Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  

De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.

1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Marabunta
BerichtGeplaatst: di 02 apr 2024, 16:38 

Dobbel & verdeel.

Reiner Knizia hoeft geen introductie.
Dr. in de wiskunde en intussen fulltime spelontwerper.
Bezit een prijzenkast die waarschijnlijk veel te klein is.
Ontwikkelde massaal veel spellen.
Grondlegger van het coöperatieve spel.
Relatief weinig spelregels voor veel diepgang is zijn handelsmerk.
“Ach zo, toch een introductie.” Ik hoor het u denken.

Foto: SPACECowboys

Speluitleg gestolen vanop de speldoos.
  • Trek een tegel, werp de dobbelstenen en verdeel alles in 2 groepen.
  • Je tegenstander kiest 1 van de 2 groepen en schrijft de resultaten daarvan met een viltstift op het bord.
  • Jij doet vervolgens hetzelfde met de andere groep.
Zo éénvoudig is Marabunta eigenlijk.

Het spelbord bevat 6 gebieden waarin u de meerderheid probeert te halen. Dit doet u door de vakken in deze gebieden met cijfers (0, 1, 2 of 3) te vullen. De speler met de hoogste opgetelde waarde in het gebied wint evenveel punten als het aantal stippen dat het bijhorende blad aangeeft. Tijdens het spel kunt u dit aantal beïnvloeden.

Terwijl op het centrale spelbord strijd geleverd wordt, kunt u op het eigen speelbord kratten en cupcakes schrappen. Die leveren verschillende voordelen zoals punten of extra getallen op.
Spelers moeten hun cijfers aangrenzend plaatsen, tenzij een bonus of tegel anders aangeeft. Twee keer per spel kunt u een mierenhoop op het eigen spelbord schrappen om die regel te skippen.

Het spel eindigt meestal met het schrappen van de laatste cupcake. De 6 gebieden worden geteld om na te gaan wie de mierenveldslag wint.

Foto: Bol.com

Marabunta schuilt in een ‘iets Kleiner dan A5’ speldoosje. Spelbord en spelersborden klikken stevig in elkaar vast en het geheel past probleemloos op een kleine tafel. Uitstekende kenmerken voor een reisspel maar wat onhandig op een grotere tafel vind ik. Daarvoor zijn spelborden en symbolen net iets te klein.

De spelregels zijn eenvoudig, de spelelementen zijn degelijk. Elke kleur is van een symbool voorzien en dat is nodig want de kleuren zijn niet altijd makkelijk te onderscheiden. Ik vind het wat jammer dat de symbolen die hier de oplossingen moeten bieden zelf ook niet zo verschillend en wel heel klein zijn.

Het thema: mieren, cupcakes, bonuskratten, … komt niet uit de verf. Dat kan me worst wezen zolang het spelmechanisme overeind blijft en dat is in het geval van Marabunta ABSOLUUT het geval. (Het weest me dus worst, of zo.)
Mechanismen zoals gebiedscontrole, verdeel en heers, roll & write zijn niet nieuw maar de manier waarop Reiner Knizia ze combineert voelt wel heerlijk fris aan.
Geven en nemen, inschatten wat de andere speler denkt, blokkeren of toch uitbreiden, directe of uitgestelde beloning, kleur bekennen of afwachtend spelen, echt waar, het zit er allemaal in.
Naar mijn mening levert Reiner Knizia met Marabunta, alweer, een toppertje af. Wie zegt nu neen tegen 30’ speelplezier voor 2?

• SPACE Cowboys-Asmodee Group (2023)
  • Auteur: Reiner Knizia
  • Artwork: Ingrid Desmidt
  • 2 spelers vanaf 10
  • 30 minuten
  • Adviesprijs: 20€

Offline Profiel  BoardGameGeek    

1 bericht | Pagina 1 van 1 |

Opties

Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten