Pura Vida schreef:
Erwin schreef:
Ik vind solo alleen interessant als hulpmiddel bij de voorbereiding van de uitleg van een complex nieuw spel. Een solitaire oefenpot geeft me net wat meer gevoel bij de spelprocessen, wat een bijdrage levert aan een heldere uitleg.
Aan de speeltafel draait het voor mij om sociale interactie. Dan heb ik tien keer niets aan solo.
Het is wat stevig geformuleerd, maar de strekking deel ik wel. Spellen spelen is een sociaal gebeuren voor mij. Ik gebruik automa om een spel te kunnen leren en uit te kunnen leggen aan huisgenoten. En soms als anderen in huis geen zin hebben. Maar liever niet teveel, want automa spelen = oefenen en dus anderen wegblazen als ze (weer) meedoen. Dat gezegd hebbende, vind ik het supergoed dat er steeds meer spellen zijn uitgevoerd met een automa- of solovariant. Niet iedereen heeft de luxe van (of behoefte aan) het spelen in gezins- of groepsverband.
Met dat eerste punt stip je het meest relevante aan denk ik. Ik denk dat de meesten het er wel over eens zijn dat spellen spelen een sociaal gebeuren is. Vraag is in hoeverre je nog steeds plezier haalt uit het spelen van de spellen als je het sociale gebeuren wegneemt.
Solo spelen om het spel te leren of tactieken/strategieën uit te proberen voor multiplayer doe ik niet.
Als ik af en toe behoefte heb aan wat leuke (en niet al te actieve) ontspanning in mijn eentje dan zijn er voor mij meerdere opties. De ene keer zet ik een film/serie aan op Netflix/Amazon Prime o.i.d., dan pak ik weer eens een boek, heel af en toe wordt de Playstation aangezet en met enige regelmaat wordt er gekozen voor een solo spel. Ik zie het op dat moment dan ook niet als alternatief voor het spelen met anderen, maar meer als variatie in de vrijetijdsbesteding.
humske schreef:
Vind het fijn voor de mensen die er wel iets aan hebben, maar voor mij is het alleen maar iets wat de prijs van het spel opdrijft als ze daar ook tijd aan besteden om het te maken en dus geld.
Ik heb eigenlijk geen idee in hoeverre een solovariant ervoor zorgt dat de prijs wordt opgedreven. Wellicht als een spel voor meerdere spelers wordt bedacht en vanuit de uitgever het verzoek komt om er een solovariant bij te verzinnen (of als er voor de solovariant veel extra materiaal nodig is) dat het dan het geval is.
Ik denk dat uitgevers het publiek dat ze met een titel aan willen spreken zo breed mogelijk wil houden en vanuit die gedachte zie je ook dat er steeds meer aandacht uitgaat naar de groep die een spel ook solo speelt.