Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




13 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Suburbia en Discoveries
BerichtGeplaatst: vr 19 aug 2016, 20:45 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
Hoi hoi,

Twee totaal verschillen? Maar toch... Wie op dit forum is bekend met deze spellen en wat vind je ervan? Op BBG viind ik weinig Nederlandse reviews van Suburbia. Ik kan wel Engels, maar vind het ook leuk om te horen wat ons taalgebied ervan vindt.

Discoveries heb ik op ducosim 1 keer gespeeld (sorry jongens we waren wel 2 uur bezig ;) ). Ik was toen wat moe en er niet helemaal bij. Het spel sprak me wel aan. Zit er een beetje replaywaarde in door de verschillende kaarten? En is het als je het eenmaal snel beheerst in een uurtje te spelen? Voor dit type spel vind ik een uurtje wel genoeg :).

Bij alle spellen ben ik ook altijd benieuwd hoe het met 2 spelers is. Ik speel meestal met 2 namelijk.

Alvast dank!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 19 aug 2016, 21:02 
2. Puerto Rico (2002)

Berichten: 1441
Woonplaats: Woudenberg
Suburbia heb een aantal keer solo gespeeld en dat was best leuk. Ook heb ik het een keer met twee gespeeld en dat ging ook prima. Of het met meer ook goed speelt zou ik dus niet kunnen zeggen, maar ik denk dat alleen of met zijn tweeën het beste is. Het is best fiddly omdat je bij elke nieuwe tegel moet checken wat dit doet bij de aangrenzende tegels, bij de rest van jouw stad en bij de andere speler(s). Ik denk dat bij meer dan twee spelers dat wat lastiger wordt, met twee kun je namelijk naast elkaar zitten.

Het spel zit goed in elkaar en -hoewel het tegels zijn en je dus niet de lucht in gaat zoals met bijvoorbeeld Big City- is het wel een goede city builder. Castles of Mad King Ludwig, wat het zelfde spelprincipe kent, heb ik nog niet gespeeld, maar dat lijkt me ook erg leuk en die hoop ik binnenkort aan de collectie toe te voegen.

Discoveries ken ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 aug 2016, 21:29 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
DeKerstman schreef:
Suburbia heb een aantal keer solo gespeeld en dat was best leuk. Ook heb ik het een keer met twee gespeeld en dat ging ook prima. Of het met meer ook goed speelt zou ik dus niet kunnen zeggen, maar ik denk dat alleen of met zijn tweeën het beste is. Het is best fiddly omdat je bij elke nieuwe tegel moet checken wat dit doet bij de aangrenzende tegels, bij de rest van jouw stad en bij de andere speler(s). Ik denk dat bij meer dan twee spelers dat wat lastiger wordt, met twee kun je namelijk naast elkaar zitten.

Het spel zit goed in elkaar en -hoewel het tegels zijn en je dus niet de lucht in gaat zoals met bijvoorbeeld Big City- is het wel een goede city builder. Castles of Mad King Ludwig, wat het zelfde spelprincipe kent, heb ik nog niet gespeeld, maar dat lijkt me ook erg leuk en die hoop ik binnenkort aan de collectie toe te voegen.

Discoveries ken ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen.


Dank voor je uitgebreide reactie :). Bedankt voor het alternatief, ik bekijk deze ook even :). Dat voortdurend checken lijkt mij niet heel relaxed. Al lijkt het spelconcept me nog steeds interessant.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 19 aug 2016, 21:34 
1. Stenen Tijdperk (2008)

Berichten: 1441
Woonplaats: Woudenberg
Mad King Ludwig is ook van Ted Alspach. Dit schijnt wat meer humor te hebben, omdat je hier een kasteel bouwt voor een krankzinnige koning, dat leeft misschien iets meer dan een vliegveld, een fast food restaurant en een appartementencomplex, het is maar net wat je zoekt. Naar ik begrepen heb, speelt MKL het beste met 3 en wat minder met 2, terwijl Suburbia met 2-4 het goed doet (zelf geen ervaring met 3 of 4).

Rahdo heeft van allebei een review gedaan en volgens mij ook van de uitbreidingen, dus dat geeft wellicht een goed beeld.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 aug 2016, 22:11 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 104
Suburbia ken ik niet, maar ik heb Discoveries wel liggen.
De eerste (twee of zo) spelletjes duren inderdaad wat langer omdat je de spelregels en de kaarten nog moet leren kennen, maar nadien loopt het als een trein.
Omdat je goed moet plannen weet je meestal al wat je de volgende twee of drie rondes gaat doen en daardoor loopt het spel vlotjes.

Kortom: dit spel is al regelmatig op tafel gekomen en heeft tot op heden nog niet verveeld.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 19 aug 2016, 22:21 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
david.vanuffelen schreef:
Suburbia ken ik niet, maar ik heb Discoveries wel liggen.
De eerste (twee of zo) spelletjes duren inderdaad wat langer omdat je de spelregels en de kaarten nog moet leren kennen, maar nadien loopt het als een trein.
Omdat je goed moet plannen weet je meestal al wat je de volgende twee of drie rondes gaat doen en daardoor loopt het spel vlotjes.

Kortom: dit spel is al regelmatig op tafel gekomen en heeft tot op heden nog niet verveeld.


Dank! klinkt erg goed. Ik hou van vlotte spellen, maar het mijn eenmalige potje duurde bij ons (met vier) nogal lang. Goed om te horen dat het snel te spelen is.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 20 aug 2016, 08:00 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Zie Rahdo zijn laatste video, spellen die hij & Jen meer zouden willen spelen. Daar kiest hij Subdivision boven o.a. MKL. ;)

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 20 aug 2016, 08:29 
3. Belfort (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 360
Woonplaats: Antwerpen
Heb zowel Suburbia als MKL al gespeeld en ik heb een voorkeur voor MKL. Bij Suburbia is het een stuk lastiger om je "boekhouding" bij te houden, wat de vaart uit het spel haalt vind ik. Als je een iPad hebt kan je natuurlijk ook met de app van Suburbia hierop spelen - die doet de boekhouding voor jou en die kan ik dan ook aanbevelen.

_________________
- Instagram -

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 20 aug 2016, 09:26 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Discoveries is toch het dobbelspel gebaseerd op Lewis & Clark? Die heb ik één keer gespeeld en vond hem wel aardig, maar niet geweldig. Nou vallen dobbelspellen meestal niet heel erg in de smaak bij mij, en uiteraard vergelijk je zo'n dobblvariant altijd met de voorloper en in dit geval verliest de dobbelvariant die vergelijking ruim (Lewis & Clark is een erg leuk spel).

Suburbia vond ik een prima stedenbouw-spel maar na zo'n 10 potjes ben ik er wel een beetje op uitgekeken geraakt. De opvolger Mad King Ludwig was ook wel leuk, maar het prijsbepalings-mechanisme (hoewel in theorie heel interessant) kan echt veel tijd vreten als je met alles rekening wilt houden, op basis daarvan prefereer ik toch het vlottere Suburbia.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 20 aug 2016, 10:03 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Lees hier mijn mening over Suburbia en Discoveries:

https://ditteriosracedoorspellenland.wo ... /suburbia/

https://ditteriosracedoorspellenland.wo ... overies-2/

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 20 aug 2016, 14:39 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
ditterio schreef:


Leuk om te lezen! Thx. Ik neig nu het meest naar discoveries.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2016, 08:07 
Party Animal
Avatar gebruiker

Berichten: 421
Woonplaats: Amersfoort
Ik heb beide in mijn collectie.

Suburbia is een geweldig spel. Vrij complex wat betreft mogelijkheden, combo's en puntentelling voor een spel in het genre tegels leggen. De artwork vind ik een beetje saai, maar het spel zelf is top en de herspeelbaarheid is groot. Ik speel het met name met twee, drie is ook leuk. Met vier vond ik het wat langdradig worden. Als je een vergelijkbaar spel wilt dat beter is met drie of vier dan kun je beter voor Castles of mad king ludwig gaan. Suburbia vind ik net iets beter dan Castles, suburbia staat in mijn persoonlijke top 10 spellen.

Discoveries vond ik wat tegenvallen. Lewis & Clark vind ik echt een topspel, dus ik had wel zin in Discoveries. Artwork is weer geweldig, het spel heeft ook originele spelmechanieken. Ik heb het vier keer gespeeld en ik miste na een paar potjes echt interessante/moeilijke keuzes. De eerste paar potjes was ik nog wat zoekende, maar potje vier speelde zichzelf bijna en toen haakte ik af. Vrij licht vermaak dus. Het miste ook een beetje de funfactor van een dobbelspel, want je dobbelt niet zo hek vaak. Apart spel, niet voor mij. Mocht je het spel na deze warme aanbeveling nog willen hebben dan mag je de mijne wel overnemen. Stuur me maar een pb als je geinteresseerd bent.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 29 aug 2016, 23:21 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Ik vond Discoveries ook tegenvallen voor hetgeen het is en te duur .. het spelbord is geheel overbodig, enkel mooi om te zien.

Suburbia vind ik prachtig qua artwork en thema. Het is wel een spel voor veelspelers. Voldoende tegels voor variaties en tactieken. De combo's en naar elkaar kijken is iets wat redelijk snel went omdat je nu eenmaal goed weet waar je op speelt en als je dan bepaalde tegels op de markt ziet verschijnen ...
Het is ook wel een apart spel mechanisme waar er niet zo heel veel van zijn, dat is goed maar soms ook iets minder leuk. Soms speel ik gewoon liever een goede deckbuilder of workerplacement ...

Met meer spelers weet je wel beter dat er bepaalde tegels nog uitkomen. Bij de luchthaven en het restaurant is dat wel belangrijk ...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
13 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Suburbia en Discoveries  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Discoveries, Suburbia



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®