Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





26 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2017, 09:43 
1. Robinson Crusoe (1958)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Mijn vriend en ik zijn nog niet zo bekend in de spellen wereld maar we spelen graag bord en kaartspellen.

Nu is onze favoriet catan het kaartspel.
Maar we zoeken nu voor de afwisseling meer van dit soort spellen.

Wat we zo leuk vinden aan catan het kaartspel:

Lekker avond vullend,
Altijd de strijd om de ridder en de molen ( we spelen een oude versie)
We pesten elkaar met de vuurduivel en de zwarte ridder
Je ziet direct de punten, waardoor het einde altijd heel spannend is ( in tegenstelling tot bv Carcassonne waarin je pas bij de telling ziet of je goed of niet gespeeld hebt.)
We spelen met de uitbreiding B&H, er zijn veel mogelijkheden om te winnen, je vorstendom ziet er altijd anders uit.
De score ligt vaak dicht bij elkaar waardoor het altijd spannend is wie er gaat winnen.

Nu zijn we dus opzoek naar tips voor een gelijkwaardig spel.
Wat vooral net zo spannend en uitdagend is.




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2017, 09:53 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Ik vind zelf Roma een erg leuk spel voor 2, omdat de potjes vlot spelen vaak (alhoewel sommige kaarten ongebalanceerd kunnen zijn soms). Verder uiteraard Magic the Gathering, maar ook Mr. Jack (normaal en pocket) doen het goed met 2. Verder lijkt me Twilight Struggle ook heel gaaf, maar die heb ik nog nooit geprobeerd.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2017, 10:26 
Grote Dienaar

Berichten: 133
Woonplaats: Heeze
Ballonrace
Caesar & Cleopatra
Lost Cities
Puerto Rico het kaartspel


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2017, 10:30 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
In deze weet ik niet of ik kan zeggen of alles gelijkwaardig is aan het Catan het kaartspel.... Vind die ook wel beetje geluk (dobbelstenen en stapel doorzoeken) maar vind hem idd leuk!

Omdat ik graag 2 pers spellen speel, zal ik even mijn favo uitlichten:

1. Star Realms !!
Snel spel, sneller gespeeld als KvC, maar giga veel interactie, en heel heel hoger revanche factor!! Je speelt zo een potje of 3 a 4 en dan is het bijna avond vullend. Ik vind de basis Star Realms de beste... maar mocht je niet zo into SciFi thema zitten, dan HeroRealms eens bekijken.

2. Targi
Deze vind ik qua spelbeleving erg vergelijkbaar met KvC kaartspel... elke keer met je keuzes de andere dwars zitten.

3. Strife
Zeer zeer mooi en sterk strategisch kaartspel. Allebei heb je dezelfde decks.... 12 kaarten volgens mij... en de punten zijn schaars.... erg leuk!

4 Android Netrunner
Geweldig maar dan ook geweldig kaartspel. Met basisspel heel veel spelplezier.. hoef je nog niet je decks te gaan samenstellen. Maar... hoge leercurve. Is wss te zwaar vooralsnog.

En niet kaartspellen:
5 Battlelore 2nd Ed
Stratego zoals stratego zou moeten zijn ;)
(alternatief is Memoir 44... ligt eraan welk thema je leuk vind)

En denk ook eens aan een Co-op..... met 2 kun je ipv tegen elkaar ook heel goed samen tegen het spel spelen..... denk dan bijv aan Andor, of een Freedom voor een mooi avond vullende spellenavond.

(oh en van de reactie hierboven, Ballonrace alleen met huisregels... (spelregels kloppen niet, je kan vast lopen met volgens mij de witte blokjes) maar ik vind die behoorlijk lichter dan bijv KvC kaartspel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2017, 10:51 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
EEMBC/Bongo schreef:
In deze weet ik niet of ik kan zeggen of alles gelijkwaardig is aan het Catan het kaartspel.... Vind die ook wel beetje geluk (dobbelstenen en stapel doorzoeken) maar vind hem idd leuk!

Omdat ik graag 2 pers spellen speel, zal ik even mijn favo uitlichten:

1. Star Realms !!
Snel spel, sneller gespeeld als KvC, maar giga veel interactie, en heel heel hoger revanche factor!! Je speelt zo een potje of 3 a 4 en dan is het bijna avond vullend. Ik vind de basis Star Realms de beste... maar mocht je niet zo into SciFi thema zitten, dan HeroRealms eens bekijken.

2. Targi
Deze vind ik qua spelbeleving erg vergelijkbaar met KvC kaartspel... elke keer met je keuzes de andere dwars zitten.

3. Strife
Zeer zeer mooi en sterk strategisch kaartspel. Allebei heb je dezelfde decks.... 12 kaarten volgens mij... en de punten zijn schaars.... erg leuk!

4 Android Netrunner
Geweldig maar dan ook geweldig kaartspel. Met basisspel heel veel spelplezier.. hoef je nog niet je decks te gaan samenstellen. Maar... hoge leercurve. Is wss te zwaar vooralsnog.

En niet kaartspellen:
5 Battlelore 2nd Ed
Stratego zoals stratego zou moeten zijn ;)
(alternatief is Memoir 44... ligt eraan welk thema je leuk vind)

En denk ook eens aan een Co-op..... met 2 kun je ipv tegen elkaar ook heel goed samen tegen het spel spelen..... denk dan bijv aan Andor, of een Freedom voor een mooi avond vullende spellenavond.

(oh en van de reactie hierboven, Ballonrace alleen met huisregels... (spelregels kloppen niet, je kan vast lopen met volgens mij de witte blokjes) maar ik vind die behoorlijk lichter dan bijv KvC kaartspel.


Als ik me niet vergis is Cthulhu Realms ook nog een alternatief voor Star Realms, mocht dat thema je meer aanspreken (mij wel, krijg hem deze week binnen).

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2017, 12:56 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 189
Woonplaats: Tilburg
Targi is inderdaad een leuk uitdagend spel voor 2 personen

Ook ben ik erg te spreken over Jambo

Maar om iets gelijkwaardigs te vinden aan catan is volgens mij vrij lastig.

Jambo is ook goederen verzamelen en deze daarna weer duurder te verkopen op de markt. Je ziet continu hoeveel geld je tegenstander heeft waardoor je dus ook kan zien of deze bijna gewonnen heeft of niet.

Kahuna vind ik ook weer een heel leuk spel voor 2 maar is vrij kort. Wel heel erg strategisch


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2017, 13:16 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4134
Woonplaats: Geldrop/NL
Het leuke van het Catan kaartspel vind ik ook wel het race element om als eerste het benodigde aantal punten te halen. (en vooral de ander er van af te houden)

Dat zelfde gevoel heb ik ook wel bij Jambo.
Deze heeft dan ook nog eens twee uitbreidingen en is te combineren met Asante. Dus genoeg variatie lijkt me.

Targi is ook al genoemd, maar dat spel duurt een vast aantal ronden en vind ik het lastiger om goed in de gaten te houden hoe de ander er voor staat.

Ook een heel mooi 2p spel vind ik Friesche Velden, De. Een stevig spel met heel veel mogelijkheden.

7 Wonders: Duel + 7 Wonders: Duel - Pantheon. Geen avondvullend programma, maar wel een heel goed en spannend 2p spel in mijn ogen.

En dan hebben we nog Babel. Dit is ook een race naar de 14punten (meen ik) door het opbouwen van tempels, en vooral het afbreken van die van je tegenstanders. Dit heeft wel wat weg van het venijn van CvC kaartspel.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2017, 13:52 
5. 7 Wonders Duel (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Stijnhoofd schreef:
Ik vind zelf Roma een erg leuk spel voor 2, omdat de potjes vlot spelen vaak (alhoewel sommige kaarten ongebalanceerd kunnen zijn soms). Verder uiteraard Magic the Gathering, maar ook Mr. Jack (normaal en pocket) doen het goed met 2. Verder lijkt me Twilight Struggle ook heel gaaf, maar die heb ik nog nooit geprobeerd.



Bedankt voor je reactie.
Net even gegoogled op Roma, dat lijkt me erg leuk.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2017, 13:54 
10. Dominion (Second Edition) (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Lala schreef:
Ballonrace
Caesar & Cleopatra
Lost Cities
Puerto Rico het kaartspel



Bedankt voor je reactie, Lost cities spelen we ook wel eens, een leuk spel.
Caesar & Cleopatra lijkt me ook wel erg leuk!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2017, 14:02 
3. Alchemist (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
EEMBC/Bongo schreef:
In deze weet ik niet of ik kan zeggen of alles gelijkwaardig is aan het Catan het kaartspel.... Vind die ook wel beetje geluk (dobbelstenen en stapel doorzoeken) maar vind hem idd leuk!

Omdat ik graag 2 pers spellen speel, zal ik even mijn favo uitlichten:

1. Star Realms !!
Snel spel, sneller gespeeld als KvC, maar giga veel interactie, en heel heel hoger revanche factor!! Je speelt zo een potje of 3 a 4 en dan is het bijna avond vullend. Ik vind de basis Star Realms de beste... maar mocht je niet zo into SciFi thema zitten, dan HeroRealms eens bekijken.

2. Targi
Deze vind ik qua spelbeleving erg vergelijkbaar met KvC kaartspel... elke keer met je keuzes de andere dwars zitten.

3. Strife
Zeer zeer mooi en sterk strategisch kaartspel. Allebei heb je dezelfde decks.... 12 kaarten volgens mij... en de punten zijn schaars.... erg leuk!

4 Android Netrunner
Geweldig maar dan ook geweldig kaartspel. Met basisspel heel veel spelplezier.. hoef je nog niet je decks te gaan samenstellen. Maar... hoge leercurve. Is wss te zwaar vooralsnog.

En niet kaartspellen:
5 Battlelore 2nd Ed
Stratego zoals stratego zou moeten zijn ;)
(alternatief is Memoir 44... ligt eraan welk thema je leuk vind)

En denk ook eens aan een Co-op..... met 2 kun je ipv tegen elkaar ook heel goed samen tegen het spel spelen..... denk dan bijv aan Andor, of een Freedom voor een mooi avond vullende spellenavond.

(oh en van de reactie hierboven, Ballonrace alleen met huisregels... (spelregels kloppen niet, je kan vast lopen met volgens mij de witte blokjes) maar ik vind die behoorlijk lichter dan bijv KvC kaartspel.



Bedankt voor je uitgebreide antwoord :)
Targi lijkt me erg leuk.
Maar ook de optie van Co op spellen ga ik me eens wat verder in verdiepen!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2017, 14:09 
5. 7 Wonders Duel (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
spanny schreef:
Targi is inderdaad een leuk uitdagend spel voor 2 personen

Ook ben ik erg te spreken over Jambo

Maar om iets gelijkwaardigs te vinden aan catan is volgens mij vrij lastig.

Jambo is ook goederen verzamelen en deze daarna weer duurder te verkopen op de markt. Je ziet continu hoeveel geld je tegenstander heeft waardoor je dus ook kan zien of deze bijna gewonnen heeft of niet.

Kahuna vind ik ook weer een heel leuk spel voor 2 maar is vrij kort. Wel heel erg strategisch



Het hoeft ook niet alle eigenschappen van catan te hebben maar ik dacht ik schrijf op wat wij leuk vinden aan catan, en dan zijn er vast spellen die ook een of meer van die eigenschappen hebben.

En die zijn er genoeg, kom ik nu achter :)

Jambo lijkt me ook erg leuk..... Ojee m'n wensen lijstje wordt met de minuut langer.....

Maar bedankt voor je reactie!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2017, 14:16 
7. "Black-out" (1939)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
rober schreef:
Het leuke van het Catan kaartspel vind ik ook wel het race element om als eerste het benodigde aantal punten te halen. (en vooral de ander er van af te houden)

Dat zelfde gevoel heb ik ook wel bij Jambo.
Deze heeft dan ook nog eens twee uitbreidingen en is te combineren met Asante. Dus genoeg variatie lijkt me.

Targi is ook al genoemd, maar dat spel duurt een vast aantal ronden en vind ik het lastiger om goed in de gaten te houden hoe de ander er voor staat.

Ook een heel mooi 2p spel vind ik Friesche Velden, De. Een stevig spel met heel veel mogelijkheden.

7 Wonders: Duel + 7 Wonders: Duel - Pantheon. Geen avondvullend programma, maar wel een heel goed en spannend 2p spel in mijn ogen.

En dan hebben we nog Babel. Dit is ook een race naar de 14punten (meen ik) door het opbouwen van tempels, en vooral het afbreken van die van je tegenstanders. Dit heeft wel wat weg van het venijn van CvC kaartspel.



Ja het race element maakt het heel spannend!
Babbel hebben we en vind ik ook er leuk, inderdaad net als catan een hoog pest/venijn gehalte.

Friesche velden, ken ik helemaal niet, maar lijkt me (wat ik er zo over lees ) ook heel leuk.

Bedankt voor je tips !


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2017, 15:24 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 189
Woonplaats: Tilburg
KrisZeeland schreef:
spanny schreef:
Targi is inderdaad een leuk uitdagend spel voor 2 personen

Ook ben ik erg te spreken over Jambo

Maar om iets gelijkwaardigs te vinden aan catan is volgens mij vrij lastig.

Jambo is ook goederen verzamelen en deze daarna weer duurder te verkopen op de markt. Je ziet continu hoeveel geld je tegenstander heeft waardoor je dus ook kan zien of deze bijna gewonnen heeft of niet.

Kahuna vind ik ook weer een heel leuk spel voor 2 maar is vrij kort. Wel heel erg strategisch



Het hoeft ook niet alle eigenschappen van catan te hebben maar ik dacht ik schrijf op wat wij leuk vinden aan catan, en dan zijn er vast spellen die ook een of meer van die eigenschappen hebben.

En die zijn er genoeg, kom ik nu achter :)

Jambo lijkt me ook erg leuk..... Ojee m'n wensen lijstje wordt met de minuut langer.....

Maar bedankt voor je reactie!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk


Geen dank. Ben zelf ook helemaal weg van Catan het kaartspel. Vandaar dat ik een paar 2 spelers spellen op heb genoemd die ikzelf net zo leuk vind. Persoonlijk vind ik jambo echt een aanrader. Alleen nooit geweten dat het te combineren was met asanti dacht dat jambo asanti 2.0 was.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2017, 15:29 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Mijn stem gaan naar Jambo en 7 Wonders Duel


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2017, 16:23 
kooiker

Berichten: 707
Ruimteschepen van catan al geprobeerd? Wij vinden het nog leuker dan het gewone kaartspel. En Babel is al eerder genoemd maar ook een prima spel


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
26 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Gelijkwaardig aan kaartspel catan  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®