Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 nov 2020, 16:29 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Voor mijn werk zijn we door een klant benaderd om mee te denken over een spel dat gegeven kan worden i.c.m. een bierpakket. Vooralsnog is het idee om dit te presenteren vóór carnaval, zodat mensen dit thuis kunnen spelen als ze toch niet de deur uit kunnen. Overigens hoeft het geen carnavalsspel te worden; als het spel geen tijdgevoelig thema heeft kun je zoiets nog op andere momenten laten terugkomen.

Nu vraag ik mij alleen af in hoeverre je kenmerken van een spel kunt gebruiken. Als ik een Codenames maak met andere woorden, heb ik dan meteen een copyrightclaim aan m'n broek? Ik weet bijvoorbeeld dat een spel als Beverbende eigenlijk gewoon het klassieke kaartspel Golf is, en zo is er ook een Titanic-spel dat eigenlijk gewoon Patience/Solitaire/Klondike is, Perudo is Liar's Dice, etc.

Naast antwoord op bovenstaande vragen zoek ik ook interessante spelmechanismen die bruikbaar zijn voor dit concept. Enkele aanvullende eisen zijn een lage instap qua regels, minimale componenten, maar wel iets creatiever en spraakmakender dan 'dit is kwartet/mens-erger-je-niet/zeeslag/wie-ben-ik, maar dan met (...)'. Dan zou ik liever een moderner mechanisme lenen. Als dat mag.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 nov 2020, 17:24 
Veenboer

Berichten: 161
Woonplaats: Nijmegen
Misschien helpt deze link je verder? https://www.auteursrecht.nl/ik-wil-jouw-werk-gebruiken


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 16 nov 2020, 20:45 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 132
Woonplaats: Den Bosch
Spelmechanismen mag je lenen, namen en artwork niet.
Het is natuurlijk wel "frowned upon" om een spel direct te kopieeren, maar als het iets is dat je gratis aan klanten geeft, dan is dat echt geen probleem.

_________________
http://brokenmillgames.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2020, 08:48 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
BrokenMill schreef:
Spelmechanismen mag je lenen, namen en artwork niet.
Het is natuurlijk wel "frowned upon" om een spel direct te kopieeren, maar als het iets is dat je gratis aan klanten geeft, dan is dat echt geen probleem.


Een los mechanisme of een los idee is een ander verhaal, maar een compleet spelconcept kopiëren lijkt mij een potentiële schending van het auteursrecht.

Wat is trouwens de relevantie van gratis in dit verband? Dit spel is toch gewoon onderdeel van een commercieel product?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2020, 09:23 
(geen ondertitel)
Avatar gebruiker

Berichten: 308
Woonplaats: Driehuis
Het maakt ook uit hoe oud een spel is. Patience is al zo oud, daar zit geen auteursrecht (meer) op. Het auteursrecht vervalt 70 jaar na het overlijden van de auteur, volgens een google search. Dus het duurt nog wel even voordat je zo maar het hele spel Agricola mag gebruiken, maar ik weet dan weer niet hoe het gegaan is met Pronken met Andermans Veren, wat natuurlijk wel heel duidelijk bepaalde stukken Agricola "pakt".

Daarna wordt het een wettelijk gesteggel of iets wel of niet inbreuk maakt op auteursrecht. Maakt een spel met worker placement inbreuk op het allereerste spel met worker placement? Het lijkt me dat algemeen geaccepteerd is dat dat niet zo is. Je moet uiteindelijk als oorspronkelijk auteur (in de rechtszaal eventueel) aan kunnen tonen dat iets inbreuk maakt, en dat natuurlijk ook afwegen tegen de moeite die het kost. Dat zal makkelijk zijn bij een directe kopie, maar bij een paar kleine wijzigingen wordt het al gauw lastig. Er zijn tenslotte best wel de nodige spellen te vinden die behoorlijk op elkaar lijken. Magic the Gathering had (heeft?) altijd "patent pending" gehad op een collectible card game, en volgens mij is er 1 andere uitgever in de "CCG craze" van de jaren 90 geweest die daar aandacht aan besteed heeft, de rest niet, en WotC heeft er ook geen rechtszaken over aangespannen (dacht ik). Vergelijk het ook met muziek waar wel eens de discussie is of een nummer een stuk uit een ouder nummer gebruikt of niet, zoals bij Blurred Lines (daar won trouwens de oorspronkelijke auteur).

Voor de duidelijkheid: dit is geen aanmoediging om de grenzen van het kopieren op te zoeken wat mij betreft.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2020, 10:35 
9. Carson City (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Lord Leuber schreef:
Het maakt ook uit hoe oud een spel is. Patience is al zo oud, daar zit geen auteursrecht (meer) op. Het auteursrecht vervalt 70 jaar na het overlijden van de auteur, volgens een google search. Dus het duurt nog wel even voordat je zo maar het hele spel Agricola mag gebruiken, maar ik weet dan weer niet hoe het gegaan is met Pronken met Andermans Veren, wat natuurlijk wel heel duidelijk bepaalde stukken Agricola "pakt".


Volgens mij heeft Friese in de spelregels ook credit gegeven aan de auteurs/spellen waaruit hij de mechanismes heeft gebruikt. Dus wellicht heeft hij van tevoren ook overleg gehad met die auteurs en de bijbehorende uitgevers.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2020, 14:19 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 132
Woonplaats: Den Bosch
Dit is wel een relevant topic:
https://boardgamegeek.com/thread/493249 ... ademarks-a

Het zou goed kunnen dat de Europese regels anders zijn, maar in Amerika is het in ieder geval niet mogelijk om copyright te hebben op een spelmechanisme.

_________________
http://brokenmillgames.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2020, 23:01 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
BrokenMill schreef:
Dit is wel een relevant topic:
https://boardgamegeek.com/thread/493249 ... ademarks-a

Het zou goed kunnen dat de Europese regels anders zijn, maar in Amerika is het in ieder geval niet mogelijk om copyright te hebben op een spelmechanisme.
Mechanismes gebruiken is geen probleem lijkt me. Maar hij had het over een eigen Codenames maken.

Een woordspel met teams maken moet kunnen. Maar dan houdt het al snel op voordat het plagiaat wordt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 19 nov 2020, 11:13 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Het is meer dat ik me afvraag waar de grenzen liggen, om vervolgens te kijken of we binnen die grenzen kunnen laveren zonder dat we dingen verkeerd doen. Stel ik gebruik het mechanisme van Beverbende en voeg daar een paar extra regeltjes aan toe (ik noem maar iets, vanwege het carnaval-thema kun je twee enen (samen 11) tegen elkaar wegstrepen) en verander de distributie van speciale kaarten een beetje – dit alles uiteraard in een andere opmaak – dan lijkt het me dat ik safe zit toch?

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 19 nov 2020, 11:38 
8. Sekigahara: The Unification of Japan (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 135
Woonplaats: Zoetermeer
Als je maar je eigen artwork gebruikt en zelf de tekst (regels) opstelt zit je volgens mij aan de juiste kant van de wet. Ik vind het persoonlijk altijd heel sierlijk als de bron genoemd wordt en waarom dat gebruikt wordt. Weet niet of het online staat, maar de woorden die Wallace in A Few Acres of Snow aan Dominion (of deck building, weet t niet meer precies) wijdde vond ik erg sjiek.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 19 nov 2020, 22:31 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Stijnhoofd schreef:
Het is meer dat ik me afvraag waar de grenzen liggen, om vervolgens te kijken of we binnen die grenzen kunnen laveren zonder dat we dingen verkeerd doen. Stel ik gebruik het mechanisme van Beverbende en voeg daar een paar extra regeltjes aan toe (ik noem maar iets, vanwege het carnaval-thema kun je twee enen (samen 11) tegen elkaar wegstrepen) en verander de distributie van speciale kaarten een beetje – dit alles uiteraard in een andere opmaak – dan lijkt het me dat ik safe zit toch?


Als je geen waarde hecht aan je reputatie in de spellenbranche zou je het zo safe kunnen noemen.

(Dit is niet bedoeld als verwijt, maar om je een element voor jouw afweging mee te geven).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Zelf een bordspel maken - wat mag je 'lenen'?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®