Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





32 berichten | Pagina 2 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 jul 2020, 19:06 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Erwin schreef:
Hoe meer ik er mis, hoe liever het me is. Ik ben nagenoeg geheel afgehaakt.


+1

Achteraf blijkt het verheugen en verlekkeren vaak het beste wat de Kickstarter te bieden had.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 07 jul 2020, 20:32 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Jerome schreef:
Achteraf blijkt het verheugen en verlekkeren vaak het beste wat de Kickstarter te bieden had.


Wij hebben verwante ervaringen, merk ik.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 08 jul 2020, 08:27 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Is dit anders dan bij spellen uit de winkel? Soms kijk ik uit naar een winkelspel en heb ik er na paar keer spelen genoeg van.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 08 jul 2020, 13:02 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Jerome schreef:
Achteraf blijkt het verheugen en verlekkeren vaak het beste wat de Kickstarter te bieden had.

Dat klopt wel, de voorpret is doorgaans leuker dan het spel blijkt te zijn. De meeste Kickstarters waren - terecht - niet door het redactieproces van een uitgever gekomen.

En soms duurt het zó lang voordat er geleverd wordt, dat de voorpret is omgeslagen in desinteresse.

Zelf ben ik erg voorzichtig met backen. Als ik vermoed dat ik er redelijk kostenneutraal uitspring, wil ik de gok nog wel eens sneller nemen. Maar er zitten een paar positieve uitschieters bij. Scythe, Brass Birmingham, Pax Pamir 2nd Edition, Barrage (het spel dan, het Kickstarterproces van de uitgever was een drama).

En on-topic: deze thread op BGG houdt een lijst van announcements bij van crowdfundingacties.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 08 jul 2020, 14:17 
Feeling lucky...
Avatar gebruiker

Berichten: 445
"Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak"

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 08 jul 2020, 16:11 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Edwin84 schreef:
Is dit anders dan bij spellen uit de winkel? Soms kijk ik uit naar een winkelspel en heb ik er na paar keer spelen genoeg van.


In mijn ervaring is dit meestal anders. Kickstarterafknappers worden wat mij betreft vooral veroorzaakt door spellen die op het eerste gezicht inhoudelijk lijken te deugen, maar door de mand vallen wegens onvoldoende development/redactie.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 08 jul 2020, 19:39 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Het verschil met je FLGS is dat er reviews zijn.

Als je te lui bent om je huiswerk te doen, of het geld brandt in je zak terwijl je in de winkel staat, is het net zo goed een gok. Ook met reviews red je het niet, Lord of the Rings:LCG gekocht na laaiend enthousiaste reacties. Spel was te tergend voor woorden, snel weer verkocht.
De meeste titels, vooral als ze al een paar jaar uit zijn, hebben relatief consistente reviews, je moet er wel wat tijd in steken.
Kickstarters hebben dat voordeel niet.

Ik back nog steeds kickstarters, maar altijd voor $1, en als ze te beroerd zijn om de spelregels te publiceren zoeken ze maar een ander.

Die desinteresse zeker bij de duurdere titels herken ik wel. Als de pledge manager opent verwijder ik standaard het mailtje en ik zet notificaties sowieso uit. Vaak denk ik bij de laatste pledge manager dag, dan hee veel plezier met die dollar, ik hoef niet meer.

Zo heb ik AE: The New World laten schieten terwijl ik wel wist dat het een goed spel zou zijn, maar feit was dat we AEL nog niet eens uit hadden en er komt elk jaar een nieuwe AE uit, dat is voor ons niet bij te houden.

De relatie met de creator is ook waardevol, als je een goed idee hebt wordt het in elk geval overwogen. En je mag zeiken over kaartteksten. Kom daar maar eens om bij zo'n doorsnee spel. Een tegenwerping zou zijn dat die al doordacht zijn, dat is deels waar, maar vaak ook niet. Peloponnes doos bijvoorbeeld is van kickstarter formaat, past nergens tussen. Vaak overwogen om die in stukken te zagen.

Hoe ik het doe: Ik heb creators die vet spul gemaakt hebben op follow staan, als die wat backen krijg ik bericht. Doordat Liberty van Crystallo Canvas had gebackt ben ik daar ook aan geraakt bijvoorbeeld.

Om ze niet te volgen zou, om met een gamer te spreken, sub-optimaal zijn. Er zit gewoon veel bijzonders tussen.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 10 jul 2020, 00:44 
Avatar gebruiker

Berichten: 641
Woonplaats: Klundert
Een (groot?) aantal kickstarters hebben tegenwoordig een playthrough met een prototype spel op de site staan. Zo kan je zelf beoordelen of het spel wat voor je is. De zogenaamde reviews vallen mij vrijwel altijd tegen omdat deze vaak alleen positief (en vaak betaald) zijn. Neemt niet weg dat je ook voor een kickstarter steeds vaker een redelijk besluit kan maken of het iets voor je is.
bij spellen in de winkel zijn er soms meerdere reviews maar ook die kunnen bevooroordeeld zijn.

Of je een spel nu in de winkel of kickstarer koopt: Je zal toch je eigen verstand moeten gebruiken en onderzoek moeten doen of het spel echt iets voor je is.
En soms kan je niet om kickstarter heen als een spel heel goed lijkt maar niet in retail te verkrijgen is.

_________________
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 10 jul 2020, 13:24 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Met reviews, je moet weten wie het reviewt en wat zijn of haar smaak is...

Want de meeste reviews die ik lees (of kijk) gaan niet in op de vraag voor wie is dit een leuk spel, maar alleen maar op de vraag is het een goed spel, en vind ik het leuk.

Met kickstarters, tja ik heb er nog geen goede spellen vandaan (naar mijn mening), ben ook geen grote backer dat scheelt. Ik wacht nu met smart op Pax Pamir 2nd edition, maar daar is al zoveel info over dat het geen gok is. (reprint).

Voor mij komen er al genoeg goede spellen uit naast Kickstarter dus niet interessant, of bijna nooit, maar dat was de vraag niet van het topic.

De BGG lijst die al eerder is genoemd is vrij compleet volgens mij? Dus dat lijkt mij de beste oplossing om niets te missen (shit je moet miljonair zijn wil je zo ook daadwerkelijk allemaal kopen)

Soms is het ook maar beter om ze te missen: https://www.kickstarter.com/projects/prizecrafts/basilisk-0?ref=bggforums

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2020, 14:43 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Kickstarters backen blijft enige mate van onzekerheid in zich houden; los van of het spel geleverd gaat worden is er een groter risico dat het spel niet af is, niet of nauwelijks (blind) getest, toegevoegde content die erbij gesleept voelt... Dan komen dingen als vertrouwen om de hoek kijken - vertrouwen in de kwaliteit die een bedrijf kan leveren, vertrouwen dát hetgeen überhaupt geleverd wordt.

Je koopt op Kickstarter geen spel. Je plaatst ook geen preorder. Je haakt in nog tijdens het creatieproces van een spel. Twijfel je ergens over? Vraag het dan. Praat erover met de makers en met andere backers. Ik denk dat Kickstarter enige mate van inspraak mogelijk maakt, misschien wel vereist. Door veel erover te lezen kun je zelf ook beter kaf van koren scheiden, zie je producenten waar je vertrouwen in hebt, en kun je beter een project backen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2020, 16:51 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Stijnhoofd schreef:
Je koopt op Kickstarter geen spel. Je plaatst ook geen preorder. Je haakt in nog tijdens het creatieproces van een spel.


Dat is de romantische versie. Klinkt in elk geval sympathiek.

In mijn realiteit zie ik een mix van voorbestellingen van reeds voltooide spellen van bestaande uitgevers die de marge van de winkelier zelf willen cashen, voorbestellingen van reeds voltooide spellen door bestaande uitgevers die via Kickstarter een internationale markt willen ontsluiten/verruimen, spellen met te kostbaar materiaal voor een aanvaardbare winkelprijs en daarom ongeschikt voor retail, onvoldragen spelontwerpen die het niet hebben gered of zouden redden bij een professionele uitgever en ten slotte innovatieve nieuwe producten die zonder crowdfunding niet geproduceerd kunnen worden.

Volgens mij haak je bijna nooit aan tijdens het creatieproces en is bijna alles een ordinaire voorbestelling.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2020, 21:29 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Nou.. ordinaire voorbestelling is beetje overtrokken.
Je financiert mee voor, en daarmee kan de uitgever zonder risico het spel op de markt brengen.

Invloed op t spel (ontwerp) heb je ook niet echt.
Gelukkig maar! Als ik zo goed was in spellenontwerpen deed ik t zelf wel ;)

M.n. bepaalde stretch goals die KS exclusives zijn, zijn voor mij wel een reden om te investeren in een kickstarter. En dan m.n. spel materiaal upgrades. Dubbele layers, betere/grotere meeples, dikkere kaarten, insert (!) etc.

Extra (mini) uitbreidingen zijn aardig voor je BGG collectie, maar voegen speltechnisch niet vaak wat toe. (of breken af)

En welke spellen back ik... bepaalde designers (Vital Lacerda bijv. of de spellen van Awaken Realms) bijna blind of beslis ik na t lezen van een kritische review.

Omdat ik ook niet beroerd ben om snel door te verkopen, is het risico beperkt...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2020, 22:10 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Bongo schreef:
En welke spellen back ik... bepaalde designers (Vital Lacerda bijv. of de spellen van Awaken Realms) bijna blind of beslis ik na t lezen van een kritische review.


Awaken Realms vind ik een leuke uitgever op Kickstarter. Interessante en vaak innovatieve spellen, zeer klantvriendelijk, indrukwekkende uitvoering. Daar kijk ik elke keer serieus naar, ik heb er al een paar op KS gedaan.

Vital Lacerda staat ook standaard op mijn radar, in de zin van “niet mijn kopje thee”. Die staat standaard op njet.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jul 2020, 10:37 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Stijn heeft een romantisch beeld. Op zich fijn, maar bijv Conan Cimmerian nogwat is een kickstarter waar niemands vragen worden beantwoord, niemand reviewt, en updates automatisch gegenereerd worden. Een ander voorbeeld was Trudvang. Dan ben je gewoon een ATM koe.
Intussen alweer genezen van kickstarters. Het je in 1 product verdiepen kost je je halve weekend. Ascension Tactics overwogen maar nee. Rajavihara belooft intrigerende puzzels, leuk filmpje maar ik heb rush hour nog niet eens uitgespeeld.

Leuk als vermakelijke verstrooiing.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 13 jul 2020, 12:00 
Avatar gebruiker

Berichten: 641
Woonplaats: Klundert
kosterix schreef:
Stijn heeft een romantisch beeld. Op zich fijn, maar bijv Conan Cimmerian nogwat is een kickstarter waar niemands vragen worden beantwoord, niemand reviewt, en updates automatisch gegenereerd worden. Een ander voorbeeld was Trudvang. Dan ben je gewoon een ATM koe.
Intussen alweer genezen van kickstarters. Het je in 1 product verdiepen kost je je halve weekend. Ascension Tactics overwogen maar nee. Rajavihara belooft intrigerende puzzels, leuk filmpje maar ik heb rush hour nog niet eens uitgespeeld.

Leuk als vermakelijke verstrooiing.



Maar zo zijn er ook voorbeelden van spellen/uitgevers die wel degelijk aan de slag gaan met feedback van kopers. Daarnaast verdiep je je toch ook in een spel voordat je het in de winkel koopt?
Aan de andere kant snap ik het punt wel. Soms is kickstarter gewoon een pre-order site waarin een uitgever makkelijk reclame kan maken.
Alle kickstarters over één spelbord scheren gaat echter wel iets te ver.

_________________
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
32 berichten | Pagina 2 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Hoe mis je nooit meer een Kickstarter?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®