Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




34 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2016, 00:48 
Grote Dienaar

Berichten: 124
Woonplaats: Helmond
Hee! Eindelijk een berichtje van mij op dit forum, ik heb me zojuist geregistreerd. Ik lees al heel lang mee en zal nu eindelijk eens wat actiever gaan deelnemen.

Ik ben geen doorgewinterde spellenspeler maar vind mezelf toch best een gepassioneerde speler :D Ik lees veel, speel veel, heb nog veel te ontdekken maar ben wel behoorlijk kritisch :roll:
Vandaag voor het eerst een echte worker-placementgame gedaan: het stenen Tijdperk. Dit was me aangeraden als instapmodel. Ik heb het genre lang een beetje afgehouden omdat ik twijfel of het iets voor me is. Maar... Het is goed bevallen, mijn vriend en ik hebben een leuk spel gespeeld. Maar... Ja nu komt het dus... Een best grote 'maar' eigenlijk... Ik heb over het algemeen (dus bij alle genres) iets tegen spellen met een TE belangrijke eindtelling. En dan bedoel ik dus spellen waarbij de eindtelling als een soort 'grande finale' fungeert. Ik heb het idee dat er dan nog zoveel apen uit allerlei mouwen tevoorschijn komen waardoor het hele spelverloop eigenlijk niet zo veel zegt. Een beetje een tour-de-france-effect. (Je zit een uur voor de buis maar uiteindelijk gaat het om de eindsprint)
Ik heb daar dus moeite mee. En bij het spel wat we vandaag speelden (en ik kom het vaker tegen) was dat dus het geval. We hadden al als idee om de verzamelde kaarten open te leggen ipv gesloten om meer inzicht te verschaffen. Maar ik hou mijn twijfels.
Nu is mijn grote vraag. Ik wil graag een level hoger in dit genre (worker-placement) Maar kan iemand mij een spel aanbevelen waarbij de telling veel meer gaandeweg plaatsvindt? Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2016, 05:28 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Carcassonne, ook hier heb je een bescheiden eindtelling maar die is minder "heftig" dan in een spel met een set collection mechanisme

Alle worker placement spellen die "een level hoger gaan" (Russian Railroads, Terra Mystica, Scythe) hebben wel een eindtelling... Viticulture moet ik nog spelen; is zeker "een level hoger" maar hoe veel verschil er is in een eindtelling weet ik nog niet.

Misschien helpt een verandering van perspectief: het is niet echt een eindsprint die er toe doet; je bouwt je score machine immers gedurende het spel. Hij wordt wel pas op het eind vergeleken met die van je tegenstanders.

Wellicht hebben andere forumleden goede aanvullingen.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2016, 06:07 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Allereerst van harte welkom hier !!

Lords of waterdeep lijkt me dan een geschikt spel te zijn, ook daar zijn weliswaar nog eindpunten te verdienen maar die verschillen per speler gewoonlijk maar zeer weinig, het merendeeel van de punten wordt daar verdiend doorheen het spel door.
Ook Yedo past perfect bij jouw vraag, lijkt trouwens een beetje op Lords of waterdeep, maar is nog wat beter thematisch uitgewerkt imo.
Nog een zeer goede worker (dice) placement is Alien frontiers, als je houdt van het thema. Ook hier heb je een zo goed als volledig overzicht van de puntentelling ten allen tijde.

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2016, 07:45 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Ik heb even geen titels maar wel de reden dat ze dit doen.

Die eindsprint wil niet zeggen dat het op de laatste ronde aankomt of dat het een kwestie van geluk is.

De reden dat hiervoor gekozen is is om het spannender te houden.

Een spel van 10 rondes is minder spannend als alle informatie op tafel ligt en de nummer 1 te ver voor staat.

Dan lijken de laatste 4 ronden voor spek en bonen te zijn. Zeker voor een nummer 3 en 4 bij 4 spelers.


Laatst bijgewerkt door Edwin84 op ma 05 sep 2016, 10:15, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2016, 08:06 
Garnaal

Berichten: 369
Woonplaats: Duffel (Belgiƫ )
Edwin84 schreef:
Ik heb even geen titels maar wel de reden dat ze dit doen.

Die eindsprint wil niet zeggen dat het op de laatste ronde aankomt of dat het een kwestie van geluk is.

De reden dat hiervoor gekozen is is om het spannender te houden.

Een spel van 10 rondes is minder spannend als alle informatie op tafel ligt en de nummer 1 te ver voor staat.

Dan lijken de laatste 4 ronden voor spel en bonen te zijn. Zeker voor een nummer 3 en 4 bij 4 spelers.

Volledig mee eens.
Dat is net de kracht van die spellen dat iedereen de indruk heeft dat hij of zij kan winnen tot op de laatste ronde.
Spellen die dat niet hebben?
Maharadja, Cartagena, Kemet, Smash Up, Star Realms, Kolonisten Van Catan, alle coƶperatieve spellen.
Om er maar enkele te noemen.
Er zijn er nog veel meer die bijna geen eindtelling hebben maar dat zijn andere type spellen of toch meestal.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2016, 08:26 
7. Babel (2000)

Berichten: 400
Woonplaats: Amersfoort
Je hebt veel spellen waarbij je tijdens het spel zo veel mogelijk je best doen om het zo goed te doen in een x aantal beurten waarna je punten gaat tellen.

Wat jij zoekt is denk ik meer een spel waar je al tijdens het spel de stand ziet. Dat zijn vaak zogenaamde 'racespellen'. Het spel is afgelopen als iemand 10 punten scoort (Catan) etc.
Leukere voorbeelden en iets zwaarder zijn:
Viticulture - workerplacement over wijn verbouwen. Race wie het eerste 20 punten scoort
Helvetia - workerplacement in Zwitserland
Istanbul - workerplacement, wie heeft het eerste 6 diamanten bij elkaar gehandeld
Council of four, Thurn und Taxis - routes bouwen tot iemand een bepaald aantal heeft. De scores zijn openbaar en wie dan het hoogst staat wint.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2016, 09:10 
8. Terraforming Mars (2016)

Berichten: 1441
Woonplaats: Woudenberg
Een worker placement die eveneens goed toegankelijk is, maar geen last heeft van de puntentelling aan het eind is De Kathedraal. Wellicht zou je die eens kunnen proberen. Ziet er bovendien ook erg mooi uit (zelfde artiest als Stenen Tijdperk).

Persoonlijk vind ik de puntentelling aan het eind wel leuk, ook om de spanning erin te houden, zodat iedereen tot het eind betrokken blijft. Wellicht is het een kwestie van gewenning?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2016, 09:16 
Garnaal

Berichten: 391
Woonplaats: groot ammers
Je hoeft niet perse een trapje hoger te gaan.

Als je Het Stenen Tijdperk wilt spelen zoals jij beschrijft, dan kan dat.

Alle kaarten worden 'open' gekocht. Alle hutten worden open gekocht. Elke actie die gedaan wordt is bij te houden. Dus als je HST hardcore wilt spelen, onthou dan welke kaarten en hutten de tegenstander(s) dicht voor zich hebben liggen. Of als je dat niet wilt, schrijf het op, maar dan gaat wel de charme van het spel verloren.

Om dan je vraag te beantwoorden: Geen worker/placement, maar met Ticket to Ride heb je een vrij open telling, alleen de gereden routes die komen er nog bij.

Een echte WP op niveau: Trickerion.... Met weinig natelling, vooral als je speelt zonder de Black Alley.


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2016, 09:40 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Ik herken wel wat je zegt, een van mijn medespelers stoorde zich ook regelmatig aan al die spellen met nog punten voor dit, punten voor dat...

Het eerste dat wij opkomt is de moeder van alle worker placement spellen: Caylus. Aan het eind krijg je nog wat punten voor je overgebleven geld en grondstoffen, verder krijg je al je punten tijdens het spel. En al is het ruim 10 jaar oud, het blijft een prima spel! :thumbup:

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2016, 10:14 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Misschien moet je dan eens Istanbul bekijken. Is in weze een workerplacement want je laat een assistent (worker) achter op een stadstegel en voert de bijhorende actie uit. De speler die als eerste 5 edelstenen weet te bemachtigen wint dus is er helemaal geen eindtelling.

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2016, 10:18 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Persoonlijk vind ik Istanbul helemaal geen worker placement.

Je kunt namelijk niet kiezen welke actie je doet als jouw handelaar daar niet in de buurt is. Je hebt ook maar 1 handelaar. Worker placement draait om meerdere workers.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2016, 10:21 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
Ik moet ook meteen denken aan Viticulture. Echt worker placement maar een beetje oldschool als Catan dat het aantal punten bepaalt wanneer het spel eindigt en niet een van te voren gegeven aantal ronden. Persoonlijk geen moeite met een eindtelling, maar voor als je deze liever niet hebt, raad ik Viticulture ten zeerste aan; inmiddels een antal keer gespeeld en bevalt me erg goed :).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2016, 10:54 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Edwin84 schreef:
Persoonlijk vind ik Istanbul helemaal geen worker placement.

Je kunt namelijk niet kiezen welke actie je doet als jouw handelaar daar niet in de buurt is. Je hebt ook maar 1 handelaar. Worker placement draait om meerdere workers.


Je hebt ook nog een familielid die je op pad kan sturen en in uitbreiding 2 komt er een kameraad bij.

Niet echt een workerplacement misschien maar qua eindtelling (die er niet is) lekker overzichtelijk, wie het eerst 5 of 6 robijnen heeft wint.

Een goed spel voor 'beginners' en niet meteen een moeilijk hardcore spel. Qua uiterlijk erg mooi getekend en thematisch erg toegankelijk en dat zijn niet alle spellen die hier genoemd worden!

Verder adviseer ik:

Barony
Carcassonne
Coal Baron (aka Gluck Auf)
Hoogspanning
K2
Thurn und Taxis
Ticket to Ride
Yspahan

Niet allemaal Worker placements maar zeker wel spellen waarbij de score langzaam oploopt en je je tegenstander goed in de gaten kunt houden.

Daarbij nog een mooi uiterlijk en een aansprekend thema.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2016, 11:40 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Carcassonne. Terra Mystica, Scythe, Istanbul, Thurn und Taxis, Council of Four zijn allemaal geen worker placement (WP) spellen...

Mijn suggesties:
- Lords of Waterdeep. Eenvoudig WP
- Marco Polo. WP waarin je dobbelstenen plaatst ipv werkers.
- Dungeon Petz. Blind bieden en daarna worker placement. Iets moeilijker, maar erg leuk en thematisch sterk.
- Village. Eigenlijk meer Worker Takement (je haalt werkers weg ipv dat je ze plaatst), maar hetzelfde idee.
- Targi. Een 2-persoons soort van worker placement met kaarten.

Allemaal leuke spellen waarin de eindtelling niet heel groot is (je haalt veel meer punten tijdens het spel).

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Robertopellizini op ma 05 sep 2016, 11:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2016, 11:47 
7. Raiders of the North Sea (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 225
Woonplaats: Assen
Ik moet een beetje denken aan Automania. Je bouwt hierbij auto's. Op basis van contracten kun je extra punten scoren op het eind en dan heb je nog een meeste geld dingetje. De scores die daardoor op het einde behaald worden vallen mee ten opzichte van bijv. Stenen Tijdperk is mijn ervaring.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
34 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Worker placement met ander soort telling?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®