Laat ik ook maar even meedoen met deze onmogelijke opgave
Ik heb momenteel 4 spellen die ik een 9.5 geef op BGG (hoef ik niet alles op te schuiven mocht ik weggeblazen worden door een spel
)
Food Chain Magnate (2015)
Wir sind das Volk! (First edition) (2014)
Orléans (2014)
Pax Pamir (Second Edition) (2019)
Dan heb ik nog een aantal spellen die de potentie hebben om zich daarbij aan te sluiten, maar heb ze zelf niet in mn collectie dus niet genoeg 'plays' onder m'n riem om die knoop door te hakken of ze een 9.5 (of 10) krijgen;
Pax Renaissance (2016) (wachtend op de kickstarter van volgend jaar)
Sol: Last Days of a Star (2017) (hopelijk een kickstarter volgend jaar)
The Great Zimbabwe (2012) (hopelijk dit decenium nog een print run?
)
Als ik er dan op basis hiervan eentje moet uitkiezen dan trekt m'n 'cult of the new' me enorm naar Pax Pamir en denk dat ik objectief deze subjectieve mening goed kan onderbouwen
Heeft veel wat me aanspreekt;
- Historisch
- 'Emerging Alliance'
- het spel gaat over lezen van de bordstaat, niet uitrekenen van marginal gains
- area influence
- gesloten economie
- rollende kaart markt (volgens mij is dit echt pax stijl?)
- interactief tableau (met area influence), dus niet zo heads down als de meeste
- ondoorzichtig maar niet complex
- iedereen blijft in de race als je maar je openingen blijft zoeken - hence geen kingmaking.
Pax Pamir (de 2e editie) geeft wat COIN al jaren probeert te zijn en is verder de (huidige) beste iteratie voor een tableaubouwer, stock en area control spel.
Ja, het is wat gemeen als je niet oplet en ja je moet het een paar keer spelen om onder de knie te krijgen, maar my oh my, dit spel is het waard...vraag het me morgen nog een keer, dan schrijf ik een betoog voor 1 van die andere - of ik heb een spel van m'n wishlist gespeeld