Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 23 mei 2019, 17:10 
7. Concordia Venus (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 2049
Woonplaats: Montezuma
Vraagje over Race for the galaxy c.q. New Frontiers... Wij spelen graag Puerto Rico, bordspel en kaartspel. Speel al tijdje met idee om Race aan te schaffen, en nu is er ook nog de board game variant. Krijgt wisselende reviews, wordt neergezet als "PR in space" enzo, maar wat ik me nou afvroeg: hoe speelbaar zijn deze spellen voor mensen die niet thuis zijn in Engels? De regels in die taal: prima, dat verzorg ik dan wel, maar de kaarten en aanduidingen, hoe internationaal of symbolisch zijn die? Bij Race c.q. NF?
En heeft iemand al ervaring met New Frontiers? Of zou het toch de Race zelf moeten zijn?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2019, 06:42 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Woonplaats: Veenhuizen
Ik heb beide spellen niet gespeeld, maar in de serie zijn ook nog twee andere spellen. Roll for the galaxy en jump drive.
Roll for the galaxy is een variant met dobbelstenen. Dit zou misschien een leuke toevoeging zijn omdat je al het bord- een kaartspel van Puerto Rico hebt.
Jump drive is net als race for the galaxy en kaartspel, maar in dit spel kies je niet een actie die iedereen mag uitvoeren. Het is een leuke snelle engine builder die simpeler is dan race.
Voor deze spellen geldt de eigenschappen zowel in iconen als in tekst op de kaarten/tegels staan. Dat maakt het goed speelbaar voor mensen die geen Engels kunnen en als je het even niet weet waar een symbool betekent dan hoef je het niet op te zoeken (op race staan alleen symbolen). Ik denk dat ze dit ook bij NF hebben gedaan, maar zeker weet ik het niet.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2019, 07:48 
Blije Bordspeler

Berichten: 1124
Woonplaats: Rotterdam
Wij hebben Race en New Frontiers gespeeld. Race heeft onze collectie verlaten, New Frontiers blijft. Naar onze smaak was Race te symbool heavy. NF speelt echt heel makkelijk en lekker weg en staat ook kort de tekst op de componenten zodat je, als je dat niet wilt, niet zo veel hoeft vast te houden aan symbolen.

Maar eerlijk is eerlijk: we hebben Race gespeeld toen we nog niet zo lang bezig waren met het 'echre spellenwerk' dus misschien dat we Race nu meer zouden kunnen waarderen. Maar voor nu zijn wij erg gecharmeerd van NF.


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2019, 09:06 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
En er is er nóg eentje: Metropolis (999 Games).
Kort door de bocht is dat een snelle, simpele RftG en tevens voorloper van Jump Drive.
Eerder dit jaar ging een vernieuwde versie van The City (zoals het spel oorspronkelijk heet) op Kickstarter, met extra kaarten en zo, maar ik vind de eerste versie super leuk voor wat het is: een snelle filler.
En in het Nederlands, voor rond een tientje bij de winkels die het nog hebben.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2019, 10:20 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1045
Woonplaats: Amersfoort
In zowel Race als NF staat alle informatie weergegeven in iconen. Bij NF staat dat vaak nog extra uitgelegd met tekst, maar als je de iconen begrijpt heb je dat niet nodig. De icoontjes leren kost bij Race wel een paar potjes, is mijn ervaring. Maar daarna gaat het lekker snel en duurt een potje met 2 ca 15-30 minuten.

Als je Puerto Rico leuk vindt, is de kans groot dat je Race en NF ook kunt waarderen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2019, 11:00 
10. Orléans (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2049
Woonplaats: Montezuma
Jerome schreef:
En er is er nóg eentje: Metropolis


Metropolis hebben we. Speelt lekker snel inderdaad, maar op den duur wel wat saai. Ik hoop toch dat Race meer diepgang heeft.

Peter Hein schreef:
In zowel Race als NF staat alle informatie weergegeven in iconen. Bij NF staat dat vaak nog extra uitgelegd met tekst, maar als je de iconen begrijpt heb je dat niet nodig. De icoontjes leren kost bij Race wel een paar potjes, is mijn ervaring. Maar daarna gaat het lekker snel en duurt een potje met 2 ca 15-30 minuten.
Als je Puerto Rico leuk vindt, is de kans groot dat je Race en NF ook kunt waarderen.


wennepen schreef:
NF speelt echt heel makkelijk en lekker weg en staat ook kort de tekst op de componenten zodat je, als je dat niet wilt, niet zo veel hoeft vast te houden aan symbolen.


Dank Peter Hein en Wennepen. Na uitleg en inspelen dus ook voor niet-Engelstaligen goed te doen, begrijp ik. Dat is fijn. Dat "symbol heavy" van Race begrijp ik niet helemaal, maar als dat betekent dat er veel symbolen op die kaartjes staan, ben ik gezien mijn medespelers juist blij... :D

Roll for the galaxy lijkt me idd ook erg goed, Ghuda... :think:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2019, 11:46 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ik vond Roll for the galaxy echt een topspel, er staat wel wat tekst op de tegels, maar ook altijd met symbolen dus dat zou in principe moeten kunnen. Zowel Race als NF heb ik nog niet gespeeld.
Nu we toch over deze spellen bezig zijn: ik heb New Frontiers ook op het oog, maar is voorlopig nog moeilijk te krijgen in BE. Kan iemand de vergelijking tussen roll for the galaxy en New Frontiers? Welke is beter? En is het interessant om ze beide te hebben?

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 03 dec 2019, 00:58 
5. Brass: Birmingham (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 2049
Woonplaats: Montezuma
Pura Vida schreef:
Dat "symbol heavy" van Race begrijp ik niet helemaal, maar als dat betekent dat er veel symbolen op die kaartjes staan, ben ik gezien mijn medespelers juist blij... :D


Om deze draad maar netjes af te sluiten... dank voor alle tips. Race is in huis inmiddels. Duurde even. En inderdaad: nogal veel symbolen. Maar jongens, wat een gaaf kaartspel. Paar potjes gespeeld en nog geen 10% gezien van wat er allemaal kan. PR kaartspel extended. Blij mee.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 03 dec 2019, 23:07 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Pura Vida schreef:
Pura Vida schreef:
Dat "symbol heavy" van Race begrijp ik niet helemaal, maar als dat betekent dat er veel symbolen op die kaartjes staan, ben ik gezien mijn medespelers juist blij... :D


Om deze draad maar netjes af te sluiten... dank voor alle tips. Race is in huis inmiddels. Duurde even. En inderdaad: nogal veel symbolen. Maar jongens, wat een gaaf kaartspel. Paar potjes gespeeld en nog geen 10% gezien van wat er allemaal kan. PR kaartspel extended. Blij mee.


Ik ga binnenkort New Frontiers proberen; ze hebben er een hele grote en zware doos van gemaakt. Ben er heel benieuwd naar.

Race is een onwaarschijnlijk goed spel, er zit zoveel diepgang en mogelijkheden in ... ik heb het belachelijk veel online gespeeld. Vooral goed met 2 spelers.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 dec 2019, 08:45 
7. Concordia Venus (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 2049
Woonplaats: Montezuma
AlliantieAJ schreef:
Ik ga binnenkort New Frontiers proberen; ze hebben er een hele grote en zware doos van gemaakt. Ben er heel benieuwd naar.

:thumbup: benieuwd naar je ervaring!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 13 dec 2019, 01:26 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Pura Vida schreef:
AlliantieAJ schreef:
Ik ga binnenkort New Frontiers proberen; ze hebben er een hele grote en zware doos van gemaakt. Ben er heel benieuwd naar.

:thumbup: benieuwd naar je ervaring!


Vandaag New Frontiers gespeeld, ook erg cool spel ...

Kaartspel is allicht nog net wat meer diepgang, perfect met 2 spelers, je kan acties 2x in een ronde doen, kaarten ook om te betalen gebruiken daar waar NF meer afgeslankt is en een bordspel ... prachtig materiaal ...
Je kan bij NF ook net wat gerichter spelen omdat de ontwikkelingen al zichtbaar zijn, bij het kaartspel hangt dat ook al van de circulatie van het deck.

NF zal het wel beter doen omdat het gewoon toegankelijker is.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 13 dec 2019, 08:54 
6. Scythe (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 2049
Woonplaats: Montezuma
AlliantieAJ schreef:
Vandaag New Frontiers gespeeld, ook erg cool spel ...

Kaartspel is allicht nog net wat meer diepgang, perfect met 2 spelers, je kan acties 2x in een ronde doen, kaarten ook om te betalen gebruiken daar waar NF meer afgeslankt is en een bordspel ... prachtig materiaal ...
Je kan bij NF ook net wat gerichter spelen omdat de ontwikkelingen al zichtbaar zijn, bij het kaartspel hangt dat ook al van de circulatie van het deck.

NF zal het wel beter doen omdat het gewoon toegankelijker is.


Klinkt goed!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Race for the galaxy - new frontiers...?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Race for the Galaxy: New Frontiers



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®