Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Spellenfest 2024



De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Archeos Society
BerichtGeplaatst: za 06 jan 2024, 10:49 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Nieuwenhove
Reis rond de wereld op zoek naar archeologische schatten!

Stel je voor, we leven ergens in de beginjaren van de vorige eeuw. Er valt wereldwijd nog heel veel te ontdekken. Zou je dan have en goed achterlaten om ergens de avonturier uit te hangen? Of blijf je liever languit in jouw zetel liggen? Je weet niet wat kiezen? Wel wees dan blij dat we nu in de 21ste eeuw leven, er al heel wat dingen ontdekt zijn en dat er nu Internet bestaat. Goed, was je toch liever op ontdekkingsreis vertrokken, grijp dan je kans en speel Archeos Society.

Afbeelding

In Archeos Society sturen we expedities samengesteld uit specialisten naar archeologische locaties in de wereld in de hoop nieuwe schatten te ontdekken. Iedere keer je een expeditie uitstuurt naar een locatie boek je vooruitgang op die locatie en scoor je misschien punten. Ook de grootte van de uitgestuurde expedities bepalen hoeveel punten je behaalt. Wie op het einde van het spel de meeste punten heeft, wint.

De doos van Archeos Society bevat een prachtige inlay waar je de 159 expeditiekaarten per soort kan bewaren. Daarnaast vinden we in de doos een handleiding (in mijn exemplaar een Nederlands- en Franstalige handleiding), een scorespoor, zes dubbelzijdige archeologische siteborden, 54 voertuigen (negen per stuk in zes kleuren en vormen), zes spelersfiches (die je nodig hebt als je de 100 punten overschrijdt), een botanicuskader, een taalkundigespoor, relikwieën (zes per stuk in zes kleuren), zes museumborden en zes professorfiches.

Archeos Society telt twaalf personages. De spelers kiezen voor een potje telkenmale zes personages uit. Ieder potje speelt dus anders afhankelijk van de gekozen personages. Voor een eerste potje raden ze aan om te spelen met de Botanicus, de Gids, De Fotograaf, de Arts, de Piloot en de student. Ieder personage beschikt over unieke effecten die geactiveerd worden als het personage als leider van een expeditie wordt gebruikt. Sommige effecten treden onmiddellijk in, anderen tellen permanent (een passief effect dat altijd geldig is), nog andere effecten treden pas op op het einde van het seizoen of zelfs op het einde van het spel.

De effecten van ieder personage worden overzichtelijk en duidelijk opgesomd op de laatste pagina van de spelregels.

Goed, vooraleer je dus aan een potje Archeos Society begint, neem je eerst alle expeditiekaarten van de zes gekozen personages en schudt die goed dooreen. Je neemt daarna de zes archeologische siteborden (elk bord heeft een unieke kleur: rood, blauw, groen, roze, paars en oranje) en beslist met welke zijde je wil spelen. De zijde met het kompas is de makkelijke zijde en er wordt aangeraden om met deze zijde te spelen bij een eerste potje (uitgezonderd het rode bord waar je de gevorderde zijde kiest).

Je vormt een gebied (bijvoorbeeld twee rijen van elke drie borden) en legt het scorespoor naast dit gebied. De spelers kiezen een spelerskleur en nemen de negen bijhorende voertuigen. Op ieder sitebord plaatsen de spelers een van hun voertuigen op het meest linkse veld. Ze plaatsen hun spelersfiche op het veld nul van het scorespoor. Eén voertuig houden ze bij zich om te tonen met welke kleur ze spelen. De twee overgebleven voertuigen worden pas gebruikt als het personage de Taalkundige of de site Ta Sekhet Maat (de gevorderde zijde van de oranje kleur) in het spel zijn.

Afhankelijk van de gekozen personages komen nu ook een aantal hulpstukken in het spel: de botanicuskader als de botanicus meespeelt, idem voor het taalkundigespoor (taalkundige), de professorfiches (professor) of het museumbord en de zes relikwieën (curator).

Hoplakee, we zijn klaar om Archeos Society te spelen. Of nog niet helemaal. Het spel verloopt namelijk over twee seizoenen (2-3 spelers) of drie seizoenen (4-6 spelers). Ieder seizoen vergt een zekere voorbereiding, zijnde de stapel met expeditiekaarten speelklaar maken.
Vooreerst krijgt iedere speler één expeditiekaart. Daarna creëren we een aanbod bestaande uit een aantal expeditiekaarten zijnde het aantal spelers plus twee (met drie spelers telt het aanbod dus vijf kaarten). Het aanbod wordt open op tafel gelegd.

Tot slot verdelen we de overgebleven expeditiekaarten in twee stapels. In een van de stapels schudden we de drie apenkaarten (aapjes horen, zien en zwijgen). De andere stapel plaatsen we hier bovenop. De volledige stapel wordt naast het aanbod gelegd en fungeert als trekstapel. De speler die het laatst een archeologische site bezocht heeft, wordt startspeler

En nu zijn we klaar om een seizoen te starten. Het seizoen stopt meteen als de derde en laatste apenkaart getrokken wordt. Een spelersbeurt is heel eenvoudig. Ofwel neem je een kaart, ofwel stuur je een expeditie uit.

Een kaart neem je ofwel uit het aanbod ofwel van de trekstapel. Als het aanbod leeg is, mag je de bovenste twee kaarten van de trekstapel nemen. Let wel, er is een handlimiet van tien kaarten. Als je dus tien kaarten in de hand hebt, moet je een expeditie spelen.

Een expeditie speel je door een set handkaarten af te leggen. Een set kan ook bestaan uit één kaart. Elke kaart heeft twee eigenschappen: kleur of personage. Een expeditieset bevat altijd kaarten van dezelfde kleur of van hetzelfde personage. De bovenste kaart van de set is de expeditieleider. Deze kaart bepaalt welke locatie bezocht wordt (de kleur van de expeditieleider) en welk effect geactiveerd wordt (het effect van het personage van de expeditieleider). Als je expeditie groot genoeg is, mag je op de locatie jouw voertuig een veld vooruitzetten. De voorwaarde (is minimale grootte van de expeditie) om jouw voertuig te mogen verplaatsen staat rechts van de huidige positie. Je kan maar maximaal een veld per expeditie vooruit gaan.

Je mag altijd een expeditie spelen ook al voldoet die niet aan de voorwaarde om jouw voertuig te verplaatsen op de locatie. In dergelijk geval verplaatst je dan jouw voertuig niet. Je mag het effect van het personage gebruiken. Bijvoorbeeld, als de piloot expeditieleider is, mag je naar om het even welke locatie gaan. Je bent dan niet gebonden aan de kleur van de expeditieleider. De gids zorgt ervoor dat jouw expeditie een kaart minder mag bevatten dan de voorwaarde om jouw voertuig te mogen verplaatsen, enz…

Eens je een expeditie gespeeld hebt, moet je alle overgebleven handkaarten open in het aanbod leggen. Als de arts de expeditieleider is, mag je wel een aantal handkaarten (evenveel als de grootte van de expeditie) in de hand houden.

Het seizoen eindigt dus als de derde apenkaart getrokken wordt. Alle ongespeelde kaarten (handkaarten en kaarten uit het aanbod) worden op de trekstapel gelegd. De effecten van de personages die op het einde van het seizoen in werking treden, worden afgehandeld. Bijvoorbeeld, de speler die het botanicuskader in zijn bezit heeft, scoort twee punten. Het botanicuskader verwerf je als je de grootste expeditie met de Botanicus als leider gevormd hebt.

Daarna scoort iedere speler de punten op de sites. Dit hangt af van de positie waar jouw voertuig op de site staat. De voertuigen blijven op hun plaats staan voor het volgende seizoen. Tot slot wordt iedere expeditie geteld. Afhankelijk van de grootte van iedere expeditie scoor je punten. Een expeditie die uit één kaart bestaat, krijgt nul punten. Een expeditie van minstens zes kaarten groot, scoort twaalf punten. De rest zit ergens tussen in. Expedities geleid door een Fotograaf tellen één kaart bij de grootte. De expeditie is bijvoorbeeld vier kaarten groot. Als een Fotograaf de leider is, wordt die expeditie als vijf kaarten geteld. Vier kaarten zijn vijf punten, vijf kaarten acht punten.

Ook de expeditiekaarten worden na de telling aan de trekstapel toegevoegd. Een volgend seizoen start je dus met nul expedities. Als er twee seizoenen (2-3 spelers) of drie seizoenen (4-6 spelers) gespeeld zijn, eindigt het spel. Sommige personages (enkel de Cutator) hebben nu nog een effect, namelijk de Curator genereert extra punten die pas nu geteld worden. Wie de meeste punten heeft, wint Archeos Society.

Afbeelding
Copyright Wouter Debisschop

Archeos Society is een heruitgave van Ethnos, een spel van dezelfde auteur uit 2017. Naast enkele minimale aanpassingen aan de spelregels (het startaanbod in Ethnos is tweemaal het aantal spelers en je mag in Ethnos geen twee kaarten van de trekstapel nemen als het aanbod leeg is), is vooral de setting in Archeos Society totaal anders. Ethnos speelt zich af in een fantasywereld met twaalf fantasystammen (reuzen, halflingen, minotauriërs, …). waar je er ook zes van uitkiest om te spelen en probeert een meerderheid te krijgen in de verschillende locaties. De puntentelling verschilt hierdoor wel van de telling in Archeos Society.

Wie echter Ethnos al in zijn bezit heeft, zal niet meteen behoefte hebben om Archeos Society te kopen. De minimale aanpassingen aan de spelregels kun je ook in Ethnos toepassen. Vooral de regel dat je twee kaarten mag trekken als het aanbod leeg is, versnelt het spel aanzienlijk. En dat is absoluut een meerwaarde. Anders kan zo’n seizoen te lang aanslepen. En dat is meteen mijn kritiek op Archeos Society. Veel spelbeurten zijn mechanisch. Spelers nemen namelijk kaarten tot ze een goeie expeditie kunnen samenstellen. En dan speelt geluk bij het trekken van de kaarten een grote rol. Ik heb te vaak voor gehad dat ik tot tien kaarten in mijn hand nam en toch maar een expeditie van twee of drie kaarten kon neerleggen en dan vaak nog niet eens in de kleur die ik wilde. Ik mocht daarna dan nog eens mijn andere kaarten in het aanbod leggen en meteen herbeginnen met kaarten verzamelen. Collega spelers konden nadat ze vijf kaarten genomen hadden, ze alle vijf voor zich neerleggen. En die geluksfactor bij het trekken van de kaarten is soms frustrerend.

Nog een klein minpuntje is dat de kleuren van de kaarten niet altijd even duidelijk zijn. De paarse en roze kaarten lijken nogal op elkaar en het viel meer dan eens voor dat een speler zijn voertuig op de verkeerde locatie verplaatste. De interactie tussen de spelers beperkt er zich vaak in om voor de neus van een andere speler een kaart uit het aanbod weg te ritsen. Voor de rest is iedereen met zijn eigen ding bezig.

Om het spel, recensiegewijs, sneller in de vingers te krijgen en de personages te leren kennen, hebben we een paar potjes gespeeld waar we ieder seizoen nieuwe personages namen. En ik moet eerlijk zeggen dat beviel ons wel. Dit zou dus een leuke variant kunnen zijn.

Ondanks dat geluk een belangrijke rol speelt in het trekken van de kaarten, heb ik wel genoten van mijn potjes Archeos Society. Het speelt vlot weg, de regels zijn duidelijk en eenvoudig. En ook de effecten van de personages zijn eenvoudig en snel toe te passen. Het spel kent ook een grote herspeelbaarheid. Door de dubbelzijdige locaties en de keuze uit de twaalf personages speelt ieder spel anders. Eerder een familiespel dan een expertenspel, maar daar is niets mis mee.



Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Archeos Society  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

+12, 2023, 2023, Archeos Society, Paoli Mori, Space Cowboys, Space Cowboys, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®