Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  

De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.

1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fried Potatoes
BerichtGeplaatst: ma 01 apr 2024, 12:58 
Regenmaker

Voer een gevecht met frietjes!

Ongelooflijk maar waar. Ergens in de wereld is een echte frietoorlog aan de gang. Niet moeilijk om te raden waar als je rasechte, oerdegelijke Vlaamse frietjes aanspreekt met fried potatoes. Ergens in Amsterdam natuurlijk, blijkbaar heel erg bekend om zijn aardappeleters. Wat betekent zo’n oorlog? Wel heel eenvoudig, er gaat niemand dood. Je probeert jouw tegenstanders te verslaan en ze zodoende strafpunten aan te smeren zodat je als laatste overblijft. Want wie teveel strafpunten verzamelt, is fried. En geloof me, dat wil je te allen tijde vermijden.

Afbeelding

Fried Potatoes is een kaartspel bestaande uit 32 aardappelkaarten (vier kleuren met waarden van 1 tot 8 in iedere kleur) en 24 specialiteitskaarten. Daarnaast bevat het doosje ook een speelbord (eigenlijk een scorebord) en 6 gekleurde pionnen.

Fried Potatoes bestaat uit meerdere ronden. Het spel stopt pas als nog maar één speler op het speelbord staat. De andere spelers zijn dan fried, uit het spel dus.

Iedere speler kiest een gekleurde pion en plaatst die op het startveld van het speelbord. De aardappelkaarten worden geschud, alsook de specialiteitenkaarten. Bij het begin van een ronde krijgt iedere speler vier aardappelkaarten en één specialiteitskaart. Heeft een speler enkel kaarten met waarden onder de vijf, dan mag hij de aardappelpureeregel inroepen en vier nieuwe kaarten nemen. Om dat te kunnen doen, zegt de speler: “Ik heb aardappelpuree”. Hierop legt hij zijn kaarten gedekt voor zich neer. Een andere speler kan dat dan in twijfel trekken en controleren of die speler echt wel vier lage kaarten heeft. Is dat zo, dan ontvangt de controlerende speler een strafpunt en krijg de andere speler vier nieuwe kaarten. Is dat niet zo, krijgt de aardappelpureespeler een strafpunt en mag hij geen vier nieuwe kaarten nemen.

Een willekeurige gekozen startspeler start het eerste gevecht in een ronde door een kaart te spelen. De andere spelers moeten, als ze kunnen, kleur volgen. De hoogste kaart in de gespeelde kleur wint het gevecht en start het volgende gevecht. De eerste drie gevechten (slagen) zijn eigenlijk onbelangrijk. Het laatste gevecht (de vierde slag) daar draait het om. De speler die dit gevecht wint, wint de ronde. De andere spelers krijgen een strafpunt en plaatsen hun pion een veld vooruit op het speelbord. Wie meer dan 12 strafpunten krijgt, is fried en ligt uit het spel.

Een speler kan eenmaal in een ronde een specialiteitskaart spelen samen met zijn aardappelkaart. De specialiteitskaarten kunnen een gevecht beïnvloeden. Zo kan je met The Mayo Dip een van jouw kaarten gedekt afleggen. The Lucky Loser draait de waarden van de aardappelkaarten om. Een 8 wordt plotseling een 1 en omgekeerd. The Fast Eater zorgt ervoor dat die speler het volgende gevecht mag beginnen. The Chameleon verandert de kleur van de gespeelde aardappelkaart. The Hot Ketchupkaart zorgt ervoor dat de hoogste kaart, ongeacht de kleur, de slag wint. Met een Disable Card, de enige specialiteitskaart die je zonder aardappelkaart mag spelen, maak je het effect van een gespeelde specialiteitskaart ongedaan.

Belangrijk om weten is dat als in een gevecht twee dezelfde specialiteitskaarten gespeeld wordt, enkel de eerste gespeelde kaart telt. Dus het heeft geen zin om in een gevecht een reeds eerder gespeelde specialiteitskaart uit te spelen.

Tot slot kunnen spelers in hun beurt voor het laatste gevecht in een ronde de inzet verhogen door I Fry te roepen of tweemaal op tafel te tikken. Wie nu de ronde verliest, krijgt twee strafpunten. Daarom kunnen spelers beslissen om te passen, niet deel te nemen aan het laatste gevecht en één strafpunt te nemen. Wie niet past, loopt kans op dubbele strafpunten als het gevecht niet gewonnen wordt. Je kan niet I Fry roepen als je al meer dan zes strafpunten hebt.

De ronden volgen elkaar op tot er nog maar een speler over is. Hij is de winnaar van de Fried Potatoes War.

Afbeelding
Copyright Fried Potatoes

Wat zal ik zeggen? Fried Potatoes is een slagenspel. Ik hou wel van goeie slagenspellen. Dus ik ben altijd te vinden om een slagenspelletje te spelen, zeker als er weer een nieuwe twist gevonden wordt. Dit is wel het eerste slagenspel dat ik ken waar een slag benoemd wordt als gevecht.

Het thema voelt een beetje kunstmatig aan. In principe speel je met 32 kaarten, in vier kleuren, genummerd van 1 t/m 8 en doet het thema eigenlijk niets ter zake. Net zoals in ieder ander slagenspel ben je afhankelijk van de kaarten die je krijgt. Dit geldt zeker ook voor de specialiteitskaart die je ontvangt. Het kan vriezen, het kan dooien. Met andere woorden geluk speelt zeker een grote rol. Maar dat is in heel veel slagenspellen zo.

Mijn grootste vorm van kritiek zijn de spelregels. Ik had drie lezingen en wat verduidelijking via het internet nodig om te snappen dat er niet na ieder gevecht strafpunten uitgedeeld worden maar pas op het einde van een ronde. Ook in het uitgewerkte voorbeeld op de achterzijde van de spelregels is dit niet duidelijk.

En dat is niet de enige onduidelijkheid. In de aardappelpureeregel staat er dat je die kan inroepen als je lage kaarten hebt. Maar wat zijn lage kaarten? Dat staat nergens vermeld. Goed ergens in de regels staat dat de kaarten met waarden 1 tem 4 verse aardappelkaarten zijn en die met waarden 5 tem 8 gefrituurde aardappelen. Dus veronderstel ik dat lage kaarten de aardappelkaarten zijn. Met gefrituurde aardappelen kan je geen aardappelpuree maken.

Hetzelfde geldt voor de I Fry-regel. Ook die wordt heel onduidelijk uitgelegd. Goed, met wat logisch redeneren kom je er wel, denk ik. Mijn logisch redeneerwerk vind je hierboven. Maar zo staat het niet in de spelregels en ik weet dus niet of mijn interpretatie de juiste is. Maar goed, tijdens onze potjes leek ons dat het meest logische.

De onduidelijke spelregels hoeven niet meteen een belemmering te zijn om het spelletje te spelen. Fried Potatoes is een slagenspel waar je niet veel bij hoeft na te denken. Je speelt het, je ondergaat het en wie weet win je het ding. Het leukst, vind ik, met vier spelers.

Goed voor een tussendoortje, maar niets meer.

Offline Profiel  BoardGameGeek    

1 bericht | Pagina 1 van 1 |

Opties

Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 

Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Fried Potatoes