RvdH83 schreef:
maxitaxi777 schreef:
Vergeet ook Progress: Evolution of Technology niet; naar mijn mening één van de betere spellen. Edit: strikt genomen geen tableau builder volgens BGG...
Wat BGG zegt is niet altijd waar
Ik zou het niet raar vinden om deze wel onder tableau-builders scharen.
Desalniettemin heb ik Progress juist recent verkocht.
Het spel voelde voor mij niet af en meer als een aardig prototype. Er zijn 3 soorten draw-acties. Waarom 3? Waarom niet gewoon 1 (of 2) soort(en)? Waarom zijn deze niet op een bepaalde manier samengevoegd tot 1 of 2 draw-acties?
Ook gebeurt het vrij vaak dat je kaarten discardt en daarna meteen weer terugneemt op hand, omdat je andere spelers die kaarten wilt onthouden. Dat vind ik een rare manier van spelen.
Tot slot is ook de action-track te sterk. Zeker als je andere spelers de kaarten kunt ontzeggen waarmee je vooruit gaat op die action-track. En dat kan vrij gemakkelijk, omdat je zo'n kaart zeer gemakkelijk in je hand kunt houden (of discarden en dan weer terug op hand kunt nemen).
Al deze elementen voelen dat het spel in z'n huidige vorm niet af is. Ergens zit er wel een spel in, maar voor mij niet in de vorm zoals het nu wordt gepresenteerd. En dat is jammer, want het tech-tree element vond ik erg leuk. Ik hoop dat dat laatste in andere spellen beter wordt uitgewerkt.
Ik geef Progress in z'n huidige vorm helaas niet meer dan
Het spel heeft zeker zijn minpunten en naarmate ik zelf ook meer en meer spellen aan het spelen ben (in plaats van louter aan het verzamelen
), heb ik mijn waardering op BGG voor dit spel van een 9.5 naar een 8.5 afgezwakt. Het 'probleem' met de extra acties, want hier kan iemand geluk hebben of de kaarten worden ontzegd inderdaad, los ik op door al te beginnen met 3 acties. Het spel komt dan wat vlotter op gang en, belangrijker nog, de eerste ontwikkelingsstap is dan dat je op 3 acties blijft. Je zou zelfs kunnen overwegen het kunnen verhogen van je acties er helemaal uit te halen en dan het hele spel met 4 acties voor eenieder te spelen desnoods?
De 3 soorten draws die je hebt, vind ik juist wel een toevoeging; je kunt ze ontwikkelen dus vaak heb je daardoor wel een voorkeur voor een bepaald type. Shuffle draw is ook wezenlijk anders dan quick draw, omdat je dan weer kans hebt kaarten te verkrijgen (diep) onderop de aflegstapel. Aan het einde van je beurt aanvullen blijft wel het krachtigst. Resumé, ik vind het spel dus ook niet zo goed meer als ik eerst dacht, maar het probleem met het 'oneerlijk' ontwikkelen van meer acties, valt te verhelpen met een simpele huisregel.