Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Spellenfest 2024

De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.

2 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Point City
BerichtGeplaatst: vr 09 feb 2024, 18:42 

Kruisbestuiving van Splendor en Point Salad.

Point Salad vind ik een vlot en geniaal spel. Splendor komt hier na al die jaren nog altijd vaak op tafel. Logisch dus dat ik stond te popelen om Point City aan mijn spellenkast toe te voegen. Het wordt immers omschreven als een combinatie van die twee.

Foto: bol.com

17 beurten. Dat is wat u krijgt om een zo waardevol mogelijke stad te bouwen. In een beurt moet u twee aangrenzende kaarten uit het aanbod (4 rijen van 4 kaarten) kiezen.

Net zoals dat in Point Salad het geval is, zijn de kaarten dubbelzijdig. 1 kant toont grondstoffen, de andere kant een gebouw. Een gebouw legt u direct in uw stad. Aan de bouwkosten moet u onmiddellijk voldoen. Grondstoffen kunt u oppotten.

Ook de vergelijking met Splendor gaat op omdat een groot aantal gebouwen permanente grondstoffen genereren. Die kunt u 1 keer per beurt aanwenden.

Terug naar Point Salad dan. Point City bevat monumentfiches. Die worden na de voltooiing van de stad afgerekend. 2 punten per energiesymbool bijvoorbeeld. U mag zo'n bonusfiche kiezen bij de bouw van een monument.

Het spel eindigt als het aanbod niet meer aangevuld kan worden. De speler met de meest waardevolle stad wordt gevierd.

De vormgeving van Point City is eenvoudig maar mooi en praktisch. De spelregels vind ik misschien iets minder duidelijk. Nochtans is Point City een eenvoudig spel.
Point City bevat 160 kaarten en die moeten volgens niveau gesorteerd worden. Dat neemt wat extra tijd in beslag.

17 keer 2 kaarten trekken. Dat is Point City samengevat. Bij de start bevat het aanbod alleen grondstoffen. Daar komt snel verandering in omdat elke grondstof dat uit het aanbod verdwijnt, wordt vervangen door een gebouw. (En vice versa)
De opdeling volgens niveau zorgt er voor dat de meest waardevolle kaarten pas in de laatste fase van het spel opduiken. Die opbouw is logisch.

Het aanbod is zo variabel dat op het moment zelf handelen de enige optie is. Vlot spelen is daardoor niet altijd mogelijk. Bovendien zorgt het steeds wisselende aanbod er ook voor dat een ‘goede beurt’ vaak eerder met geluk dan met strategie te maken heeft.

Point City kan mij bekoren maar in vergelijking met Point Salad en Splendor moet het de duimen leggen. Point Salad speelt vlotter en heeft een éénduidig puntensysteem, Splendor laat meer opbouw toe.

• White Goblin Games (2023)
  • Auteur: Shawn Stankewich, Molly Johnson, Robert Melvin
  • Artwork: Dylan Mangini,
  • 1 -4 spelers vanaf 10 jaar
  • 30 minuten
  • Adviesprijs: 25€

Offline Profiel  BoardGameGeek    

Berichttitel: Re: Point City
BerichtGeplaatst: za 10 feb 2024, 11:31 
Grote Dalmuti

Leuke review om te lezen. Interressant dat onze ervaring was dat Point Salad juist meer willekeur was. Je kunt tomaten sparen maar dan geen kans krijgen een kaart te pakken waarmee je scoort of andersom dat je een scorekaart pakt maar iemand anders die ook tomaten speelt en 2 beurten voor jou is ze steeds wegpakt.

Bij Point City hadden we het idee dat je net wat meer invloed had al is geluk nog steeds een factor.

Splendor vond ik zelf minder vanwege het sparen van fiches waardoor je een ander zijn kleur kan onthouden. Dat speelt minder in Point City. Ervaar hier meer vrijheid. Dat kan zowel een plus als minpunt zijn natuurlijk afhankelijk van je eigen smaak in spellen.

Offline Profiel     

2 berichten | Pagina 1 van 1 |

Opties

Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 

Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Point City