Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




6 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 okt 2015, 10:04 
PIONier

Berichten: 2
Hoi,

Wij gaan komend weekend met een groepje eens experimenteren of het leuk is om Carcassonne met -bijna- alle uitbreidingen te spelen (ok, niet met de katapult aangezien er geen kleuters mee doen, en niet met het rad van fortuin, en ook beide rivieren laten we er uit).

Ik zit alleen nog even met het aantal horigen waar elke speler mee gaat spelen. Als je de hoofdman mee telt, heeft elke speler standaard 8 horigen waar hij/zij mee kan spelen (en met de volgeling meegeteld, 9).
Maar als ik even snel tel, komen er straks totaal iets van rond de 290 landtegels op tafel te liggen...
En dan denk ik dat die 8 horigen misschien toch wel iets te weinig is :wink:

Zijn er toevallig nog mensen die een gefundeerde mening hebben over hoeveel horigen pp we in het spel zouden moeten brengen, en ook hoe?

Zat zelf een beetje te denken aan een constructie dat zodra de eerste speler 100 speelpunten haalt, elke speler één extra meeple krijgt. Idem zodra de eerste speler de 200 punten haalt, etc, tot een max van 4 extra horigen per speler. Op die manier breng je die extra meeples gefaseerd in het spel.

Maar misschien dat andere mensen andere, betere, suggesties hebben?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetzzz,

Hans


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 01 okt 2015, 11:03 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1632
Woonplaats: Utrecht
Als je je projecten afmaakt, krijg je je poppen weer terug.
Daar moet je op spelen. en dan heb je nooit poppen te kort.
Wordt er zo fanatiek gespeeld bij jullie, dat je projecten van anderen helemaal klem zet?
geforceerde niet voltooide steden gijzelen een pop das waar.

Je kunt ook doen dat je extra poppen kan kopen, voor respectievelijk voor 10, 20, 30, 40 punten. Dan krijg je een leuke twist dat je moet overwegen of het je de punten waard is om een nieuwe te kopen. (of 5, 10, 15, 20 punten per pop).

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 01 okt 2015, 11:11 
PIONier

Berichten: 2
JeVo schreef:
Wordt er zo fanatiek gespeeld bij jullie, dat je projecten van anderen helemaal klem zet?
Soms wel ja :twisted:
En zeker om de (grotere) weilanden wordt soms best hard gevochten, en die krijg je normaal gesproken al helemaal niet terug.

JeVo schreef:
Je kunt ook doen dat je extra poppen kan kopen, voor respectievelijk voor 10, 20, 30, 40 punten. Dan krijg je een leuke twist dat je moet overwegen of het je de punten waard is om een nieuwe te kopen. (of 5, 10, 15, 20 punten per pop).
Hmmm... da's ook een leuke suggestie. Thanks!

Hans


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 01 okt 2015, 21:45 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 3785
Woonplaats: Geldrop/NL
Ik zou gewoon spelen met de horige die er normaal bijzitten. En in sommige uitbreidingen zitten natuurlijk ook nog speciale horigen, zoals de wagen en de burgemeester.
Bij de toren en met je jonkvrouw, kun je ook nog horigen van anderen afpakken en/of klem gezette horige weer vrijspelen.
Het is juist de schaarste aan horigen die het leuk houdt.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 01 okt 2015, 22:01 
Garnaal

Berichten: 350
Woonplaats: Duffel (België )
Je hebt ook die hele kleine uitbreiding dat iedereen een fantom horige krijgt.
Deze kun je gebruiken als een normale horige (1extra).
Of samen op een tegel plaatsen met een normale horige.
ze moeten beide wel op een andere functie gezet worden.
De fantoom is gemakkelijk te herkennen omdat deze in doorschijnend gekleurd plastic is.

En inderdaad als je teveel horigen krijgt, plaats je er maar op los en is de fun er af.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2015, 11:19 
Locomotief

Berichten: 38
Wijzelf speelden af en toe met 201 tegels maar pasten wel niet alle regels van de verschillende uitbreidingen toe (ooit zullen we dat wel eens doen, maar ik vrees dat het wat chaotisch zou kunnen worden dan). We hebben er nooit aan gedacht om extra meeples in te zetten, door de grote hoeveelheid tegels moet je gewoon extra nadenken wanneer je je meeple inzet (maakt het wel extra fijn als je er dan toch al één redelijk vroeg kan blokkeren :twisted: ).
Ook wel belangrijk is het om een hele grote tafel te voorzien. Onze tafel is redelijk groot (ca. 2m60 op 1m) en was regelmatig te klein. Een groot tafellaken onder het spel kan eventueel helpen indien de stad steeds weer in de zelfde richting gebouwd wordt, dan kun je het tafellaken met de stad er op nog wat verschuiven. Je kunt eventueel ook ‘harde’ grenzen stellen, kan de tegel niet meer liggen op de tafel, dan mag de zet niet.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
6 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Carcassonne - hoeveel horigen?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

999 Games, Carcassonne



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Stijl afkomstig van StylerBB.net & kodeki. Logo door Henk Rolleman
board3 Portal - gebaseerd op phpBB3 Portal
Vertalingen door phpBB.nl & phpBBservice.nl
phpBB SEO