Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2018, 00:49 
Joker

Berichten: 7
Hoi allemaal,

Vraagje: ik sta voor de klas op het VSO (voortgezet speciaal onderwijs, ik werk met autisten, moeilijk opvoedbare kinderen etc.) en ik geef binnenkort een "cursus" bordspellen spelen. Het idee is simpel: mijn leerlingen hebben behoefte aan een break midden in de week, iets waar ze niet iet schools leren, maar hobby's en interesses ontwikkelen. Veel van mijn leerlingen hebben weinig of geen interesses behalve gamen en op hun telefoon zitten. Via een cursusreeks maken ze met van alles kennis (schaken, fotografie, mountainbiken, handletteren, programmeren, improvisatie, etc.) Mijn ding is dus gezelschapsspellen: samen zitten, iets leren spelen, en plezier maken. Ik wil leerlingen graag met een aantal simpele spellen kennis laten maken, die ze makkelijk thuis kunnen spelen, en die niet te lang duren (concentratievermogen).

Ik ben zelf nogal conservatief/saai qua bordspellen, dus ik heb nu staan: De Mol, Weerwolven, De Betoverde Doolhof, Cluedo, Cards Against Humanity, Secret Hitler, Hotel, Monopoly, Levensweg... Wat voor spellen (binnen deze categorieën) zouden jullie nog meer aanraden? De eisen zijn simpel: niet te moeilijk, niet te lang, en de leerlingen moeten het idealiter met hun ouders kunnen spelen. Het liefst een aantal spellen waarbij ze niet uren een gebruiksaanwijzing door moeten bladeren, want dan haken ze af.

Heel erg bedankt!

_________________
Mijn vreemde blog


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2018, 11:12 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Wat zo in me opkomt is:

Hanabi
Dixit
Codenames
For Sale
Diamant (met die mijn die instort)
Majesty
Splendor


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2018, 12:15 
Uno

Berichten: 1
Dixit
Memoarr
Keer op keer
Onitama


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2018, 13:03 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Op een forum met spellenfreaks zo'n vraag stellen is een risico aangezien je een grote hoeveelheid verschillende titels gaat krijgen omdat smaken enorm verschillen.

En aan ellenlange lijstjes zonder uitleg heb je volgens mij niet veel, want dat gaat je bakken research kosten :problem:

Dixit: een 'partygame' met prachtig geïllustreerde kaarten waarbij de speler die aan de beurt is een hint moet geven over één van zijn 6 handkaarten. De andere spelers zoeken daarna uit hun 6 handkaarten een kaart die ook past bij de hint, deze kaarten worden gedekt geschud en daarna open gelegd. De andere spelers moeten nu raden welke kaart de kaart van de actieve speler was. Als iedereen het raadt, krijgt die speler geen punten maar de rest wel. Als niemand het raadt, krijgt hij ook geen punten, maar de rest wel. Enkel als iemand, maar niet iedereen het raadt krijgen hij en de spelers die goed geraden hadden punten. Niet te duidelijk zijn met je hint dus (want dan raadt iedereen het), maar ook niet te vaag (want dan raadt niemand het).
Ook gokjes op kaarten van spelers die niet de actieve spelers zijn, leveren voor die spelers punten op.
Topspel!

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2018, 14:13 
10. For Sale (1997)
Avatar gebruiker

Berichten: 65
Wat een leuk initiatief. Waar ga je dit doen (plaats)?

Carcasonne
Complexiteit: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: :geenster:
Spel mechanismes: Tegels neerleggen, deelgebied uitbreiden en controleren.
Duur: 30min

Is een makkelijk spel van 2-4 spelers waarbij men om beurten tegels moet aanleggen op een speelveld. Gedurende het spel kan men bepaalde gebieden 'claimen' om punten mee te verdienen. Deze punten verdien je door een geclaimd gebied af te ronden, zoals wegen, steden en grasvelden. Duur is +- 30 minuten.


Splendor
Complexiteit: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster:
Spel mechanismes: Kaarten pakken, set verzamelen, kopen/aanschaffen.
Duur: 20-30min

Een spel voor 2-4 personen waarbij men om beurten kaarten kunnen kopen.
In dit spel heeft men slechts twee actie mogelijkheden; Het pakken van edelstenen (munten), of het kopen van kaarten (met deze munten). Wanneer er een kaart is aangeschaft, wordt deze vervangen door een nieuwe kaart van de trekstapel.
De speler die het eerste een x-aantal punten heeft behaald, wint het spel.



Tsuro
Complexiteit: :halfster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster:
Spel mechanismes: Tegels neerleggen, route uitbreiden, planning en speler illuminatie.
Duur: 15-20min

Ook in dit spel moeten spelers om beurten een tegel neerleggen. Na het plaatsen van de tegel, moet je de afgebeelde route afleggen. Het doel is om als laatste op het speelbord te blijven rond bewegen. Wanneer je buiten het speelbord terecht komt, verlies je het spel.
Het nadeel voor deze mensen kan zijn, dat men uit het spel geëlimineerd kan worden. Je speelt dus niet samen tot het eind, waarbij je de punten op telt. Voordeel is dat dit tot 8 spelers gespeeld kan worden.



Er zijn nog enkelen, maar die zijn misschien IETS zwaarder en/of 'groter'.

Ticket To Ride.
Complexiteit: :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster:
Spel mechanismes: Kaarten pakken, route uitbreiding, planning en set verzamelen.
Duur: 45min

Dit is een simpel spel waarbij men bepaalde treinroutes moet proberen te voltooien.
Men heeft grofweg twee keuzes. Of kaarten te trekken van een trekstapel, of om kaarten vanuit de hand te spelen. Wanneer je kaarten uitspeelt, mag je de bij behorende treinroute aanleggen op het speelbord.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2018, 18:39 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 241
Woonplaats: Rotselaar (B)
Ikzelf werk in een psychiatrisch zorgcentrum.
Elke week hebben we een spelmoment.
De spellen die daar het meest gespeeld worden en door de meesten snel begrepen worden zijn:
Qwirkle
Regenwormen
Bausack
Genius
Qwixx
Blokus
Träx

We hebben er nog veel meer maar deze komen wekelijks zeker op tafel.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2018, 22:19 
schaakleraar
Avatar gebruiker

Berichten: 65
Mijn zoon doet speciaal onderwijs en vindt leuk:
Kingdomino
Berenpark
Qwirkle
Patchwork
De Ark is vol
Azul
Kanagawa
Rummikub

Of te wel legspelletjes en niet te veel regels. Fijn is ook dat je elkaar een beetje kunt helpen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 24 feb 2018, 13:24 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 361
Woonplaats: Utrecht
Ticket to ride is een prachtig spel om ze mee te laten beginnen.
Denk ook eens aan Metro https://www.boardgamegeek.com/boardgame/559/metro
Of aan Gesjaakt https://www.boardgamegeek.com/boardgame/12942/no-thanks

_________________
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 24 feb 2018, 23:28 
Sojaboon

Berichten: 22
Qwirkle (als Mindfeud :) )
Regenwormen (helpt ook met hoofdrekenen)
De ark is vol
Machi Koro
King of Tokyo
Skipbo
Rummikub (een klassieker, heeft iedereen wel in de kast...?)
Ticket to Ride (maar is niet zo goedkoop)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 25 maart 2018, 19:21 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1200
Woonplaats: Woerden
Stoffel schreef:
Ikzelf werk in een psychiatrisch zorgcentrum.
Elke week hebben we een spelmoment.
De spellen die daar het meest gespeeld worden en door de meesten snel begrepen worden zijn:
Qwirkle
Regenwormen
Bausack
Genius
Qwixx
Blokus
Träx

We hebben er nog veel meer maar deze komen wekelijks zeker op tafel.

ik zou helemaal gek worden met die spellen.
Waarom niet splendor, of kingdomino of istanbul het dobbelspel?

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 25 maart 2018, 20:07 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 241
Woonplaats: Rotselaar (B)
kosterix schreef:
Stoffel schreef:
Ikzelf werk in een psychiatrisch zorgcentrum.
Elke week hebben we een spelmoment.
De spellen die daar het meest gespeeld worden en door de meesten snel begrepen worden zijn:
Qwirkle
Regenwormen
Bausack
Genius
Qwixx
Blokus
Träx

We hebben er nog veel meer maar deze komen wekelijks zeker op tafel.

ik zou helemaal gek worden met die spellen.
Waarom niet splendor, of kingdomino of istanbul het dobbelspel?

Ik kan jouw opmerking begrijpen.
Dat is nu het verschil tussen begeleider zijn op mijn werk en spellenfreak buiten mijn werksituatie.
Draai of keer het zoals je wilt, het zijn goeie eenvoudige spellen die de meeste mensen kunnen spelen.
Zijn het mijn favorieten: bijlange niet maar dat moet ook niet, dat is niet het doel van de spelnamiddag op mijn werk. Daar moet iedereen, ieder met zijn eigen mogelijkheden en beperkingen, kunnen deelnemen.

Zelf gebruik ik mijn kennis over spellen om ze zo aangepast mogelijk aan mijn groep te kunnen aanbieden (eigen collectie +800). Regelmatig neem ik ook spellen uit eigen collectie mee als de juiste groep zich aandient.
Trouwens; Kingdomino zit ook in de spelcollectie op mijn werk.
Diegene die ik als voorbeeld heb gegeven zijn de spellen die het meest gespeeld worden.
We hebben ook nog volgende spellen die meestal door de meer ervaren spelers gespeeld worden (maar dat is maar een select groepje bij ons):
Mysterium
Dixit
Rattus
The game
Pandemie
Yspahan
Zooloretto
Celestia
Blockers
Codenames
Manilla
Niagara
Martian dice
Alles im eimer
Wie is de ezel
Carcassonne
Kolonisten van Catan
Ticket to ride
Cleopatra en het genootschap van architecten
....


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Spellen voor spellennoobs  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®