Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





19 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: een goede tableaubuilder
BerichtGeplaatst: di 25 apr 2017, 00:52 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Ik ben op zoek naar een (nieuwe?) goede tableaubuilder, aangezien ik merk dat ik dat een mooi mechanisme vind.
Speelduur maakt me niet heel veel uit, maar meer dan 3 uur wordt me eigenlijk wel te lang; dan speel ik liever een zwaar economisch spel. Bonuspunten als het spel minder dan een uur duurt. Nog meer bonuspunten als het een kaartspel is. Ik heb een sterke voorkeur voor spellen die zowel een strategische als tactische component hebben. Alleen maar tactisch vind ik oninteressant.

Hieronder een lijstje van wat ik in ieder geval al heb gespeeld. Die is niet uitputtend, maar geeft een beetje een beeld van wat ik mooi / minder mooi vind. Alvast dank voor jullie suggesties!

Tot dusverre gespeeld:
:ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: Pax Porfiriana
:ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: Race for the Galaxy
:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Nations
:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Pax Pamir
:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Pax Renaissance
:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Roll for the Galaxy
:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Splendor
:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Glory to Rome
:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Imperial Settlers
:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Saint Petersburg
:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Terraforming Mars
:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Through the Ages
:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: 7 Wonders
:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Among the Stars
:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Honshu
:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Innovation
:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Machiavelli
:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Master of Orion
:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Mottainai
:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Progress: Evolution of Technology
:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Tiny Epic Galaxies

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door RvdH83 op ma 01 mei 2017, 17:14, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 25 apr 2017, 07:02 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Kanagawa voldoet aan jouw voorwaarden. En het ziet er nog eens geweldig uit ook!

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 25 apr 2017, 07:40 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1495
Woonplaats: Beverwijk
Ik mis in je lijstje:
London, Deus, Guildhall, the Hanging Gardens, Steam Donkey


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 25 apr 2017, 08:14 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Unfair? 51St State?

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 25 apr 2017, 09:30 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
Vergeet ook Progress: Evolution of Technology niet; naar mijn mening één van de betere spellen. Edit: strikt genomen geen tableau builder volgens BGG...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 25 apr 2017, 10:35 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
maxitaxi777 schreef:
Vergeet ook Progress: Evolution of Technology niet; naar mijn mening één van de betere spellen. Edit: strikt genomen geen tableau builder volgens BGG...

Wat BGG zegt is niet altijd waar ;) Ik zou het niet raar vinden om deze wel onder tableau-builders scharen.

Desalniettemin heb ik Progress juist recent verkocht. :P Het spel voelde voor mij niet af en meer als een aardig prototype. Er zijn 3 soorten draw-acties. Waarom 3? Waarom niet gewoon 1 (of 2) soort(en)? Waarom zijn deze niet op een bepaalde manier samengevoegd tot 1 of 2 draw-acties?
Ook gebeurt het vrij vaak dat je kaarten discardt en daarna meteen weer terugneemt op hand, omdat je andere spelers die kaarten wilt onthouden. Dat vind ik een rare manier van spelen.

Tot slot is ook de action-track te sterk. Zeker als je andere spelers de kaarten kunt ontzeggen waarmee je vooruit gaat op die action-track. En dat kan vrij gemakkelijk, omdat je zo'n kaart zeer gemakkelijk in je hand kunt houden (of discarden en dan weer terug op hand kunt nemen).

Al deze elementen voelen dat het spel in z'n huidige vorm niet af is. Ergens zit er wel een spel in, maar voor mij niet in de vorm zoals het nu wordt gepresenteerd. En dat is jammer, want het tech-tree element vond ik erg leuk. Ik hoop dat dat laatste in andere spellen beter wordt uitgewerkt.

Ik geef Progress in z'n huidige vorm helaas niet meer dan :ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 25 apr 2017, 10:47 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
RvdH83 schreef:
maxitaxi777 schreef:
Vergeet ook Progress: Evolution of Technology niet; naar mijn mening één van de betere spellen. Edit: strikt genomen geen tableau builder volgens BGG...

Wat BGG zegt is niet altijd waar ;) Ik zou het niet raar vinden om deze wel onder tableau-builders scharen.

Desalniettemin heb ik Progress juist recent verkocht. :P Het spel voelde voor mij niet af en meer als een aardig prototype. Er zijn 3 soorten draw-acties. Waarom 3? Waarom niet gewoon 1 (of 2) soort(en)? Waarom zijn deze niet op een bepaalde manier samengevoegd tot 1 of 2 draw-acties?
Ook gebeurt het vrij vaak dat je kaarten discardt en daarna meteen weer terugneemt op hand, omdat je andere spelers die kaarten wilt onthouden. Dat vind ik een rare manier van spelen.

Tot slot is ook de action-track te sterk. Zeker als je andere spelers de kaarten kunt ontzeggen waarmee je vooruit gaat op die action-track. En dat kan vrij gemakkelijk, omdat je zo'n kaart zeer gemakkelijk in je hand kunt houden (of discarden en dan weer terug op hand kunt nemen).

Al deze elementen voelen dat het spel in z'n huidige vorm niet af is. Ergens zit er wel een spel in, maar voor mij niet in de vorm zoals het nu wordt gepresenteerd. En dat is jammer, want het tech-tree element vond ik erg leuk. Ik hoop dat dat laatste in andere spellen beter wordt uitgewerkt.

Ik geef Progress in z'n huidige vorm helaas niet meer dan :ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster:


Het spel heeft zeker zijn minpunten en naarmate ik zelf ook meer en meer spellen aan het spelen ben (in plaats van louter aan het verzamelen :lol:), heb ik mijn waardering op BGG voor dit spel van een 9.5 naar een 8.5 afgezwakt. Het 'probleem' met de extra acties, want hier kan iemand geluk hebben of de kaarten worden ontzegd inderdaad, los ik op door al te beginnen met 3 acties. Het spel komt dan wat vlotter op gang en, belangrijker nog, de eerste ontwikkelingsstap is dan dat je op 3 acties blijft. Je zou zelfs kunnen overwegen het kunnen verhogen van je acties er helemaal uit te halen en dan het hele spel met 4 acties voor eenieder te spelen desnoods?

De 3 soorten draws die je hebt, vind ik juist wel een toevoeging; je kunt ze ontwikkelen dus vaak heb je daardoor wel een voorkeur voor een bepaald type. Shuffle draw is ook wezenlijk anders dan quick draw, omdat je dan weer kans hebt kaarten te verkrijgen (diep) onderop de aflegstapel. Aan het einde van je beurt aanvullen blijft wel het krachtigst. Resumé, ik vind het spel dus ook niet zo goed meer als ik eerst dacht, maar het probleem met het 'oneerlijk' ontwikkelen van meer acties, valt te verhelpen met een simpele huisregel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 25 apr 2017, 18:04 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Dank voor alle suggesties verder. Tot dusverre spreekt London me het meeste aan.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 25 apr 2017, 18:37 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
London +1
Deus +1

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2017, 01:05 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Deus vind ik ook een goede tip.

Verder:
- Homesteaders. Een spel waar je weinig wat van hoort, maar een heel fijne tableau-builder.
- Fields of Green. De opvolger van Among the Stars. Schijnt een stuk beter te zijn, dus ben zelf i ieder geval benieuwd (ik was ook iets minder enthousiast over Among the Stars, al vond ik het spelidee leuk).
- Last Will. Bezit ook wat tableau-building-elementen. Leuk spel met grappig thema (verlies zo snel mogelijk al je geld, a la Brewster's Million).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2017, 07:16 
Garnaal

Berichten: 369
Woonplaats: Duffel (België )
Crisis, Vikings gone wild en het kleine spel Tiny Epic Galaxy zijn misschien nog titels om naar te kijken.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 01 mei 2017, 00:19 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Ik vind persoonlijk deckbuilders ook heel vermakelijk en daarom hierbij nog wat suggesties die ik nog niet vernoemd zag, maar mi wel binnen jouw criteria passen. Redelijk korte speelduur en kaartspellen.

- Arctic Scavengers (incl de uitbreidingen HQ / Recon)
- Villages of Valeria
- Quests of Valeria
- Space Pioneers

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 01 mei 2017, 08:27 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
First class van 999


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 01 mei 2017, 15:36 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Wederom dank voor de aanvullingen! Ik ga hieronder niet in op alle suggesties, maar zal er een aantal noemen.

London en Deus staan hoog op het lijstje om een keer te spelen. Het thema van Deus spreekt me wel iets minder aan dan dat van London, maar ik ben alsnog benieuwd.

Fields of Green staat hier nog ongespeeld in de kast. :o
Among the Stars heb ik te koop staan. Het spel-idee is leuk, maar er staat vrij veel tekst op de kaartjes, waardoor 3 spelers wel de max is als je de andere tableaus nog een beetje wilt kunnen volgen. En de puntentelling is lastig te volgen en te controleren. Je vergeet tijdens het spel vrij snel punten te claimen, waardoor je uiteindelijk niet meer weet of het wel/niet klopt. Soms heb je ook kaarten die zowel tijdens als aan het einde van het spel punten opleveren en dan wordt het helemaal onoverzichtelijk.

Tiny Epic Galaxies heb ik gespeeld en vond ik maar matig. De downtime is veel te hoog. Tijdens de beurt van anderen kun je in het gros van de gevallen niets doen, behalve wachten totdat je weer aan de beurt bent. Er zitten leuke ideeën in het spel, maar het spel voelt gewoon als een eerste of tweede iteratie, een prototype. Het voelt niet af; er moeten nog een paar slagen overheen. Bij een grotere publisher zou dit spel er m.i. nooit in deze vorm doorheen zijn gekomen. Dat vind ik overigens ook van Tiny Epic Kingdoms. Het voelt elke keer alsof ze een nog niet helemaal uitwerkt spel op de markt brengen. Rating: :ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster:

Noviomagum schreef:
Ik vind persoonlijk deckbuilders ook heel vermakelijk

Een deckbuilder is wel wat anders dan een tableau-builder. ;)
Dat terzijde, Arctic Scavengers (geen tableau-builder overigens m.i.) heb ik eenmaal gespeeld, maar ik vond de replayability laag. Ik had het gevoel dat het spel elke keer ongeveer hetzelfde zou spelen. Omdat er met rondes werd gewerkt (itt bijv. Dominion), werkte het ook een beetje raar met de beurtvolgorde. Al met al thematisch best aardig om een keer te spelen, maar ik had niet het idee dat ik dit spel elke maand zou willen doen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 01 mei 2017, 17:14 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
el_crosso schreef:
51St State?

Dit is de "voorloper" van Imperial Settlers toch? Ik vind Imperial Settlers wel een aardig spel, maar eigenlijk wat te random voor de lengte van het spel. Sommige kaarten zijn gewoon veel sterker dan andere kaarten uit je persoonlijke deck.

Hoe verhouden zich deze spellen tot elkaar?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
19 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - een goede tableaubuilder  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®