Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  

De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.

2 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Woud vol Raadsels
BerichtGeplaatst: di 20 feb 2024, 13:08 
Regenmaker

Red de zoon van de koning!

Je houdt het niet voor mogelijk. De prins, de zoon van de koning, is alweder ziek. En wie mag hem komen redden. Juist, wij natuurlijk. Vraag me niet hoe, maar blijkbaar zijn we een geneeskundig wonder en beschikken we over een medicijn dat de prins kan genezen. Ongelooflijk maar waar. Nu is het natuurlijk kwestie om dat medicijn zo snel mogelijk bij de prins te krijgen. Idioten zoals we zijn, nemen we een shortcut, dwars door het betoverde bos. Binnen de kortste keren zijn we hopeloos verdwaald. De enige mogelijkheid om de uitgang, in het donker dan nog, te vinden, is het oplossen van 17 raadsels die ons door fabelachtige wezens, bewoners van het betoverde bos, gesteld worden. We krijgen daar exact 75 minuten voor. Geen seconde te verspillen dus. Laten we er meteen aan beginnen.

Afbeelding

Een woud vol raadsels bestaat uit twee stapels kaarten: een speelkaartenstapel (17 woudkaarten, 17 puzzelkaarten, 1 proloogkaart en 1 epiloogkaart) en een hintstapel (48 in totaal).
Iedere stapel heeft 2 dekkaarten die geen enkel nut in het spel hebben, maar die de stapels afdekken, zodat je niet per ongeluk ongewenst informatie die op de achterzijde van de kaarten staat, zou zien.

Om te beginnen maak je een cirkel met de 17 woudkaarten (genummerd van 2 tem 18). De volgorde van de kaarten doet er niet toe. De proloogkaart en de epiloogkaart leg je naast die cirkel.

De volgende 17 kaarten (genummerd van 21 tem 37), de puzzelkaarten, leg je in één stapel klaar op tafel. Je draait de kaart met de fee en drie willekeurige woudkaarten om. Op die vier woudkaarten staan nu vier mysterieuze wezens (de fee en nog drie andere). Je zoekt in de stapel met de puzzelkaarten de bijhorende kaart en je legt ze in het midden van de cirkel.

De hintstapel leg je eveneens klaar op tafel. Je hebt pen en papier nodig om aantekeningen te maken en een stopwatch. (Deze zijn niet inbegrepen in het spel). Daarna lees je de proloogkaart voor en start je de stopwatch.

Je kiest daarna een van de openliggende puzzelkaarten. Je leest de opdracht voor en je lost zo snel mogelijk de puzzel op. Het kan zijn dat je een bijhorende hintkaart wil gebruiken. In de hintkaartenstapel vind je namelijk per wezen een aantal hints. Als je die hints gebruikt, moet je per gebruikte hintkaart één strafminuut bijtellen bij de tijd. Bevat de hintkaart informatie die je al wist, dan hoef je die strafminuut niet bij te tellen.

Als je denkt de oplossing gevonden te hebben, dan controleer je dit door de puzzelkaart om te draaien en de bijhorende woudkaart te nemen. Als je de onderrand van de puzzelkaart tegen de bovenrand van de woudkaart houdt, zie je de correcte oplossing. Dit wordt met een voorbeeld mooi uitgelegd in de spelregels.

Is het antwoord fout dan krijg je op het einde van spel vijf minuten straftijd per fout antwoord. Hoe dan ook, (fout of goed geantwoord) je draait daarna een nieuwe woudkaart om en je kiest de bijhorende puzzelkaart. En je lost daarna de volgende puzzel op.

Eens alle 17 puzzels opgelost zijn, lees je de voorkant van de epiloogkaart en je lost ook die puzzel op. Om die puzzel te kunnen oplossen moet je een cirkel maken van de mysterieuze wezens en ze in volgorde leggen volgens de hints op de puzzelkaarten.

Heb je de juiste oplossing binnen de 75 minuten gevonden dan ben je een held. Hoe minder tijd je nodig had (met bijvoeging van de strafminuten via foute antwoorden of gebruikte hintkaarten), hoe groter de eer. Kom je op een tijd boven de 75 minuten uit, dan is de prins schielijk overleden. Shame on you!

Afbeelding
Copyright Bernd Müller

Goed, beste spelvrienden, laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Escapedingen zijn niet mijn ding. Ik vind, en dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening, dat die dingen geen echte bordspellen zijn. Je kunt die dingen namelijk perfect alleen spelen, je hebt niemand nodig. En ik ben dus geen fan van solospellen. En meestal, ook hier, kan je die dingen maar eenmaal spelen, want daarna ken je de oplossing.

Ok, Woud vol Raadsels, heeft wel het voordeel dat je niets moet scheuren, beplakken met stickers, wijzigen, … Eens klaar kan je dus het spel perfect ongeschonden aan anderen geven. Natuurlijk, kan je Woud vol Raadsels ook met meerdere spelers spelen. Overleg is vanzelfsprekend dan nodig. Mijn ervaring is dan, dat één iemand het voortouw neemt en de rest er vaak voor spek en bonen erbij zit. Ja, ik weet het, ik kan niet wegsteken dat ik geen fan van het genre ben.

Goed, zonder veel te verklappen, sommige puzzels in Woud vol Raadsels zijn kinderlijk eenvoudig en perfect zonder hints op te lossen, andere vond ik dan weer wat vergezocht. Hoe dan ook als je een paar hintkaarten gebruikt en één of twee puzzels verkeerd oplost, raak je heel snel buiten tijd.

Een kleine bijkomende ergernis is dat één oplossing niet helemaal klopt. Bij een van de puzzels moet je een tekst in symbolen naar letters omzetten. De vraag is dan om de symbolen te noteren van een vijfletterwoord (vijf unieke letters). De oplossing duidt echter maar vier symbolen aan en dan nog niet in de juiste volgorde. Kijk, dan haak ik definitief af.

Er bestaat ongetwijfeld een publiek voor dit genre. Ik behoor daar niet toe en een Woud vol Raadsels heeft me jammer genoeg niet van mening doen veranderen.

Offline Profiel  BoardGameGeek    

Berichttitel: Re: Woud vol Raadsels
BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2024, 00:07 
.

voor 15 euro een escape spelletje, en misschien inder tweedehands, daar ben ik wel voor te porren :D

Offline Profiel  BoardGameGeek    

2 berichten | Pagina 1 van 1 |

Opties

Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 

Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Woud vol Raadsels