden op ieder niveau.
Copyright 999 GamesDobbelen met potloden. Hoe verzinnen ze het? Ik geef toe, ik was behoorlijk sceptisch toen dit recensie-exemplaar mijn kant uit kwam. Echt waar, dobbelen met potloden. Wat moest ik mij daarbij voorstellen? Maar na een potje was ik meteen overtuigd.
Pick A Pen is verbazend leuk en verslavend. Na een potje wil je meteen opnieuw. De drie verschillende niveaus met aangepaste regels zorgen voor voldoende variatie en zijn alle drie even leuk.
Ouwe rot Knizia weet hoe hij een leuk spel moet ontwerpen. Met Pick A Pen slaagde hij volmondig in zijn opzet. Een halfuurtje puur spelplezier. Ik kan het aanbevelen. Twee, drie of vier spelers maakt niets uit. Pick A Pen is even leuk met ieder spelersaantal.
Naast Pick A Pen: Tuinen geeft 999 Games ook Pick a Pen: Riffen en Pick a Pen: Crypten uit. Zelfde concept alleen andere blaadjes en nieuwe mogelijkheden. Ik speelde enkel Tuinen en kan dus geen oordeel vellen over de andere twee. Maar een ding is zeker, dat zal niet lang meer duren. Ook Riffen en Crypten zullen mijn spelcollectie vervoegen.