Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tiny Towns
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020, 13:46 
Avatar gebruiker

Berichten: 298
Woonplaats: Kortrijk
Bingo of toch niet?

Bingo, u kent het wel. Een spel waarin getallen één voor één door de luidspreker galmen tot – meestal een 50-plusser – opgewekt “BINGO” schreeuwt. Op zijn formuliertje zijn dan één of meerdere rijen aangekruist wat een beloning oplevert.
Tiny Towns vervangt de getallen door grondstofblokjes, de rijen door tetris-patronen en het scoreformulier door een 4x4 raster.



Foto: Jonny de Vries

Uw stad wordt voorgesteld door een 4x4 raster. Daarop worden gekleurde blokjes geplaatst. Als deze aan het patroon van een bepaald gebouw voldoen, mag u de blokjes vervangen door dat gebouw. Als geen van de spelers nog grondstoffen kan plaatsen of bouwen, eindigt Tiny Towns. Elk gebouw levert op een unieke manier punten op. De speler die het best deze puzzel legt, wint.

7 gebouwkaarten bepalen de mogelijkheden. Op deze kaarten vindt u de naam, het type, een tekening, een grondstoffen patroon en de kracht van het gebouw terug.
Om de beurt kondigen de spelers 1 grondstof aan. Alle spelers moeten deze grondstof op hun speelbord plaatsen. Een speler mag een gebouw waarvan hij de juiste grondstoffen in het juiste patroon bezit onmiddellijk bouwen. Dat is de enige manier om grondstoffen te verwijderen. Het gebouw komt in de plaats van 1 van de verwijderde grondstoffen. Op elk vak is plaats voor juist 1 gebouw.

Eventueel speelt u met de grot-regel. U mag dan 1 of 2 keer een grondstof naast het speelbord leggen.
Het opnoemen van grondstoffen kunt u ook vervangen door het spelen van grondstofkaarten. De eerste twee grondstoffen worden dan bepaald door een grondstofkaart, elke derde grondstof wordt door de spelers afzonderlijk maar gelijktijdig gekozen.

Tiny Towns biedt ook de mogelijkheid om monumenten toe te voegen. Elke speler selecteert de beste van twee monumenten en legt deze naast het eigen speelbord. Een monument kan slechts eenmaal en door die speler gebouwd worden. Een monument genereert extra mogelijkheden en/of punten.



Foto: Henk Rolleman

Tiny Towns ziet er prachtig uit. Hoewel, het speelbord oogt eigenlijk saai en eentonig. Gelukkig komt daar met het optrekken van gebouwen snel verandering in. Dat elk type gebouw een eigen vorm en kleur heeft, draagt bij tot het mooie kleurenpalet.
De kaarten zijn groot, mooi en duidelijk zichtbaar voor alle spelers. De spelregels zijn duidelijk.
Er zijn spelers die hier de stempel ‘overdreven geproduceerd’ willen opdrukken. Personen die liever 15€ minder betalen voor kartonnen gebouwen, een kleiner formaat of goederen fiches in plaats van blokjes. Ik volg die denkwijze niet en tast graag wat dieper in de zak voor een mooier afgewerkt product. Wat betreft Tiny Towns ben ik er ook zeker van dat ‘in het oog springen’ een deel van het succes bepaalt.

Tiny Towns is echt eenvoudig. Toch valt het niet mee om een waardevolle stad op uw speelbord te toveren. Zeker als u graag een eigen koers vaart, is dat het geval. Als u de enige speler bent die geen grijze stenen nodig heeft bijvoorbeeld zal uw plan snel in de soep draaien.

Tiny Towns is sterk solitair, maar u houdt de andere spelers best in het oog.
Vanaf 4 spelers raad ik het gebruik van de grondstofkaarten aan. Op die manier kiest u om de drie beurten een steen naar keuze en is de verdeling van de overige grondstoffen niet onderhevig aan de grillen van andere spelers. Dat verhoogt de kans op een geslaagd project aanzienlijk. In die zin vind ik het zelfs opportuun om de grot-regel toe te passen. Het zal u heel wat frustratie besparen.

Er zijn met uitzondering van de Cottage die elk spel voorhanden is van elk type gebouw 4 verschillende varianten. Er zijn ook 15 verschillende monumenten. Als het spelmechanisme u bevalt, is er aan variatie geen gebrek.
Tiny Towns is het type spel dat spelers naar zich toezuigt. Het ziet er leuk en daarmee bedoel ik ‘aangenaam om spelen’ uit. Als instap en familiespel een zeer geslaagd concept wat de vele nominaties en prijzen rechtvaardigt.

Misschien biedt het spelmechanisme op zich veelspelers iets te weinig afwisseling en uitdaging. Moeilijk in te schatten, speelverslaafden komen hier al een tijd lang niet meer over de vloer. VERDOMME CORONA!


  • White Goblin Games (2020)
  • Auteur: Peter McPherson
  • Artwork: Gong Studios, Matt Pasuette
  • 1-6 spelers vanaf 10 jaar
  • 45 minuten
  • Adviesprijs: 40€


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Tiny Towns  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

+10, 2020, Gong Studios, Matt Pasuette, Peter McPherson, White Goblin Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®