Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





28 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 16 mei 2020, 18:00 
Avatar gebruiker
Bwa, dat race-aspect bij Istanbul is beperkt. Ik ervaar dat enkel als een trigger voor het einde, want je wint niet per se als je het spel afmaakt.
Ticket to ride, Thurn & Taxis, Istanbul en ook Concordia, Puerto Rico, San Juan, ze hebben dat allemaal en dat voelt inderdaad een beetje als racen, maar uiteindelijk telt de eindscore.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: za 16 mei 2020, 18:17 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
formule d voelt als racen, concordia niet. Concordia is kaartjes verzamelen.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 17 mei 2020, 01:30 
Joker

Berichten: 8
Woonplaats: Marknesse
Iedereen bedankt voor de feedback! De spellen die genoemd zijn ga ik zeker onder loep nemen om te kijken wat een goede keus is. Clans of Caledonia spreekt me aan, maar schijnt lastig te krijgen zijn? Kon het niet tweedehands vinden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 17 mei 2020, 06:46 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Samuel218 schreef:
Iedereen bedankt voor de feedback! De spellen die genoemd zijn ga ik zeker onder loep nemen om te kijken wat een goede keus is. Clans of Caledonia spreekt me aan, maar schijnt lastig te krijgen zijn? Kon het niet tweedehands vinden.


Op Crowdfinder voor €45, nieuw.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 17 mei 2020, 08:03 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Samuel218 schreef:
Iedereen bedankt voor de feedback! De spellen die genoemd zijn ga ik zeker onder loep nemen om te kijken wat een goede keus is. Clans of Caledonia spreekt me aan, maar schijnt lastig te krijgen zijn? Kon het niet tweedehands vinden.

Ik ben toevallig clans of Caledonia voor het eerst aan het spelen op boardgamearena.com dus je zou het daar eerst kunnen testen. De regels vallen beter mee dan ik verwacht had, moet heavy.
Hetzelfde geldt trouwens voor Puerto Rico, 7 wonders en nog enkele anderen.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 17 mei 2020, 09:16 
9. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Hier zijn al hele goede tips gegeven, dus ik ga er niet direct toevoegen.

Maar:
Filosoof schreef:
Bwa, dat race-aspect bij Istanbul is beperkt. Ik ervaar dat enkel als een trigger voor het einde, want je wint niet per se als je het spel afmaakt.

IK wil wel even toevoegen dat ik het hier niet mee eens ben. Er is toch wel echt een groot race-aspect? Je moet in zo min mogelijk zetten je kar met robijnen vullen. Lukt je dat als eerste dan win je. Punt uit.
Tenzíj in dezelfde ronde ook iemand uitspeelt, maar dan heeft ie even snél (#race) uitgespeeld.
Misschien verwissel je het met een ander spel?

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 17 mei 2020, 10:05 
Avatar gebruiker
Uiteraard vergis ik me niet. Zoals je zelf zegt: "tenzij iemand anders die ronde ook uit speelt". Ik heb er zo'n vijftig spelletjes opzitten, spellen op steam niet meegerekend. En ik kan je verzekeren dat degene die als eerste het spel uitmaakt, vaker een tiebreak verliest dan wint. Het gaat er niet om zo snel mogelijk die robijnen te halen, wel om het spel te winnen.
Net zoals Kos zegt dat Concordia "kaartjes verzamelen" is. Alles hangt af van de tegenstanders. Ik heb al Concordia gewonnen zonder een enkele kaart te kopen, maar wel de huizen te racen. Je kan het ook winnen door de kaarten te racen, je kan op tig manieren winnen, of beter: je zoekt gewoon een manier om de concurrentie te snel af te zijn.
Dat is bij Istanbul ook zo. Je kan multiplayer solitaire racen naar 5/6 robijnen of je kan proberen de concurrentie te vertragen tot jij je doel behaalt. Ik speel op die laatste manier, dat ontwricht speelstijlen. Dan ervaar je een spel anders. Maar goed, het is een ervaring, een impressie, een mening. En die wordt toch steeds bepaald door de spelers met wie je het speelt.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: zo 17 mei 2020, 10:17 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Istanbul is gewoon een race spel. Als iemand in bijvoorbeeld 12 beurten zijn kar vol heeft kun je nog een tiebreaker hebben met een ander die dat ook in zoveel ronden lukt. Enige reden dat de eerste niet altijd wint is omdat anders de startspeler teveel voordeel zou hebben omdat als hij de finish haalt zonder tiebraker de andere spelers een beurt minder hebben.

Spelers die nog 1 of 2 rondes nodig hadden kunnen niet meer winnen door een andere manier van punten verzamelen. De enige winconditie is je kar vol met robijnen en de tiebraker.

Concordia is heel anders. Je hebt wel het feit dat je triggers hebt die het einde inluiden. Dit is als het aanbod kaarten leeg is of als iemand alle huisjes heeft geplaatst. Concordia heeft t.o.v. de robijnen van Istanbul veel zaken die voor eindscore meewegen. Iedere godkaart is een andere tactiek die gescoord wordt: aantal kolonisten, aantal steden van bepaalde grondstof, aantal provincies etc.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 17 mei 2020, 16:19 
9. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Edwin84 schreef:
Istanbul is gewoon een race spel. Als iemand in bijvoorbeeld 12 beurten zijn kar vol heeft kun je nog een tiebreaker hebben met een ander die dat ook in zoveel ronden lukt. Enige reden dat de eerste niet altijd wint is omdat anders de startspeler teveel voordeel zou hebben omdat als hij de finish haalt zonder tiebraker de andere spelers een beurt minder hebben.

Spelers die nog 1 of 2 rondes nodig hadden kunnen niet meer winnen door een andere manier van punten verzamelen. De enige winconditie is je kar vol met robijnen en de tiebraker.

Concordia is heel anders. Je hebt wel het feit dat je triggers hebt die het einde inluiden. Dit is als het aanbod kaarten leeg is of als iemand alle huisjes heeft geplaatst. Concordia heeft t.o.v. de robijnen van Istanbul veel zaken die voor eindscore meewegen. Iedere godkaart is een andere tactiek die gescoord wordt: aantal kolonisten, aantal steden van bepaalde grondstof, aantal provincies etc.
Exact dat

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 17 mei 2020, 19:44 
Website beheerder

Berichten: 435
Woonplaats: Meijel
The Iced One schreef:
Ik ben toevallig clans of Caledonia voor het eerst aan het spelen op boardgamearena.com dus je zou het daar eerst kunnen testen. De regels vallen beter mee dan ik verwacht had, moet heavy.
Hetzelfde geldt trouwens voor Puerto Rico, 7 wonders en nog enkele anderen.


Nog geen Clans of Caledonia eerder gespeeld :shock:

Had dat eerder verteld... Die leg ik, en sommige andere uit de groep, met alle plezier uit tijdens een spellendag.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2020, 20:53 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Geerius schreef:
Nog geen Clans of Caledonia eerder gespeeld :shock:

Had dat eerder verteld... Die leg ik, en sommige andere uit de groep, met alle plezier uit tijdens een spellendag.

Met het risico off-topic te gaan: het voordeel van online turn based gamen is dat je geen kostbare spelavond verliest aan een avondvullend spel als dat spel wat tegenvalt :wink: Ik ben nu dus enkele 'zware' spellen eerst online aan het testen zodat ik ze daarna irl eens kan spelen. En uitleg heb ik niet per se nodig, gelukkig kan ik lezen :lol:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2020, 12:56 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
The Iced One schreef:
Met het risico off-topic te gaan: het voordeel van online turn based gamen is dat je geen kostbare spelavond verliest aan een avondvullend spel als dat spel wat tegenvalt :wink: Ik ben nu dus enkele 'zware' spellen eerst online aan het testen zodat ik ze daarna irl eens kan spelen. En uitleg heb ik niet per se nodig, gelukkig kan ik lezen :lol:

Het nadeel van online turn-based gamen is dat je soms een totaal andere beleving van het spel hebt, zeker als het een wat zwaarder spel betreft waarvan je de regels maar één keer hebt doorgelezen.
Ik heb me echt wel eens vergist in spellen op basis van online ervaringen. Meestal klopt de indruk wel, overigens.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2020, 13:32 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Mac-S schreef:
The Iced One schreef:
Met het risico off-topic te gaan: het voordeel van online turn based gamen is dat je geen kostbare spelavond verliest aan een avondvullend spel als dat spel wat tegenvalt :wink: Ik ben nu dus enkele 'zware' spellen eerst online aan het testen zodat ik ze daarna irl eens kan spelen. En uitleg heb ik niet per se nodig, gelukkig kan ik lezen :lol:

Het nadeel van online turn-based gamen is dat je soms een totaal andere beleving van het spel hebt, zeker als het een wat zwaarder spel betreft waarvan je de regels maar één keer hebt doorgelezen.
Ik heb me echt wel eens vergist in spellen op basis van online ervaringen. Meestal klopt de indruk wel, overigens.

Geldt dat ook niet voor fysieke spellen? Of beter gezegd: voor eerste indrukken in het algemeen? Ik kan me een demo herinneren van Roll Player waar ik degene was die het spel moest uitleggen (en ik 90% van de regels kon vertellen omdat ik video's had gekeken) en ik speelde het met vrienden die er totaal geen zin in hadden. Het heeft daardoor lang geduurd voordat ik het spel durfde aanschaffen, maar ben er uiteindelijk heel blij mee.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
28 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Visueel goeduitziende handelsspel  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®