Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Cinnamon Games

De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.

1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: The Number
BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2023, 21:20 
Beheerder

Voor liefhebbers van wat bluf en wat redeneren

In tijden waarin spellen almaar blitser en hipper worden, moet je het maar doen: een themaloos spel uitgeven waarbij je bluf en rekenwerk combineert. Repos deed het met The Number. Het zit goed in elkaar, maar het is niet voor iedereen, ondervond ik aan de speeltafel.

Afbeelding

The Number is heel eenvoudig. In vijf rondes probeer je punten te verdienen door een getal te schrijven dat uit 3 cijfers bestaat. Je kan dus getallen gebruiken tussen 000 en 999. Van zodra alle spelers een getal hebben opgeschreven, worden de bordjes vergeleken. Van het hoogste getal ga je telkens controleren of er in een lager getal dezelfde cijfers gebruikt zijn. Indien dat het geval is, scoort de speler geen punten. Bijvoorbeeld: An schrijft 877, Bart koos 725 > An scoort deze ronde geen punten. Zo gaat het verder tot bij het laagste getal. Dat scoort sowieso.
Elke speler schrijft het eerst cijfer van het gekozen getal en schrijft dat in het vakje van die ronde. De speler met het hoogste getal dat punten scoort, krijgt nog een bonus.
Vervolgens schrappen alle spelers die punten scoorden alle cijfers die gebruikt werden. En meteen kan de volgende beurt gespeeld worden. Daarbij mogen geschrapte cijfers niet meer gebruikt worden. De bonus voor de speler met het hoogste scorende getal wordt alsmaar hoger.
Na vijf speelbeurten tellen alle spelers hun score en voegen daarbij 1 punt per cijfer dat ze konden schrappen. De punten worden bijgehouden, de bordjes worden gewist en de hele procedure wordt nog eens herhaald.
Wie na twee rondes meest gescoord heeft, wint het spel.

Afbeelding

Repos Production schaamt zich niet om eenvoudige spellen uit te brengen die grafisch en thematisch weinig te bieden hebben. Denk maar aan Just One. Maar dat staat het spelplezier zeker niet in de weg. Ik ben persoonlijk geen groot fan van de cover van The Number, maar ik hou wel van het spelletje.
Speltechnisch zit het wel goed in elkaar. Na een eerste rondje willekeurig getallen schrijven, moeten de spelers rekening beginnen houden met de geschrapte cijfers van de tegenstanders. Vanaf dan loont het ook om eens een gokje te wagen. Zet ik nu al mijn 9 in, bijvoorbeeld met het getal 999? Of spaar ik die voor de laatste ronde wanneer de bonus het hoogste is? Maar je moet ook beginnen rekenen: zet ik een getal in dat maar één cijfer bevat of komt het beter uit als ik meer cijfers gebruik? Ik hou van dergelijke bluf- en gokspelletjes.

Wat mij echter opgevallen is bij de verschillende gezelschappen waarmee ik het speelde of aan wie ik het uitlegde: The Number is een spel dat lang niet iedereen bevalt. Hoewel het eigenlijk een klein tussendoortje is, zag ik toch spelers die helemaal geen zin hadden in een tweede ronde. Heeft het te maken met feit dat je van cijfers moet houden? Ik weet het niet. Maar het viel mij op.
The Number is niet het beste wat Repos de laatste jaren op de markt heeft gebracht, maar het is zeker verdienstelijk genoeg om in de spellenkast te komen als je houdt van af en toe kort redeneren, gokken en bluffen.

• The Number (Repos Production, 2023)
  • Hisashi Hayashi
  • 2 – 5 spelers vanaf 8 jaar
  • 15 minuten
  • https://www.rprod.com/nl
  • Adviesprijs: €15,99

Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  

1 bericht | Pagina 1 van 1 |

Opties

Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten