Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  

De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.

1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Pyramido
BerichtGeplaatst: ma 01 apr 2024, 10:51 
Regenmaker

Vervul de wens van Farao Mido!

Ergens in Egypte is er een farao, Mido is zijn naam, die, als hij ooit komt te overlijden, zijn laatste rustplaats de nodige pracht en praal wil geven. En wie mag daar voor zorgen? Juist, jij. Begrijp me niet verkeerd. Je bent niet de enige die aangesproken wordt. Nog anderen werden geroepen. Dus het zal van jouw vernuft en creativiteit afhangen of jij de gelukkige zal zijn die farao Mido pleziert en zal overladen worden met rijkdom en macht. Dus, doe je best!

Afbeelding

De doos van Pyramido bevat 90 dominotegels, 12 overlaptegels, 24 houten juwelen (vier sets van zes juwelen elk) en 1 scoreblok.
Bedoeling van het spel is een piramide te bouwen die bestaat uit vier bouwlagen. Er zijn dan ook vier bouwfasen in het spel. Na iedere bouwfase worden er punten gescoord. Wie na vier bouwfasen de meeste punten heeft, wint Pyramido en wordt overladen met je weet wel (zie hierboven).

Iedere speler ontvangt om te beginnen 1 set van 6 houten juwelen (1 van elke soort) en 3 overlaptegels (1 van elke kleurencombinatie). Alle dominotegels worden geschud. Drie tegels worden apart gehouden. De overige tegels worden in vier min of meer gelijke stapels in de lengte naast elkaar gelegd. De drie apart gehouden tegels worden voor de vier stapels ook naast elkaar gelegd. Ieder van die drie tegels ligt voor twee van de vier stapels. De afbeelding in de speelregels verduidelijkt perfect hoe je de tegels en stapels legt.

De speler die het laatst iets gebouwd heeft, een zandkasteel bijvoorbeeld, is de startspeler.

Het spelverloop is vrij simpel. Elke speler bouwt dus aan zijn eigen piramide die in vier lagen bestaat. De bouwstenen van de piramide zijn de dominotegels. Iedere dominotegel bestaat uit twee gekleurde tegels. Op de gekleurde tegels staan er 0, 1 of 2 juweelsymbolen. Iedere dominotegel bevat exact twee juweelsymbolen. Dus als één gekleurde tegel geen symbolen heeft, dan heeft de andere gekleurde tegel waaruit de dominotegel bestaat twee symbolen.

In de eerste bouwfase bouwen de spelers aan de eerste bouwlaag, een rechthoek van 4 x 5 tegels (of 5 x 4). Hiervoor zijn er exact tien dominotegels nodig. Beginnende met de startspeler en daarna met de wijzers van de klok mee voeren de spelers de volgende vier stappen uit.

1. De speler kiest een van de drie dominotegels die voor de vier stapels liggen. De plaatsingregels zijn simpel. De tegel moet enkel aangrenzend aan een al eerder gelegde tegel worden geplaatst. Je mag de tegel draaien in elke mogelijke richting. De kleuren hoeven niet te matchen. De tegels moeten volledig aansluiten, halve connecties zijn niet toegestaan (wordt verduidelijkt met een voorbeeld in de spelregels). Eens een tegel geplaatst is, mag je deze niet meer verplaatsen. En je moet binnen de afmetingen van jouw rechthoek blijven (4 x 5 of 5 x 4).
Als op het einde van de bouwfase een tegel niet kan geplaatst worden binnen jouw kader, dan gebruik je de overlaptegels om de gaten in het raster op te vullen. Let wel als je niet voldoende overlaptegels hebt (je hebt er maar drie) dan kan je niet meer deelnemen aan de volgende bouwfase. Dus opletten is belangrijk. Eveneens goed om te weten is dat vanaf bouwfase 2 iedere tegel als aangrenzend wordt beschouwd. De tegels grenzen dan namelijk altijd aan bij een tegel uit fase 1.
2. De speler markeert de dominotegel met één van zijn houten juwelen. Je bent verplicht om een houten juweel op de pas geplaatste tegel te plaatsen als op die tegel een juweelsymbool staat en je nog het corresponderend houten juweel in jouw bezit hebt. Als er twee verschillende symbolen op de dominotegel staan en je hebt nog beide houten juwelen, dan mag je maar één houten juweel plaatsen. Je kiest zelf welk. Heb je geen corresponderend houten juweel meer in jouw bezit, dan sla je deze stap over. Let wel, geplaatste houten juwelen mag je niet meer verplaatsen tijdens de bouwfase.
3. Optioneel mag een speler tijdens zijn beurt één van zijn overlaptegels inzetten. Dit kan hij doen om tijdens bouwfase 1 een gat in zijn raster op te vullen. Of je kan een van de gekleurde tegels op de dominotegel overlappen. Je doet dit om bijvoorbeeld de kleur van die tegel te wijzigen. Of om een tweede houten juweel op een dominotegel te plaatsen.
4. Daarna vult de speler de groeve aan door de weggenomen tegel te vervangen door een tegel van één van de twee stapels die grenzen aan de lege plaats.

Eens alle spelers hun tiende dominotegel genomen en geplaatst hebben, eindigt de eerste bouwfase en volgt er een eerste telling. Elk juweelsymbool in dezelfde kleur in een gebied met een houten juweel in die kleur levert één punt op. Juweelsymbolen in gebieden zonder houten juweel leveren geen punten op.

Per bouwfase krijgen de spelers nog een bonus. Het minst scorend gebied levert nog eens die punten op. Bijvoorbeeld het gebied met het gele symbool scoort vier punten. De andere gebieden scoren evenveel of meer punten, dan krijgt de speler nog eens vier punten. Als er houten juwelen niet gebruikt zijn en dus nul punten opgebracht hebben, worden die niet in rekening gebracht voor de bonus.

Na bouwfase 1 volgt bouwfase 2 tem 4. In de volgende bouwfasen bouwen de spelers verder op de vorige lagen. In duidelijke voorbeelden in de spelregels wordt er getoond hoe er gebouwd moet worden. In bouwfase 2 maak je met 6 dominotegels een rechthoek van 4 x 3. In bouwfase 3 gebruik je drie dominotegels om een rechthoek van 3 x 2 te bouwen. In de laatste bouwfase gebruik je nog één dominotegel.

Onthou dat na iedere bouwfase slechts de buitenste rand van de vorige bouwlaag zichtbaar blijft. Dit is belangrijk voor de puntentelling. Na iedere bouwfase tel je punten. Wie na bouwfase 4 de meeste punten heeft, wint.

Afbeelding
Copyright H. Lee

Ik moet toegeven dat ik na het lezen van de spelregels niet meteen wild enthousiast was om Pyramido te spelen. Maar toen ik het voor de eerste keer speelde, was ik meteen aangenaam verrast. Pyramido speelde vlot weg en na een eerste potje dat ik grandioos verloor, zag ik meteen de kracht van het spel. Pyramido is qua regels eenvoudig maar niet zo makkelijk te winnen. Je moet echt een uitgekiende strategie hebben van in het begin. Als je voor puntengewin in de eerste bouwfase gaat zonder vooruit te denken, krijg je het deksel op de neus in de volgende bouwfasen.

Je mag niet vergeten dat tijdens iedere nieuwe bouwfase 75% van jouw tegels overbouwd wordt en dus veel juweelsymbolen verdwijnen, enkel de buitenste rand blijft zichtbaar. Zorg er ook voor dat je niet vastloopt in de laatste bouwfase. Je zal maar de pech hebben dat de tegel die je dan nodig hebt, er niet meer ligt. Handig gebruik maken van de overlaptegels kan dit voorkomen.

Kortom, Pyramido win je niet zomaar, goed nadenken en kijken wat de tegenspelers nodig hebben om ze op tijd te dwarsbomen, is nodig. De potjes die ik speelde zijn me uitstekend bevallen en ook mijn medespelers waren aangenaam verrast.

Ikhwan Kwon is een Koreaanse spelontwerper die sommigen misschien wel kennen van Alice’s Garden, voor het Nederlandstalig spelgebied uitgegeven door Happy Meeple Games. Net zoals Alice’s Garden is Pyramido niet supervernieuwend qua spelconcept. Maar toch slaagde de spelauteur erin om aan bestaande spelmechanismen een leuke twist te geven. Pyramido is een uitstekend familiespel dat in heel veel huiskamers voor veel spelplezier zal zorgen. Korte speluitleg, aangename speelduur, duidelijke spelregels met vele voorbeelden om alle discussie te vermijden en met toch verrassend veel tactiek nodig om het spel te winnen. Ik hou ervan. U ook?

Offline Profiel  BoardGameGeek    

1 bericht | Pagina 1 van 1 |

Opties

Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 

Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Pyramido