Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




81 berichten | Pagina 4 van 6 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 sep 2016, 09:48 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Ik vind Agricola beter omdat je in het begin kaartjes krijgt die jou helpeb een pad uit te stippelen voor de rest van het spel. Bij Caverna is dat niet en ga je in het begin van het spel aan de slag als een kip zonder kop.
Maar daarover is al veel inkt gevloeid, en er is zelfs een draadje over.

Ik vrees dat colt express een beetje te veel directe interactie heeft voor jouw vrouw en dochter. Is voor mij een spel dat dicht bij partygames aanleunt, maar ietsje langer duurt.

Fresco is een goed spel dat zeker voldoet aan jouw voorwaarden, maar opnieuw een worker placement. Het werkt wel helemaal anders dan stenen tijdperk dus dat is goed. Ook geen verborgen puntentelling.

Maar mijner insziens passen concordia en istanbul het beste voor jouw gezin: iets anders dan wat je al in huis hebt, voldoende thinky, korte beurten. Grootste verschil tussen beide is dat Istanbul makkelijk de winnaar aanduidt, en dat je bij concordia even al je overwinningspunten moet gaan samentellen.

Succes met het kiezen!

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 20 sep 2016, 11:40 
Rooster Booster

Berichten: 83
Woonplaats: Ridderkerk
larsje86 schreef:
Pff... ja dat is de oplossing:D

Maar Caverna is wel echt een GROTE stap vanaf stenen tijdperk....
Ik zou de familieversie van Agricola hierboven verkiezen denk ik met jouw verhaal.

El Grande JE VERGIST JE... :( super spel 1 weg naar de overwinning? tja.... zo kan je het zien, maar het is een area control spel dus is niet de weg maar het doel... er is absoluut niet 1 weg naar de overwinning als je het mij vraagt. Valt hier ook bij absoluut niet veel spelers altijd wel in de smaak.


Dus Caverna is wel een stap te ver... Ik heb de familieversie van Agricola bekeken, maar dit lijkt weer een stapje achterwaarts in vergelijking met Stenen Tijdperk. Misschien heb ik het mis. Caverna heeft wel veel opties en de keuzes is daarmee wel lastiger. Hetzelfde idee als met Rococo, analyse paralysis? Bij Stenen Tijdperk wordt je meer "geleid" door de hutjes en kaarten die in het begin langskomen, om een strategie te bepalen. Rococo en Caverna hebben dat minder, denk ik.

El Grande, tja, natuurlijk kan ik het mis hebben. En ik ga het zeker een keer testen, want ik hoor zoveel goede dingen over dit spel. Het is ook een spel dat al langere tijd op de markt is en nog steeds bij vele mensen hoog op de speellijst staat. Dat kan niet zonder reden zijn. Maar als ik het vergelijk met de andere spellen op de lijst (Istanbul, Concordia, Fresco), dan heb ik het gevoel dat deze toch beter aansluiten bij ons. Ik zeg niet dat het een slecht spel is, maar ik kan niet alle spellen aanschaffen. En de keuze is al zo moeilijk... :(

Oudezeeman - Colt Express, lijkt me gewoon heel grappig. Maar je hebt misschien gelijk. Ik weet iig dat spellen waarbij me kan roepen: "Waarom val je MIJ nou aan, en niet die ander?" of iets dergelijks, frustraties opleveren in de speelgroep. Als de dobbelstenen (monopolie e.d.) deze confrontaties veroorzaken, dan is het minder een issue. Maar soms wordt er al zuur gekeken als de struikrover meerderde malen dezelfde persoon treft bij Catan...

Op dit moment denk ik sterk aan Fresco, Concordia en Istanbul als kanshebbers voor mijn spellenkast. Ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt voor al jullie goede advies en suggesties. :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 20 sep 2016, 12:24 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 888
Woonplaats: Genk (B)
Bij Caverna kan je kiezen tussen een beginners of een complete setup. De beginner setup beperkt het aantal keuzes in inrichtingstegels aanzienlijk. Wij spelen enkel de beginners setup. Na een paar spelbeurten is hier niets overwhelming meer aan. Mijn kids vinden die keuzevrijheid net enorm leuk.
Hopelijk heb ik je nu terug wat doen twijfelen! :wink:

Het grootste nadeel van Caverna was voor ons de setup tijd; er zitten heel veel borden, kaartjes en componenten in het spel. Ons spelplezier is aanzienlijk verhoogd na de aankoop van de Broken token organizer.


Ik kan me echter inbeelden dat dit voor heel wat andere worker placement games met veel componenten ook geldt.

_________________
Instagram: SigiScsi Plays Games

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2016, 08:55 
Rooster Booster

Berichten: 83
Woonplaats: Ridderkerk
Zo... even weer een update.

Ik heb van larsje86 Istanbul en El Grande geleend (waarvoor enorme dank!). Gisterenavond heb ik Istanbul op tafel gekregen. Met mijn vrouw, zoon (13) en dochter (11) ben ik aan de uitleg begonnen, nadat ik de tafel had vol gelegd met robijnen, geld, houten disks, marktkaarten, bonuskaarten.
Ondanks dat ik weet dat het spel vrij makkelijk is kwa regels, ziet het er op het eerste gezicht vrij intimiderend uit als het zo uitgestald is. Deze reactie kreeg ik ook duidelijk tussen de regels door te lezen van mijn vrouw en dochter. Dit werd nog versterkt door de uitleg van elke tegel, plus de regels van de bonuskaarten en de regels van het bewegen.
Uiteindelijk zijn we gewoon maar begonnen.
Mijn zoon had het na 2 rondes al helemaal door en had vanaf dat moment zijn hele route uitgestippeld, zorgde voor voldoende geld om mensen te betalen als die op zijn actievelden stonden. Hij was niet te stoppen. Achteraf gaf hij ook aan dat hij het een simpel spelletje vond en wilde wel gelijk de volgende keer met de "random" opzet beginnen en de "algemene" assistenten toevoegen (de 5de kleur als variant beschikbaar maken om door iedereen opgepakt te kunnen worden als je op die tegel landt.). Ik heb hem daar maar even op afgeremd gezien de reacties van de andere 2 spelers.
Mijn dochter had het na 6-7 ronden door en plande al paar beurten vooruit. Ze liep tegen het probleem aan dat ze geen geluk had in het theehuis voor geld en tot 3x toe geen blauwe goederen (juwelen) kreeg van de zwarte markt, waar ze wel op gerekend had.
Mijn vrouw had de acties van de tegels wel redelijk snel onder de knie, maar kreeg geen gevoel bij wat ze nu moest doen. Ze gaf achteraf ook aan "maar wat te doen" en per beurt te kijken wat haar op dat moment het beste leek. Misschien dat ze het een paar keer moet spelen om het leuk te vinden.

Conclusie: mijn zoon was enthousiast, maar ik vraag me af of de uitdaging wel aanblijft na paar keer spelen. Mijn dochter zal op termijn beter worden, maar op dit moment dacht ze dat ze Stenen Tijdperk en Ticket to Ride leuker vond. Mijn vrouw had best een slechte eerste ervaring met Istanbul.
Ben benieuwd of ik het binnenkort nog een keer op tafel krijg. En wat dan de reacties zijn. Waarschijnlijk wordt dat het moment waarop duidelijk wordt of dit nu wel of niet ons ding is.

Na deze avond was het me duidelijk dat mijn gezin nog niet helemaal toe is aan de gamer-spellen. Met mijn zoon kan ik zeker wel de 2-speler spellen van dat niveau spelen en dat doe ik al. Maar voor mijn vrouw en dochter is de stap te groot en gaat de lol er bij hen dan vanaf. Om deze reden zal Rococo zeker niet meer op shirtlist komen. Teveel mechanismen. Ook Caverna lijkt me 2 stappen te ver. Istanbul blijft er nog even op, kijken hoe het de volgende keer bevalt. De andere die erop blijft is Fresco. Dat spel lijkt me vriendelijk genoeg om te proberen. Niet teveel keuzes, maar wel een leuk mechanisme kwa workerplacement.
El Grande heb ik ook geleend van larsje86 en ik hoop deze binnenkort op tafel te krijgen. Al weet ik niet na deze ervaring met Istanbul hoe El Grande zal bevallen...

Shortlist:
* Istanbul
* Fresco
(* El Grande)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2016, 09:17 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Leuk om je verslag te lezen, zeker ook juist waarom het niet aan is geslagen.
Maar misschien nog een keer proberen nu iedereen het een keer gespeeld heeft en het spel misschien wat beter loopt voor iedereen?

Fresco gaat lukken met de dames!
Sloeg bij mijn (niet gamer) vrouw ook enorm aan op alleen al het thema en het leuke is dat je deze met de uitbreidingen (3 standaard in de base box) ook telkens weer wat moeilijker kan gaan maken. Slaat het aan, dan zijn er nog tig uitbreidingen bij te krijgen om het spel telkens weer wat complexer te maken en aantrekkelijk voor de speelbaarheid.

Wat betreft je zoon, dat klinkt veel meer als een gamer in de dop, dus misschien met hem al wat uitdagender spellen proberen te spellen voor 2 of die in ieder geval ook goed spelen met 2.

Ik heb Fresco hier thuis, die zou je wel mogen lenen mocht je ergens in de buurt van Pijnacker komen ;)

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2016, 13:08 
Meeple

Berichten: 10
Ik zou toch ook Puerto Rico eens proberen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2016, 15:19 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Die heb ik hier ook liggen btw :P

Mooi dat het wel en niet aan sloeg, heeft het toch zin om ze te proberen. Succes nog ik spreek je nog!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2016, 17:11 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 888
Woonplaats: Genk (B)
We hebben hier thuis ook nog Fresco op de wishlist staan, benieuwd wat je ervan vindt!

Toch enorm leuk dit soort interacties op het forum! Leren we allemaal wat bij. ;)

_________________
Instagram: SigiScsi Plays Games

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2016, 21:16 
Rooster Booster

Berichten: 83
Woonplaats: Ridderkerk
El crosso - bedankt voor het aanbod, maar helaas is Pijnacker behoorlijk uit de buurt :D

Steve - ik zal naar puerto Rico ook bekijken. Bedankt voor de suggestie.

Sigiscsi - het bespreken hier helpt mij echt. Als ik fresco ter tafel heb gekregen zal ik zeker hier vertellen hoe het bevalt. Zo leren we allemaal van elkaar :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2016, 01:44 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Grappig om te lezen jouw verhaal...

Ik zag al een hoop spellen aangeraden worden, maar die ik nog niet zag en wel aan moet denken gezien jouw beschrijving ivm de gezinssituatie, kan ik je Paleizen van Carrara en Het Dorp nog aanraden.

Beide niet al te zwaar, maar wel genoeg inhoud en leuke worker placement varianten, met thema's die kinderen ook aanspreekt

Bij PvC, zit bv een draaischijf waarop je de grondstoffen moet verzamelen. Bij elke draai veranderd de waarde van de grondstoffen. Dit doet het erg goed bij mijn dochtertje en neefjes/nichtjes.

Succes met de zoektocht

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2016, 09:15 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
mastermage schreef:
El crosso - bedankt voor het aanbod, maar helaas is Pijnacker behoorlijk uit de buurt :D

Valt toch wel mee? 35 minuutjes rijden..... :roll:

Laat ik nu ook nog eens Palaste von Carrera hebben, met Nederlandse regels erbij trouwens hoor. ;) En mee eens dat dit een prima familiespel is.

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2016, 09:46 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Het dorp lijkt me te pittig. Istanbul was net een stapje te ver. Dan is Het Dorp nog een stapje verder.


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2016, 09:52 
Rooster Booster

Berichten: 83
Woonplaats: Ridderkerk
el_crosso schreef:
mastermage schreef:
El crosso - bedankt voor het aanbod, maar helaas is Pijnacker behoorlijk uit de buurt :D

Valt toch wel mee? 35 minuutjes rijden..... :roll:

Laat ik nu ook nog eens Palaste von Carrera hebben, met Nederlandse regels erbij trouwens hoor. ;) En mee eens dat dit een prima familiespel is.


:lol:

ik was in de war met Purmerend. geen idee hoe ik daar nu bij kom... :shifty:
Anyway, ik werk in Naaldwijk. Dus dat is in de buurt van Pijnacker.
Misschien dat ik inderdaad een keer langs kom, als je aanbod nog open is.

Maar eerst wil ik de Spellen van Lars nog proberen op tafel te krijgen en dan terug te geven. Nog 1x Istanbul en wellicht El Grande. Om nu 36 spellen te lenen van iedereen, lijkt me beetje teveel van het goede. M'n vrouw ziet me al aankomen. :problem:
Maar ik hou het zeker in het achterhoofd. Ik moet er wel rekening mee houden dat ik de spellen "gedoseerd" introduceer... :angel:

Ik zag trouwens dat Fresco bij de duitse amazone een stuk goedkoper is. Het is toch taal onafhankelijk? Misschien is dat wel makkelijker te "verkopen" aan het gezin :thumbup:
(wel ffen een nederlands regelboek downloaden en uitprinten. lijkt me geen obstakel.)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2016, 12:39 
2. Endeavor (2009)

Berichten: 683
Woonplaats: Meijel
Citaat:
Ik zag trouwens dat Fresco bij de duitse amazone een stuk goedkoper is. Het is toch taal onafhankelijk? Misschien is dat wel makkelijker te "verkopen" aan het gezin :thumbup:
(wel ffen een nederlands regelboek downloaden en uitprinten. lijkt me geen obstakel.)

De NL spelregels staan bij Queen Games op de site. Alleen de regels van de 3 uitbreidingen in de basisdoos niet. Maar die heb ik wel voor je.

Bij ons is Fresco een hit. We spelen eigenlijk altijd met de uitbreidingen. Omdat ik de Big Box heb ben ik nog lang niet 'uitgebreid' :D
Andere spellen die onlangs bij ons (dochter 7 en zoon 5 en ja, ze spelen al behoorlijk goed Fresco!) goed zijn ontvangen zijn Parfum (Fresco light?), Origin en Flash Point.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2016, 13:05 
Rooster Booster

Berichten: 83
Woonplaats: Ridderkerk
EEMBC schreef:
Citaat:
Ik zag trouwens dat Fresco bij de duitse amazone een stuk goedkoper is. Het is toch taal onafhankelijk? Misschien is dat wel makkelijker te "verkopen" aan het gezin :thumbup:
(wel ffen een nederlands regelboek downloaden en uitprinten. lijkt me geen obstakel.)

De NL spelregels staan bij Queen Games op de site. Alleen de regels van de 3 uitbreidingen in de basisdoos niet. Maar die heb ik wel voor je.

Bij ons is Fresco een hit. We spelen eigenlijk altijd met de uitbreidingen. Omdat ik de Big Box heb ben ik nog lang niet 'uitgebreid' :D
Andere spellen die onlangs bij ons (dochter 7 en zoon 5 en ja, ze spelen al behoorlijk goed Fresco!) goed zijn ontvangen zijn Parfum (Fresco light?), Origin en Flash Point.


Parfum heb ik naar gekeken, dat is met dobbelstenen om de "geuren" te maken, toch? Leek mij beetje tussen Fresco en Stenen Tijdperk in te zitten (door de dice). Maar ziet er kwa vormgeving erg mooi uit. Wellicht iets voor de toekomst idd.
Flash Point, daar hebben wij Verboden Eiland en Pandemie voor. Nog een dergelijke co-op lijkt me niet nodig. Ik heb het wel eens zien gespeeld worden. Ziet er erg tof uit.
Origin, ken ik niet. zal er eens naar kijken. :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
81 berichten | Pagina 4 van 6 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Nieuw familiebordspel kiezen  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

familiespel



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®