Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




82 berichten | Pagina 2 van 6 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3 ... 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2016, 18:58 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Even terug on topic, lords of waterdeep vraagt zeer weinig uitleg en heeft meer dan voldoende om over na te denken.
Raiders of the north sea is er ook zo eentje, uitgelegd in vijf minuten en gegarandeerd veel spelplezier.
Misschien dat Abyss ook nog wel iets is als je naast het donkere thema kan kijken, wat sommigen blijkbaar niet zo goed lukt. Ik vind hem alleszins zeer goed en ook nu weer bijna geen uitleg, slechts drie mogelijke acties en that's it

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2016, 19:32 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Robertopellizini schreef:
ouwezeeman schreef:
Trouwens, als er eens wat lastigere regels zijn bekijk ik dikwijls naar een filmpje van Rahdo [...] en dan ben ik meestal makkelijker mee met de regels.


Je kijkt naar een filmpje van Rahdo om de regels te leren begrijpen? :lol:
Er is niemand die zo slecht spellen uitlegt als hij, tot grote hilariteit van iedereen (hijzelf incluis). Hij heeft niets voor niets iemand 'in dienst' die al zijn video's van commentaar voorziet.


Dus zoals al werd aangegeven; als je het ziet gespeeld worden, wordt alles veel duidelijker.

En Rodney Smith is inderdaad een kei in het uitleggen zoals iemand anders zei. Tom Vasel daarentegen haalt enkel de belangrijkste items aan.

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2016, 20:25 
Jakkiebak!

Berichten: 50
Woonplaats: 9100 Sint-Niklaas
Ik heb net pandemie aan mijn collectie toegevoegd, dat heeft ook weinig regels en heeft wel interactie en diepgang!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2016, 20:50 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
ouwezeeman schreef:
Robertopellizini schreef:
ouwezeeman schreef:
Trouwens, als er eens wat lastigere regels zijn bekijk ik dikwijls naar een filmpje van Rahdo [...] en dan ben ik meestal makkelijker mee met de regels.


Je kijkt naar een filmpje van Rahdo om de regels te leren begrijpen? :lol:
Er is niemand die zo slecht spellen uitlegt als hij, tot grote hilariteit van iedereen (hijzelf incluis). Hij heeft niets voor niets iemand 'in dienst' die al zijn video's van commentaar voorziet.


Dus zoals al werd aangegeven; als je het ziet gespeeld worden, wordt alles veel duidelijker.

En Rodney Smith is inderdaad een kei in het uitleggen zoals iemand anders zei. Tom Vasel daarentegen haalt enkel de belangrijkste items aan.


Heerlijke discussie dit!
Ik kijk meestal Nox via de tablet als een spel daadwerkelijk op tafel ligt en 1 of meerdere spelers een uitleg nodig hebben. Hij doet dit mi erg duidelijk en gestructureerd. Van de speluitleg van Rahdo kan ik echt genieten hoe enthousiast hij t brengt en 'Jenn' er denkbeeldig bij betrekt. Deze gebruik ik dan ook meer voor de lol of als ik wil weten of n spel me zal bevallen.

Terug on topic:
Volgens mij bestaat er wel een verband tussen de diepte/veelzijdigheid van een spel en de lengte van de uitleg.
Vaak vergt een wat veelzijdig en diepgaand spel gewoonweg meer uitleg door de veelzijdigheid en dus meer regelgeving.
Stenen tijdperk en Paleizen van Carrara bv, allebei lekker lichte workerplacements met toch het nodige denkwerk en binnen ca 10 min uitgelegd, maar qua diepang en veelzijdigheid natuurlijk niet te vegelijken met een terra mystica of caylus, waarbij je voor de uitleg gewoon minstens een half uur nodig hebt.

Persoonlijk houd ik van beide types. Soms vind ik het heerlijk me een paar uur vast te bijten een stevige jongen zoals hierboven genoemd of Le Havre, Through the Ages e.d, maar vind het dan de week erop juist ook wel weer fijn om op één avond/middag een paar lichte achter elkaar te spelen, zoals de hierboven genoemde of Hanzesteden, Smallworld, Carcassonne e.d.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2016, 20:58 
5. Crystal Palace (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 259
Woonplaats: Sint-Job-in-t-Goor (BE)
Orléans

_________________
"Die Tiere spielen nicht, weil sie jung sind, sondern sie haben eine Jugend, weil sie spielen müssen." - Karl Groos


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 26 apr 2016, 08:19 
7. Terraforming Mars (2016)

Berichten: 156
Woonplaats: Dordrecht
Hij heeft het over makkelijke regels niet over weinig regels. Dat is natuurlijk een ander verhaal, daarom zei ik ook dat ik over het algemeen alle regels makkelijk vind zodra je het spel eenmaal door hebt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 26 apr 2016, 08:48 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Citaat:
Volgens mij bestaat er wel een verband tussen de diepte/veelzijdigheid van een spel en de lengte van de uitleg.
Vaak vergt een wat veelzijdig en diepgaand spel gewoonweg meer uitleg door de veelzijdigheid en dus meer regelgeving.

Ben ik het niet mee eens. De huidige generatie spellen heeft vaak belachelijk veel regels maar biedt daar niet noodzakelijk extra diepgang voor.
Spellen als schaken en Go bijv. hebben uiterst eenvoudige regels, maar bieden immense diepgang en opties tot strategisch spelen.
In mijn ogen hadden vroegere euro's eenvoudigere regels, met toch veel diepgang (El grande dat hier al meermaals genoemd is geweest is bijv. zo'n spel).

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 26 apr 2016, 10:57 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
The Iced One schreef:
Citaat:
Volgens mij bestaat er wel een verband tussen de diepte/veelzijdigheid van een spel en de lengte van de uitleg.
Vaak vergt een wat veelzijdig en diepgaand spel gewoonweg meer uitleg door de veelzijdigheid en dus meer regelgeving.

Ben ik het niet mee eens. De huidige generatie spellen heeft vaak belachelijk veel regels maar biedt daar niet noodzakelijk extra diepgang voor.
Spellen als schaken en Go bijv. hebben uiterst eenvoudige regels, maar bieden immense diepgang en opties tot strategisch spelen.
In mijn ogen hadden vroegere euro's eenvoudigere regels, met toch veel diepgang (El grande dat hier al meermaals genoemd is geweest is bijv. zo'n spel).

Hear hear!
El Grande, Eufraat&Tigris, Torres, Union Pacific, Kardinaal&Koning, Heersers der Woestijn.
Allemaal spellen uit de periode 1995-2000, maar waar je mij nog steeds een groot plezier mee doet. Relatief weinig/eenvoudige regels, maar genoeg diepgang. En inderdaad, zo worden ze tegenwoordig bijna niet meer gemaakt, wat ik erg jammer vind. (Ze zijn er wel hoor, maar je moet wel goed zoeken: Stenen Tijdperk en Concordia bv.)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 26 apr 2016, 11:20 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Mac-S schreef:
Hear hear!
El Grande, Eufraat&Tigris, Torres, Union Pacific, Kardinaal&Koning, Heersers der Woestijn.
Allemaal spellen uit de periode 1995-2000, maar waar je mij nog steeds een groot plezier mee doet. Relatief weinig/eenvoudige regels, maar genoeg diepgang. En inderdaad, zo worden ze tegenwoordig bijna niet meer gemaakt, wat ik erg jammer vind. (Ze zijn er wel hoor, maar je moet wel goed zoeken: Stenen Tijdperk en Concordia bv.)


+1
En ze zijn er ook wel in het amerithrash gedeelte... maar dat zijn andere genres. Ook deckbuilders zijn relatief heel eenvoudig.... alleen dan komt geluksfaktor dan wel de teksten op de kaarten en kaartenkennis om de hoek kijken.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 26 apr 2016, 11:41 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2666
Woonplaats: Etten-Leur
Heb al meerdere keren nieuwe spellen genoemd. Ze zijn er echt wel. Veel spellen op kickstarter zijn ook relatie eenvoudig. Santorini, Villages of Valeria of Thiefs Market bijvoorbeeld. Onlangs uitgekomen Apotheca.

Quadropolis, El Gaucho.

Viceroy kwam hier ook al voorbij.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 26 apr 2016, 12:02 
[img]https://www.bor

Berichten: 41
santorini

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 26 apr 2016, 12:22 
6. Lorenzo il Magnifico (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 259
Woonplaats: Sint-Job-in-t-Goor (BE)
WeckoJ schreef:
Hij heeft het over makkelijke regels niet over weinig regels. Dat is natuurlijk een ander verhaal, daarom zei ik ook dat ik over het algemeen alle regels makkelijk vind zodra je het spel eenmaal door hebt.


Pesten :P

_________________
"Die Tiere spielen nicht, weil sie jung sind, sondern sie haben eine Jugend, weil sie spielen müssen." - Karl Groos


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 26 apr 2016, 15:01 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Dat Schaken en Go weinig regels kennen, komt omdat ze nog stammen uit de tijd dat er voornamelijk via mondelinge overlevering werd gewerkt.

Bovendien zijn ze vrij abstract. Als je een spel met eenvoudige regels wilt en toch veel diepgang, dan kom je ook al snel bij vrij abstracte spellen uit. Dat zie je ook direct aan de spellen die hiervoor worden genoemd: Eufraat & Tigris, Heersers der Woestijn, El Grande. Idem met een nieuwer spel als Splendor.

Overigens worden er een aantal spellen genoemd die ik niet onder diepgaand zou scharen: Stenen Tijdperk, Union Pacific, Pandemic. Aardige spellen, maar allen wel erg licht.

Je ziet dat die wat oudere spellen vooral gericht zijn op één of een paar mechaniekjes. Tegenwoordig wordt er gewoon meer verwacht van een spel dan alleen maar een abstract mechaniekje. Als je thematisch wat meer uitwerking zoekt en je ook nog diepgang wilt behouden, dan kom je al snel uit bij extra regels om aspecten van dat thema in je spel te vangen.

Hoe meer je de werkelijkheid wilt beschrijven (in een spel), hoe meer regels je zult moeten opstellen. Dat is onoverkomelijk.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 26 apr 2016, 19:07 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
RvdH83 schreef:
Je ziet dat die wat oudere spellen vooral gericht zijn op één of een paar mechaniekjes. Tegenwoordig wordt er gewoon meer verwacht van een spel dan alleen maar een abstract mechaniekje. Als je thematisch wat meer uitwerking zoekt en je ook nog diepgang wilt behouden, dan kom je al snel uit bij extra regels om aspecten van dat thema in je spel te vangen.

Zei ik dus ook al: je komt sneller bij de iets abstractere spellen uit met deze eis.

Van de oude euro's ben ik zelf ook wel fan van 'Arkadia' van Rüdiger Dorn, niet meteen super veel diepgang, maar in verhouding tot de erg eenvoudige regels valt dit eigenlijk heel goed mee.

Thief's market en Villages of Valeria zijn nog niet eens uit dus zeggen dat die voor eenvoudige regels veel diepgang bieden is volgens mij nog wat vroeg Edwin :wink:
En El Gaucho vind ik ook niet passen in de omschrijving.
Quadropolis nog niet gespeeld, maar dat past volgens mij wel.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2016, 01:44 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
The Iced One schreef:
RvdH83 schreef:
Je ziet dat die wat oudere spellen vooral gericht zijn op één of een paar mechaniekjes. Tegenwoordig wordt er gewoon meer verwacht van een spel dan alleen maar een abstract mechaniekje. Als je thematisch wat meer uitwerking zoekt en je ook nog diepgang wilt behouden, dan kom je al snel uit bij extra regels om aspecten van dat thema in je spel te vangen.

Zei ik dus ook al: je komt sneller bij de iets abstractere spellen uit met deze eis.

Van de oude euro's ben ik zelf ook wel fan van 'Arkadia' van Rüdiger Dorn, niet meteen super veel diepgang, maar in verhouding tot de erg eenvoudige regels valt dit eigenlijk heel goed mee.

Thief's market en Villages of Valeria zijn nog niet eens uit dus zeggen dat die voor eenvoudige regels veel diepgang bieden is volgens mij nog wat vroeg Edwin :wink:
En El Gaucho vind ik ook niet passen in de omschrijving.
Quadropolis nog niet gespeeld, maar dat past volgens mij wel.


Ben het geheel eens met de stelling dat de spellen evalueren omdat er ook meer gevraagd wordt. Wij, de spelers, eisen min of meer ook elke keer weer vernieuwende spelmechanieken... ( en terecht!)
Van de hierboven genoemde spellen uit de periode 95-2000, kan ik El Grande en Kardinaal en Koning heel erg waarderen, juist ook om het simpele karakter gecombineerd met de nodige diepgang.
Kom ik wel op het punt mbt de diepgang. Diepgang heeft natuurlijk ook heel veel verschillende gradaties. Ik zie spellen genoemd worden als Stenen Tijdperk en Union Pacific die idd wel wat denkwerk vereisen, maar imho totaal niet bij de diepgang in de buurt komen van 'krakers' als Le Havre/Caylus/Terra
Ik blijf dan ook bij mijn stelling dat er een verband bestaat tussen hoeveelheid regels en de complexiteit (lees diepgang)
Beste voorbeeld is denk ik Le Havre. sec beschouwd een super simpel mechanisme. Bootje plaatsen, grondstof bijzetten, kiezen grondstof pakken of kaart gebruiken/bouwen, That's it! Echter door de hoeveelheid van aanbod en de range van de verschillende mogelijkheden, maakt dit een toch wel complex spel met mi een zeer grote diepgang ongeevenaard door die simpelere spellen.

Nb. Villages of Valeria heb ik ook gebackt en dan krijg je de PnP files. Uitprinten en gold tokens erbij zoeken en je bent de man... Heb deze dan ook al meerdere malen gespeeld. En ik vermoed Edwin dus ook ;)
Heel tof spel, met hele leuke mechanismen. Maar ook wederdom kan deze vorm van diepgang toch echt niet tippen aan de zware jongens. denk ook dat het niet eerlijk is om die met elkaar te gaan vergelijken...


Er werd ook nog geschreven:
WeckoJ schreef:
Hij heeft het over makkelijke regels niet over weinig regels. Dat is natuurlijk een ander verhaal, daarom zei ik ook dat ik over het algemeen alle regels makkelijk vind zodra je het spel eenmaal door hebt.


Hier snap ik ff niks van???
Een regel is toch een regel of wat mis ik hier???
Je neemt een regel tot je en je past een 'm toe in het spel. Zodra je de regel kent is er toch geen gradatie meer van, poe hee dat is een lastige regel?
Ik heb dit iig nog nooit meegemaakt. Echter wel de hoeveelheid aan regels en kennis van aktiekaarten en /of ander content die je tot je moet nemen kan bij sommige spellen als je ze nog moet leren kennen 'overweldigend' zijn.
Overigens blijkt vaak als je het spel gewoon gaat spelen alles vrij snel op zn plek valt...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
82 berichten | Pagina 2 van 6 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3 ... 6  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Spellen met diepgang maar makkelijke regels  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®