Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Spellenfest 2024

De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.

1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tantrix Puzzle Pack
BerichtGeplaatst: wo 24 jan 2024, 10:49 

Legspel voor alleenspelers

Tantrix ontstond in 1991 als strategisch legspel voor 1 tot 6 spelers. Vooral de solo variant kreeg lovende kritieken. Intussen bestaan van Tantrix verschillende varianten, toernooien – zowel live en online – en een aantal solospellen.
In Nieuw-Zeeland, het geboorteland van Tantrix, worden die solo's reeds 20 jaar verkocht. Tucker’s Fun Factory voorziet ons 20 jaar later van een Nederlandstalige uitgave.

Foto: bol.com

Tantrix Solo bevat 14 kunststoffen tegels. Elke tegel bevat 3 lijnen: één gele, één blauwe en één groene. Op de achterkant zijn te tegels genummerd. De kleur van het nummer bepaalt de kleur van de tegel.

Er zijn 4 spelvarianten waarbij telkens tegels één voor één open op tafel gelegd moeten worden. Tegels moeten elkaar raken en de verbindingskleuren moeten altijd overeenkomen. Spelers proberen een lus in één kleur te vormen. Lussen zijn alleen geldig als ze geen gaten bevatten en als ze uit een doorlopend pad in één kleur bestaan.

Tantrix Discovery
Vorm met tegels 1, 2 en 3 een gele lus.
Verbreek de lus, voeg tegel 4 toe en vorm een nieuwe lus in de kleur van de nieuwe tegel.
Ga door tot de laatste tegel geplaatst is.

Tantrix Challenge
Gebruik de 12 puzzelkaarten.
Leg de eerste tegels zoals aangegeven op de puzzelkaart.
Vorm met de rest van de tegels een lus in de aangegeven kleur.

Tantrix Solitaire
Maak met 7 willekeurige tegels een eigen startopstelling.
Voeg één voor één de andere tegels toe tot je een lus in één van de drie kleuren bekomt.

Tantrix Quest
Idem als Solitaire maar zonder startopstelling.
Probeer een zo groot mogelijke lus in één kleur te bekomen.

Foto: de speeldames

De 14 Tantrix-tegels vind ik echt mooi en functioneel. Ze liggen goed in de hand, zijn makkelijk om te draaien of te verschuiven en de kleuren (voor wie niet kleurenblind is) zijn makkelijk te onderscheiden.

De spelregels vind ik – zeker wat betreft Solitaire en Quest – niet duidelijk. “Probeer elke keer een volledige lus te maken.” Is dit dan elke keer bij het toevoegen van een tegel of telkens met alle tegels of met zoveel mogelijk tegels? Ik weet het niet.
In de Engelstalige spelregels lees ik over een zo lang mogelijke lus (1 punt per tegel) en het verplicht opvullen van ‘forced spaces’. Dit zijn naar mijn mening belangrijke nuances.

Het spelmechanisme zelf kan mij wel bekoren. Discovery vind ik knap in elkaar steken. De spelregels bevatten ook een tabel met richttijden en die zijn zeker haalbaar. De puzzels worden steeds wat ingewikkelder maar ik had er weinig moeite mee.

Challenge is uitdagender. Het klaarleggen van de startopstelling gaat niet altijd vlot. Ik zou het een meerwaarde vinden mochten de tegelnummers ook op de puzzelkaarten staan.
Solitaire en Quest konden me even bekoren maar ik worstelde wat met de spelregels en het uiteindelijke doel. Ik hoop dat dit in vervolg-uitgaves verduidelijkt wordt.

Tantrix biedt aan de hand van 14 verschillende tegels verschillende uitdagingen. De moeilijkheidsgraad loopt op waardoor elk type denker aan zijn trekken komt. Dit solo spel biedt naar mijn mening een ideale instap voor wie nieuwsgierig is naar de Tantrax vibe. Zodra ik zeker ben van de juiste speelmanier, gooi ik me op Solitaire en Quest.

P.S. De solo variant bestaat uit 4 sets: geen geel, geen rood, geen blauw, geen groen. Samen vormen die een deluxe versie van Tantrax Strategy (maar dan niet genummerd tot 56).

• Ontwerp: Mike McManaway
  • Vormgeving: Morgan Andersson, Mike McManaway
  • uitgever: Tuckers Fun Factory
  • 1 speler vanaf 8 jaar
  • €20

Offline Profiel  BoardGameGeek    

1 bericht | Pagina 1 van 1 |

Opties

Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen