Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





24 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 dec 2016, 12:22 
Sojaboon

Berichten: 20
Ik heb liggen voor 2:
Schotten totten
Patchwork

En voor 3-5:
Ticket to ride europa
El grande

Allemaal topspelen in hun genre, hoewel ticket to ride wat eenvoudig is.

Ik zou dit nu willen aanvullen met een paar spelen die goed zijn voor 2 én 3, die eenvoudig uit te leggen zijn maar die toch iets meer diepgang hebben dan TTR (dus geen carcassonne, geen kolonisten...). Complexer dan El grande hoeft niet.

Wat stellen jullie voor? Ik dacht o.a. aan:

Thurn & Taxis : lijkt dit niet te veel op TTR ?

St Petersburg

Samurai

Brugge

Conquistador / El caballero

Eufraat & Tigris : speelt dit wel goed met 2 ?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 08 dec 2016, 13:40 
kooiker

Berichten: 707
Splendor, Orleans, ( Brugge is ook leuk)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 08 dec 2016, 13:53 

Berichten: 151
Woonplaats: 's-Gravenzande
Thurn und taxis is vrij licht.
St Petersburg is leuk maar met 2 haal je er niet uit wat er wel in zit
Eufraat & Tigris zou ik ook met meerdere spelers doen.

Wat met 2 weer wel erg leuk is zijn spellen als Among the Stars en Ascension. Echt met een deck in je hand tegen elkaar spelen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 08 dec 2016, 14:16 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
persoonlijk vind ik 2 of 3 echt een groot verschil.
Met 3 heb je een schot in de roos met Samurai.

Andere opties voor 3: Dominion, San Juan (Puerto Rico kaartspel) of Viceroy.

Voor 2, zou ik een echt 2 persoonsspel kopen:
- targi
- Star Realms
- patchwork

om maar wat te noemen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 08 dec 2016, 14:31 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Makkelijke regels, maar wel diepgang? Dat is zoooo 20e eeuw. De spellen van tegenwoordig hebben heel veel regeltjes, maar minder of hoogstens dezelfde diepgang.

Gelukkig staan er op je lijstje "waar je aan denkt" ook veel oudere spellen die wel aan je criterium voldoen. Uitzondering: Brugge (wel meer regels, niet meer diepgang). Jammer genoeg zitten er weinig spellen bij waar ik zelf dol op ben, dus ik weet niet goed wat ik je moet aanraden.
Thurn & Taxis zit erg in de buurt van Ticket to Ride, even diepgaand (d.w.z. niet zo diep) en zelfde mechanisme, verbindingen tussen plaatsen maken.
Eufraat & Tigris is niet zo leuk met twee spelers.
St. Petersburg en Samurai heb ik nooit met twee gespeeld dus weet niet of het leuk is met dat aantal. Moet wel kunnen werken volgens mij.
Conquistador heb ik helemaal nooit gespeeld.
Brugge had ik hierboven al veroordeeld, voldoet niet aan "makkelijke regels".

Waar je verder nog aan zou kunnen denken: Heersers der Woestijn (Through the Desert), Concordia, Stenen Tijdperk. Allemaal eenvoudige regels, voldoende diepgang (ergens tussen TTR en El Grande in elk geval), en prima te spelen met 2 en 3 spelers (ook met meer).
Als je van abstracte spellen houdt, kun je daar ook eens naar kijken, al zijn de meeste specifiek voor 2 spelers. Maar die hebben wel vaak weinig regels en veel diepgang.

Het beste advies is natuurlijk sowieso: als je de kans hebt, probeer een spel eerst eens uit voordat je het aanschaft.

Succes met je zoektocht.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 08 dec 2016, 15:31 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Samurai speelt geweldig met elk spelersaantal, evenals splendor. Verder is st petersburg ook goed met kleine spelersaantallen.

Verder dacht ik nog aan santorini (binnenkort beschikbaar), mystic vale (als Engels geen probleem is), concordia (niveau van el grande), pandemie en o mijn goederen.

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 08 dec 2016, 18:16 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Best een strak criterium eigenlijk. Simpele regels, uitdagend, geschikt voor voor 2 én 3 spelers.

Na wat overpeinzen kom ik op Stone Age en Pueblo.

Stone Age werkt voor zowel 2, 3 als 4 spelers prima en is worker placement in een hele pure vorm, zonder al te veel toeters en bellen. Het ziet er ook nog eens prima uit.

Pueblo is een abstracte 3D builder geschikt voor 2, 3 en 4 spelers die je in 5 minuten hebt opgezet én uitgelegd. De diepgang blijkt als na een paar zetten de eerste hoofdpijn komt opzetten. Vergelijken kun je ze niet, maar Stone Age is denk ik iets leuker met z'n tweeën dan Pueblo.

Edit: Ik zie dat Stone Age al werd genoemd, maar dan als Stenen Tijdperk. My bad.


Laatst bijgewerkt door Bruno op do 08 dec 2016, 18:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 08 dec 2016, 18:17 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Vergeet ook Lords of waterdeep niet, speelt goed met twee tot zes spelers maar is wat mij betreft het beste met twee !!

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 08 dec 2016, 18:24 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Ik vind Skye/Isle of Skye een erg leuk spel. De regels zijn vrij eenvoudig, maar veel keuzes om over na te denken. Bijna geen tijd nodig voor setup aangezien iedereen met een leeg landschap begint en dit tijdens het spel gebouwd wordt. Speelduur ook vrij kort, ongeveer 45-60 minuten, aanrader met 2-4 spelers (en kan met 2-5 spelers gespeeld worden). Is ook vrij betaalbaar, 20-25 euro.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 08 dec 2016, 18:32 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Fresco eventueel?

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 08 dec 2016, 19:01 
Sojaboon

Berichten: 20
OK ik schrap thurn & taxis, eufraat & tigris, brugge.

Samurai en st petersburg laat ik voorlopig staan.
Wat met Louis XIV ?

Isle of skye wil ik afwegen tegen conquistador. Beide legtegels, ga ze niet allebei kopen.

Concordia ook goed idee. Maar kies ik dan niet beter de recente Marco polo?
Ziet er mij alvast aantrekkelijker uit.

Wie Orleans voorstelde: veel te moeilijk?
Dan kun je ook Troyes en Caylus overwegen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 08 dec 2016, 20:03 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 657
Woonplaats: Joure
mmgull schreef:
OK ik schrap thurn & taxis, eufraat & tigris, brugge.

Samurai en st petersburg laat ik voorlopig staan.
Wat met Louis XIV ?

Isle of skye wil ik afwegen tegen conquistador. Beide legtegels, ga ze niet allebei kopen.

Concordia ook goed idee. Maar kies ik dan niet beter de recente Marco polo?
Ziet er mij alvast aantrekkelijker uit.

Wie Orleans voorstelde: veel te moeilijk?
Dan kun je ook Troyes en Caylus overwegen.

Concordia heeft twee kaarten voor 2-3 en 4-5 spelers, en er zijn zelfs nog meer kaarten beschikbaar die nog krapper zijn voor 2-3 spelers.

Marco Polo is het leukst met 4, maar misschien heb je met 3 ook nog net genoeg concurrentie.

Orleans is misschien iets ingewikkelder, vooral omdat het wat onnatuurlijk aanvoelt, maar achteraf gaat dat zeker meevallen.

Troyes is met twee minder goed vind ik, met drie is het net even wat lekkerder, omdat je dan niet steeds dezelfde speler hoeft aan te vallen (acties jatten).

Maar al deze spellen zijn topspellen.

BGG kan ook nog een goede bron zijn om te kijken wat het beste aantal spelers is voor een spel, meestal ben ik het daar wel mee eens :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 08 dec 2016, 20:04 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
mmgull schreef:
Samurai en st petersburg laat ik voorlopig staan.
Wat met Louis XIV ?

Isle of skye wil ik afwegen tegen conquistador. Beide legtegels, ga ze niet allebei kopen.

Ik kan je Louis XIV ook aanraden. Enigszins vergelijkbaar met El Grande wat betreft strijden om meerderheden. Wat je van Louis XIV wel moet weten, is dat je bij 2 spelers een dummy speler hebt. Dit houdt bij dit spel in dat er elke ronde een X aantal blokjes in een derde kleur worden geplaatst, waardoor het moeilijker wordt om de meerderheid te halen op een tegel. Deze dummy variant werkt erg goed. Er is ook een populaire dummy variant op het forum van BGG die gebruik maakt van twee dummy spelers, dus extra blokjes in twee kleuren. De manier van plaatsen van deze blokjes werkt mijns inziens nog beter dan de officiële variant.
Al met al werkt het uitstekend met 2 spelers bij die varianten, ik vind het in ieder geval erg leuk. Waarschijnlijk is het spel met 3 of 4 spelers wel op zijn best (echte tegenspelers).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 08 dec 2016, 20:08 
Locomotief

Berichten: 31
Woonplaats: Kampen
Op BGG scoren Concordia, Marco Polo en Orleans qua moeilijkheid allemaal een 3,2. Zo heb ik ze ook alle 3 ervaren en vond ik Orleans het leukste.

Caylus en Troyes zitten daar ruim boven wat betreft moeilijkheid.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 08 dec 2016, 20:30 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Bij spellen met makkelijke regels denk ik toch aan maximaal 2 of 2.5 op bgg

Zonder te kijken naar rating of dit aan bovenstaande voldoet zou ik Five Tribes overwegen.

Dominion lijkt me ook een goede optie of een andere deck builder.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
24 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Spelen voor 2-3 met makkelijke regels maar met uitdaging  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®