Ik weet dat er al een aantal topics zijn over dit onderwerp, maar omdat die topics erg oud zijn heb ik een nieuwe gestart. Als dat niet gepast is hoor ik het graag, dan verplaats ik mijn bericht naar een van de bestaande topics.
Ik probeer RPGs te vinden die ik met mijn kinderen kan spelen. Omdat zij geen Engels spreken, zoek ik specifiek spellen die volledig in het Nederlands beschikbaar zijn en die nu nog te koop zijn (vooral bij dat tweede punt zijn de andere topics over dit onderwerpt niet allemaal meer toepasselijk).
Daarbij kijk ik naar de categorie geschikt voor leeftijd 4-10 jaar (en eigenlijk nu met name de 4 a 5 jaar categorie, want die leeftijd heeft mijn oudste). Dat zijn dus de leeftijden dat kinderen nog niet kunnen lezen, of ze dat net hebben geleerd. Vanaf 10 jaar en ouder kunnen kinderen, denk ik, ook volwassen spellen aan (met wat hulp en aanpassing van de content), dus die vallen buiten mijn zoektocht.
Tot nu toe heb ik het volgende Nederlandstalige RPGs gevonden.
1. Hero Kids (4-10 jaar)Dit spel lijkt me zeer geschikt als introductie. Het basisspel en veel uitbreidingen zijn ook in het Nederlands beschikbaar op
DriveThruRPG, dus die heb ik inmiddels klaarliggen om later dit jaar te spelen.
2. No Thank You Evil / Geen Monsters onder m'n Bed (5 of 6 jaar en ouder)No Thank You Evil komt vaak naar voren als je zoek op RPGs geschikt voor kinderen (vanaf 5 jaar zeggen ze zelf), maar dit is uiteraard in het Engels. Er is in 2017 een Kickstarter geweest voor de Nederlandse vertaling Geen Monsters onder m'n Bed. Dit was een project met een zeer beperkte oplage en ik kan er weinig over vinden (als in: wat zijn de ervaringen van de gebruikers, wat is de kwaliteit van de vertaling, etc). Op de
website van de uitgever lijkt het spel nog te koop, maar foto’s doen het niet meer en de toelichting is erg summier, dus ik weet niet precies wat ik dan zou krijgen (en of het de kosten waard is).
Ik kwam dit spel ook tegen op DriveThruRPG, enkele een digitale versie. Dat is goedkoper, maar dan mis je weer de fysieke tokens en karakter bladen die wel bij de print versie zitten/zaten. Geen die in hoeverre je die echt nodig hebt voor het spel. De website van de vertaler noemt het een spel voor 6 jaar en ouder (ipv 5 zoals de Engelse versie), ben benieuwd hoe dat zit.
Heeft er iemand ervaring met de Nederlandse versie van dit spel? Heeft iemand het nog recent gekocht? 3. Avonturen Handboek / Verhalenvlam (vanaf 6 jaar)Het Avonturen Handboek is een originele Nederlandse productie, dat is al een leuk uitgangspunt. Volgens hun
eigen website voor 6 jaar en ouder. Ik kan hier alleen weinig over vinden, anders dan de productomschrijving van de maker zelf. Het fysieke boek is nog in diverse online winkels te vinden, dat is prettig.
Heeft er iemand ervaring met dit spel? Of ergens een recensie kunnen vinden?Ik lees dat het Avonturen Handboek gaat opgevolgd worden door de Verhalenvlam, waar net een crowd funding voor is afgerond. Het klinkt goed, dus dat ga ik in de gaten houden.
Mijn lijstje is dus betrekkelijk kort.
Welke spellen zie ik over het hoofd, die in het Nederlands beschikbaar zijn en geschikt voor (jonge) kinderen? Wie kan mij verder helpen?
Ter afsluiting noem ik nog een paar spellen die ik heb gezien, maar buiten mijn lijst vallen.
Ambrosia, dat is een origineel Nederlandstalig spel met een heel interessant concept (heb daarom het boek al in de kast staan). Het is mij alleen onduidelijk of dit spel nog wordt ondersteund door de maker, want na het uitkomen van de eerste Kroniek 4 jaar geleden zie ik geen updates meer. Ongeacht dat, komt het voor deze lijst niet in aanmerking, want dit spel valt meer in de volwassenen/10+ categorie.
Oog des Meester valt ook in de categorie 'beschikbaar in het Nederlands', maar ook die vooral voor volwassenen/10+ (nog los van de omstandigheid dat dit project om de 5e editie te vertalen een stille dood lijkt te zijn gestorven, met uitbreiding eeuwig in beta-status op DriveThruRPG).
Mouse Guard is vaak genoemd. Maar naast dat het al heel lang niet meer te koop is, kan ik ook de Nederlandse vertaling die er schijnt te zijn niet vinden.